Draaien met één ontbrekende kam riskant?

  • Fietsende

    Is het draaien van een molen, waar één kam in het bovenwiel ontbreekt, riskant? Op deze molen heb ik twee dagen gedraaid en de vaste molenaar aldaar zei er niets over. Het bovenwiel drijft een schijfloop aan.

    Het is hier rechts in verlengde van de horizontale kruisarm. Ik heb de dia gescand en kwam nu pas tot de ontdekking.

    =12pt

  • Peter van Kuik

    De foto is niet duidelijk genoeg om te zien wat er nu met de kam is gebeurd. Er lijkt een boutkop te zitten op de plaats waar je de kamstaart zou verwachten. Is de kam gebroken of is die er gewoon uit gevallen? Als die eruit is gevallen moet je hem terugzetten. Als die gebroken is zou ik mij meer zorgen maken, want waarom is die dan gebroken en kan de kam ernaast ook breken? Ik heb meegemaakt dat er 3 kammen in het spoorwiel stuk braken in een rij van 4. Dus 2 eruit 1 heel en nog een eruit. Ik heb de molen wel gelijk gestopt, maar het spul is toch nog een paar keer rond geweest zonder de hele gang eruit te trekken dus het kan wel iets hebben. De gebroken kammen waren aangevreten door houtworm.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Fietsende

    Op mijn originele dia is een vierkant gat zichtbaar, net boven de boutkop. Hier een uitvergroting. Een beetje schaduw in het geheel lege gat.

    Je moet wel heel ver reizen om dit bovenwiel te zien, want het is in molen “De Zwaan” in Holland, Michigan USA, voorheen Vinkel in N.-Brabant.

    =12pt

  • Irma

    Ik ben begin September nog in de kap geweest van Molen de Zwaan in Holland Michigan en kan jullie mededelen dat er niets mis is met het bovenwiel.

  • Fietsende

    Ik heb in 1982 op deze molen gedraaid dus de dia dateert ook uit die tijd. Nu al 35 jaar geleden…. Het gaat mij juist om de vraag of het riskant is om met één ontbrekende kam in het bovenwiel te draaien. Kijk maar naar mijn verslag op Allemolens.nl http://www.allemolens.nl/detail.php?id=139958178 en klik boven op Download.

  • koen van der maat

    Op monumentenweekend is er ons tijdens het malen een kam uit het bovenwiel gevlogen, hier kwamen wij naderhand achter bij het inhalen van het vangtouw. De kwam in kwestie zit in een kruisarm en bleek niet geborgd te zitten. 

    ​We slaan nu alle kammen aan  voor het draaien (zover we erbij kunnen). ook hebben we de kam gemarkeerd.

    molenaar in opleiding op de Torenmolen te Gronsveld, Hompesche molen te Stevensweert en Zeldenrust in Zandhoven