Werken met valbeveiliging

  • Fietsende

    Afgelopen zondag heb ik als veiligheids-gecertificeerde twee molenzeilen opgehangen op de ‘Entreprise’ in Kolham. De as ligt op 25 meter hoogte!

    Door de nieuwe strenge Arbo-eisen waren de zeilen, die afgelopen juli i.v.m. een grote schilderbeurt waren afgenomen, zolang nog niet opgehangen. De tijden waar men op de traditionele manier zeilen ging ophangen zijn voorbij. Wel hebben wij een aantal keren gedraaid met lege wieken en met steekborden. Gelukkig loopt de molen erg licht.

    Tijdens de cursus op 22 oktober j.l., waaraan ook andere vrijwillige molenaars hebben deelgenomen, werd er een powerpont-vertoning gedaan. De beelden zijn gemaakt op molen ‘De Zwaluw’ in Hasselt. Dus Kolham kwam de eer te beurt als tweede molen in Nederland waar zo’n cursus werd gegeven. Er werd gedemonstreerd en ‘droog’ geoefend met een veiligheidstuig, vastgemaakt aan een balk binnen in de molen. Na afloop namen wij een officieel certificaat in ontvangst. Wij konden het werk niet afmaken door nog twee andere zeilen op te hangen wegens het naderende buienfront. Volgende keer beter!

    Leerling Vincent knoopte vanuit de kap het linkerbovenhoektouw aan de zeilarm vast.

    Een overbuurman filmde dit tafereel. Kijk maar op https://youtu.be/tEqxQQ1_nOk

  • Henk Klöpping

    Hoi, Martin,

    de beelden maken me heel trots op jullie! Laten we wel zijn: het is voor iemand die al zo lang molenaar is als jij en die nooit brokken heeft gemaakt bij het ophangen van zeilen, toch even wennen aan die nieuwe regels (en dat tuigje en helmpje). Maar met name de zeer ervaren molenaars, zoals jij, hebben een voorbeeldrol in deze en die vervul jij uitstekend, dank daarvoor!

    Een opmerking terzijde: volgens mij zijn er op diverse plekken in Nederland al van dit soort trainingen gegeven, de tweede zullen we dus vast niet geweest zijn.

    In onze provincie (Groningen) zijn er een aantal instructeurs die “bevoegd” zijn om les te geven aan molenaars (en MIO's), in ieder geval Willem Huizenga en ik, want wij hebben samen hiervoor les gehad. We hebben daarbij beperkte bevoegdheden: we mogen slechts les geven aan mensen die op een molen werken (molenaars, MIO's) en we leren jullie maar werken met één type valbeveiliging.  Maar dat is voldoende om op een (veel) veiliger manier te werken.

    Nogmaals alle waardering en petje af voor hoe jullie dit op hebben gepakt!

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Lolke

    Henk en Martin: nadrukkelijk zonder iets te willen beweren over het nut van deze Arboregels, maar enkel om te weten: hoeveel concrete gevallen zijn er, in de recente of oudere molenhistorie, globaal bekend van ernstige val-ongelukken bij het ophangen van molenzeilen? Ik heb zelf vreemd genoeg over dat onderwerp nog nooit iets gehoord of gelezen.

  • Fietsende

    Hallo Henk Klöpping,

    Mijn excuses, kon ik niet weten dat Kolham niet de tweede molen was…. Tja, hoe voorzichtig en ervaren (diploma 1983) ik ook ben, ik moet de nieuwe regels wel aanvaarden anders krijg ik achteraf gedonder. Ik heb op een andere molen wel eens van voor naar achter óver de kap heen gelopen en via het achterkeuvelens weer naar binnen….

    Ik heb wel een punt bij het werken met de valbeveiliging. Ik ben van mening dat het rode touw ter hoogte van het rechter tussenzoomlat moet staan en niet bij het linker tussenzoomlat. Te ver naar links. Want als ik staande naast de roede bijv. kon uitglijden, dan maakt de „straal" van demper tussen mijn tuig en de ASAP een boogzwiep naar links, dat ik misschien achter het hekkens kan belanden.

    Mag een molenaar ook niet heel eventjes in de wiek klimmen om een foto van een fraaie baard te maken, zoals ik hieronder dat deed?

    Groeten van Martin

    =12pt

  • Fietsende

    Lolke

    Henk en Martin: nadrukkelijk zonder iets te willen beweren over het nut van deze Arboregels, maar enkel om te weten: hoeveel concrete gevallen zijn er, in de recente of oudere molenhistorie, globaal bekend van ernstige val-ongelukken bij het ophangen van molenzeilen? Ik heb zelf vreemd genoeg over dat onderwerp nog nooit iets gehoord of gelezen.

    Misschien een ander soort ongeluk met het werken aan het gevlucht zoals in Hoonhorst is gebeurd. Maar dat ging ook niet bij het ophangen van zeilen. Ik denk dat dit een eis is van de verzekeraars. Ze willen graag minder uitkeren….

  • Henk Klöpping

    Vallen is één van de meest voorkomende ongelukken en als dat tijdens werken op hoogte gebeurd kan dat ernstige gevolgen hebben. Dus is het bij wet (Arbeidsomstandighedenwet) geregeld dat je dan valbeveiliging moet dragen.  En wij vallen ook onder de Arbo, want er is sprake van een “verhoogd risico” en dan geldt het ook voor vrijwilligers.  Het GVM vindt dat je dan als opleider ten minste de taak hebt om je leerlingen te leren met valbeveiliging om te gaan. En omdat molenaars ook onder de wet vallen, nodig ik die ook uit op de “speciale les” die we geven rond valbeveiliging.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    O ja, en omdat niet ALLE instructeurs (nog) verstand hebben van valbescherming is er nu eerst gekozen voor een getrapte vorm, dus: een lichting instructeurs / ervaren molenaars leren met valbescherming omgaan en leren dat dan weer aan de andere instructeurs, molenaars en leerlingen.  Dit is een mooi voorbeeld van de noodzaak - ook voor instructeurs - hun kennis en kunde op peil te houden. “Er veranderd nooit wat in de molenwereld” hoor ik wel eens “dus waarom zou ik nog studeren? Ik weet alles al!”. Dit is een goed voorbeeld van wat er toch nog veranderd. Ook zo voor nieuwe constructies (denk aan de inmiddels beruchte gedeelde roeden). Afijn, stilstaan is ook bij molenaars en instructeurs verval.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Lolke

    Beste Henk, ik wil niets afdoen aan je betoog en argumentatie betreffende de huidige praktische en wettelijke noodzaak van het (soms) dragen van valbeveiliging door molenaars, en dus van het invoeren van goed opgezette instructie in het gebruik daarvan, maar daar ging mijn vraag niet over. Die luidde enkel: hoe vaak (globaal gesproken) is voor zover bekend een ernstige val bij het ophangen van de zeilen in het verleden daadwerkelijk voorgekomen?

    Post was bewerkt op 08-11-2017 10:31 door Lolke

  • Henk Klöpping

    Ha, die Lolke - geen idee, dat zouden we eens bij de inspecteurs van de Arbo moeten navragen. Wat ik wél weet is dat maar liefst 29 procent van de bedrijfsongevallen valt in de categorie ‘vallen van hoogte’.  Die statistiek bewijst dat het werken in het gevlucht als ‘zeer risicovol’ kan worden getypeerd. En dus moeten ook vrijwilligers maatregelen treffen om zich te beschermen als ze werken op hoogte. Dat is niet iets waar over gesoebat kan worden, het is de Wet.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Henk Klöpping

    Ha, die Lolke - geen idee, dat zouden we eens bij de inspecteurs van de Arbo moeten navragen. Wat ik wél weet is dat maar liefst 29 procent van de bedrijfsongevallen valt in de categorie ‘vallen van hoogte’.  Die statistiek bewijst dat het werken in het gevlucht als ‘zeer risicovol’ kan worden getypeerd. En dus moeten ook vrijwilligers maatregelen treffen om zich te beschermen als ze werken op hoogte. Dat is niet iets waar over gesoebat kan worden, het is de Wet.

    29 procent is een hoog percentage, maar dat slaat statistisch gezien natuurlijk op mensen die full-time vijf dagen per week in de bouw werken en vrijwillige molenaars maken daar een sterk verwaarloosbaar deel van uit. Hoeveel actieve molenaars bestaan er tegenover hoeveel bouwvakkers, kraandrijvers in de havens, onderhoudsmonteurs aan de windturbines, hoogspanningsmasten, scheepswerven? En dan praat ik nog niet over de huis-tuin-keuken klussers.

    Mijn zus en haar man bouwen op dit moment een nieuw huis in Almere en ik ben gevraagd om daar panlatten op het dak te spijkeren, maar ik kan moeilijk een valbescherming van de MSMOG lenen. Dus zoek maar iemand anders.