Be Oomkens overleden

  • Fietsende

    De molenaar van de schitterende ‘Molen Dijkstra’ in Winschoten, Bé Oomkens, is op 10 december 2017 overleden op de leeftijd van 85 jaar.Een aimabele man, met wie je veel over molens kon praten. Zijn vader was beroepsmolenaar op de ‘Aurora’ in Noordbroek, waar Bé in 1932 is geboren. Hij heeft als instructeur ook veel Oost-Groninger vrijwilligers opgeleid en heeft dus veel betekend in onze molenkringen.Op een dag eind jaren ’80 vroeg ik hem de bovenas van ‘Molen Dijkstra’ op te meten ten behoeve van de Gilde-Informatie XXII. Hij gaf me zowaar de sleutel van de molen en na het opmeten mocht ik met zijn molen draaien totdat hijzelf verscheen. Zoiets vergeet ik nooit. Zijn kennis over Oost-Groninger molens is groot.  Veel van de oudgedienden in Oost-Groningen zijn ons al ontvallen: Van der Horst, Lemminga, D. Bos, W.O. Bakker, Buiskool, E.D. Pot en nu Bé Oomkens. Wij zullen hem missen.Hier een filmpje van Bé Oomkens tijdens het pellen; hij zit daar in zijn groene overall. https://www.youtube.com/watch?v=XVMHcTVsgZM&t=204s

  • Fietsende

    Wie afscheid van Bé Oomkens wilt nemen: de crematieplechtigheid vindt plaats op vrijdag 15 december 2017 om 10.00 uur in het Crematorium „Oost-Groningen" aan de Acacialaan 61 te Winschoten (vlakbij Molen Berg). Indien u hem de laatste eer wilt bewijzen, wordt u om 9.45 uur verwacht.