Een paar jaar geleden heb ik op dit - toen nog wat levendigere - forum wat statistiekjes over het molenaarsbestand geplaatst. Het leek me wel aardig om dat nog eens te herhalen.
Inmiddels zijn er 1.478 Gilde-molenaars. De gemiddelde leeftijd is 61 jaar. De helft is ouder dan 65. Het aantal molenaars van 75 jaar en ouder is in tien jaar tijd verviervoudigd tot bijna 200. De meesten van hen zijn nog actief. Dat vind ik wel mooi. De groep jonge molenaars groeit in absolute aantallen gestaag, maar daalt als percentage van het totaal. Dat is wat minder. 7 % van de molenaars is vrouw. Dit was 6 %. Van de molenaars-in-opleiding is 11% vrouw. Dit was 12%. In de afgelopen 5 jaat waren er 10% meer geslaagden voor het diploma dan afvallers. In de 5 jaar daarvoor waren er 25% meer afvallers dan geslaagden. Onder jongeren is de verhouding gelaagden/afvallers 3:1. Jong geleerd……
De instroom van nieuwe leerlingen is de laatste jaar met ruim 10 % gedaald. Het aantal geslaagden is ook met ruim 10 % gedaald, tot onder in de zeventig. Dat zal wel een tijdelijk dipje zijn, want de toegenomen slagingskans zou de verminderde instroom moeten compenseren. Omdat de gemiddelde opleidingsduur rond de 3 1/2 jaar blijft schommelen, zit er altijd wat traagheid in dit soort trends. We zullen zien.