En zo kom je van statistiek naar Kafka..
Veiligheid is van groot belang. Wat wij er hier tijdens de opleiding aan proberen te doen is dat het tijdens ELKE les aandacht krijgt, net als het weer. Maar de basis voor veilig handelen is ook al na “slechts” een jaar opleiden voldoende gelegd - de kennis kan zelfs veel vlotter worden opgebouwd, want laten we nou eerlijk zijn: MOEILIJK is het niet. Daarna is het een kwestie van voldoende vaak herhalen zodat het in je systeem blijft zitten.
“Voldoende vaak” is precies dat: het heeft weinig zin om zeg 2 jaar lang elke week doorgezaagd te worden over veiligheid en dan vervolgens daar nooit weer aandacht aan te (hoeven!) besteden. Hoe vaak je wél moet herhalen - daar zijn allerhande modellen en theorieën voor, bijvoorbeeld baserend op werk van Ebbinghaus, Leitner en Pimsleur. Google het maar eens als het je interesseert. Of, voor een alles-in-één, lees dit.
Dus, het idee om regelmatig een veiligheidsbewustzijnstraining (VBT) te organiseren waar molenaars dan aan deelnemen, ook na behalen van hun getuigschrift, kan op mijn steun rekenen. En dat staat dus het verkorten van de opleiding niet in de weg, in tegendeel.
Zou je de ervaringen uit het onderwijsveld gebruiken zou je juist komen tot een heel andere aanpak: initieel 3 maanden intensief lesgeven, dan enige maanden niet, dan 2 maanden intensief lesgeven, dan een half jaar niet, dan 1 maand intensief lesgeven, dan een jaar niet enzovoort. En dan vooral les geven in zaken die men niet (meer) heeft onthouden. Dan zou je een heel ander soort molenaar krijgen, die in mijn beleving dichter in de buurt van het origineel zou staan.
Volledigheidshalve: de perioden die ik noem zijn arbitrair, bij wijze van voorbeeld. Er is geen ervaring mee in onze wereld en het is ook nog eens individueel bepaald. Maar hoe dan ook, de huidige aanpak (2-4 jaar lessen dan nooit weer wat maar ook) is volgens mij juist de voornaamste oorzaak dat we zoveel ongelukken hebben in de molenwereld.
Tjsa, Henk zoals jij het omschrijft is zoals veel vakscholen: ‘werkopleiden’… en dat is iets anders dan bvb. twee jaar een vrijwilliger véél theorie doen verwerken (iets wat uiteindelijk afkeer zal opleveren bij een (groot?) aantal) waarop men dan nog eens een regelmatig verplichte ‘opfrissing’ op wil doen volgen..
té veel regels en plichten is helaas ‘Kafka’ en dat doet véél mensen afschrikken.. ;-)