Beste Karel,
jazeker mag je dit stukje gebruiken, sterker nog: dat is de bedoeling en dat is het ook altijd geweest. We (SMS, later MSMOG) zetten al vanaf 2009 allerhande (aanvullend) lesmateriaal on-line voor publiek gebruik.
Dat materiaal is een product van onze lesactiviteiten. We geven op de molen van de Groote Polder al vanaf 2009 les en dat doen we volgens een vast curriculum (pad door de stof). Dat curriculum ontstond toen ik Lammert in 2010 ben gaan helpen bij het lesgeven. Lammert en ik konden niet elke week tijd vrijmaken, maar wel elke 14 dagen. Dus besloten we toen om en om les te gaan geven. Dan is het van groot belang dat er een bekend, logisch pad door de stof is en dat de instructeurs zich daar aan houden, dan weet je precies wat er al behandeld is, wat nog niet en kun je ook veel makkelijker eens elkaars les waarnemen als dat nodig is. Daarnaast had het me in mijn eigen leertijd nogal gestoord dat er geen logische opbouw in de stof leek te zijn, dat wilde ik graag anders en dat vond Lammert ook. Twee vliegen in één klap dus.
We hebben toen een voor onze omgeving en molens logisch pad door de GVM stof bedacht. Dat curriculum is overigens ook vrijelijk beschikbaar voor wie het maar wil gebruiken: je kunt het vinden op de MSMOG website. Een waarschuwing: het is een voor onze regio en onze lesmolens logisch pad, het hoeft voor andere streken niet het beste pad te zijn. Maar ik denk dat elke (groep van) instructeur(s) met enig herschikken van de blokken (lessen) in ons curriculum het makkelijk geschikt kan maken voor ander regio's / lesmolens.
Het curriculum baseert op de volgende uitgangspunten en zo lang je die onderschrijft is het curriculum voor jou bruikbaar:
de stof die het meest van belang is behandelen we in de eerste 6 weken intensief en die wordt dan het hele curriculum frequent herhaald. Het gaat dan om het weer, veiligheid en de manuele basisvaardigheden. Met name het weer was altijd een heikel punt tijdens de opleiding, ook al omdat de door GVM aangeboden stof niet erg toegankelijk was (en eerlijk gezegd: nog steeds niet is). Ik heb daarom uiteindelijk zelf een vereenvoudigde handleiding geschreven ("Het Weer Vereenvoudigd") en die gebruiken we nu een aantal jaren gedurende de eerste 6 weken. De ervaringen zijn tot nu toe goed. Deze handleiding mag uiteraard ook vrijelijk worden gebruikt voor niet-commerciële doeleinden.
We beginnen met het kennis maken met molens in de streeken gaan dan steeds “verder van huis”. Eerst leren de leeringen de lesmolen kennen (een achtkant, bovenkruier, poldermolen met vijzel), dan breiden we geleidelijk uit naar de standerd (Bourtange) en zo door tot we uiteindelijk bij - voor onze streek dan - exoten terecht komen, zoals paltrokken en de torenmolens.
De stof is ingedeeld zodat ze in ongeveer 4 uur per week te bestuderen is. Dat hangt uiteraard altijd wat af van de talenten van de leerling en de al aanwezige kennis.
De volledige stof die in de GVM mappen staat wordt in één jaar behandeld. De meeste leerlingen blijven 2 jaar en “zien” de stof dus twee keer. Ze krijgen in het 2e jaar vaak ook de kans om aan nieuw instromende leerlingen zaken uit te leggen en voor te doen. Dat is een geweldig leuke manier om mensen ‘boven de stof’ te krijgen.
Elke les bestaat uit een praktisch- en een theoretisch deel. Dus: we hebben geen losse theorie-lessen en losse praktijklessen.
Elke les komen “veiligheid” en “het weer” terug op de agenda.
Stof wordt in een voorspelbare, opbouwende volgorde behandeld en die volgorde is van te voren bekend.
Er zit een herhalingselement in de lessen, zodat de vergeetcurve onderdrukt wordt.
De stof wordt elke les “overhoord” door middel van oefeningen en het “klassikaal” stellen van vragen. Deleerlingen krijgen die vragen op papier overhandigd, na behandeling ook de antwoorden en verder worden na de les de vragen op de webstek gezet en zijn dan voor ieder vrijelijk te downloaden.
Om dat ‘overhoren’ te faciliteren maakt de instructeur van dienst elke week een weeranalyse en bedenkt tussen de 10 en 20 vragen en antwoorden. Die staan allemaal online.
Al het materiaal valt formeel onder copyright van de MSMOG, maar wordt onder en CC licentie beschikbaar gesteld aan het publiek. Dat is zo gedaan zodat iedereen het materiaal vrijelijk kan gebruiken, zij het uitsluitend voor niet-commerciële doeleinden. Ergo: alle instructeurs, leerlingen, molenaars, molenorganisatie etc. mogen het materiaal vrijelijk gebruiken, mits ze daar geen geld aan verdienen.
In het kort: je bent vrij om dit werk te delen — te kopiëren, te verspreiden en door te geven via elk medium of bestandsformaat, het werk te bewerken — te herschikken, te veranderen en er afgeleide werken van te maken, maar onder de volgende voorwaarden: de gebruiker dient de maker van het werk te ver melden, een link naar de licentie te plaatsen en aan te geven of het werk veranderd is. Je mag dat op redelijke wijze doen, maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat de licentiegever instemt met je werk of je gebruik van het werk. Je mag het werk niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Als je het werk hebt herschikt, veranderd, of op het werk hebt voortgebouwd, moet je het veranderde materiaal verspreiden onder dezelfde licentie als het originele werk. De licentiegever (MSMOG) kan deze toestemming niet intrekken zolang aan de licentievoorwaarden voldaan wordt.
Dus, ga vooral je gang en gebruik het materiaal zoveel je wilt (binnen de voorwaarden), daar is het voor!
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren