Enquête elektrische energie opwekking door uw molen.

• Bas

Beste leden van dit forum,

Wij zijn een groep van 5 studenten aan de Hogeschool Utrecht. Wij ontwikkelen een systeem voor een molen, waardoor we de molen elektische energie op willen laten wekken. Naast deze individuele molen willen we ook een concept ontwikkelen wat op meerde molen toepasbaar is. Hiervoor hebben we echter wel de meningen nodig van meerde moleneigenaren / belanghebbenden. Wij hebben een enqutête opgesteld met een paar vragen die voor ons onderzoek erg relevant zijn.

Alvast bedankt voor het invullen!

https://www.survio.com/survey/d/C6X5N7W2S6J9V3F0M

• Teun

Beste Bas,

Ik weet niet of jullie een marktonderzoek gedaan hebben, maar er zijn al systemen in de handel. Echt succesvol zijn die bij windmolens niet. Een molenaar schreef nog niet zo lang geleden dat hij de investeringskosten er nooit uit zal halen, laat staan winst maken. Daar ligt voor jullie misschien de mooie uitdaging, om met een betere vinding te komen….

Succes!

• Piet

45 jaar geleden kwam ik in dienst bij de Texelsche Elektriciteits Maatschappij, ik was electrotechnicus én vrijwillig molenaar.

​De T.E.M. was gedeeltelijk eigenaar en was gebruiker van molen De Traanroeier in 0udeschild.

Mijn conclusie van destijds was dat electriciteitsopwekking met een historische molen een slechte combinatie is.

​Slecht voor de monumentale molen en bovendien loont het absoluut niet.

Ik zie helaas geen enkele reden om mijn conclusie van destijds bij te stellen.

​Piet

Post was bewerkt op 14-03-2018 19:09 door Piet

• Lolke

Beste Bas, dit onderwerp is al eens eerder uitgebreid op dit forum aan de orde geweest. Lees de bijdragen in de volgende draad maar eens.

https://molen.startpagina.nl/forum/topic/1090561/energie-opwekking-met-wind-en-watermolens/

Verder: Piet, ik heb het in bovenstaande draad ook al betoogd: of electriciteitsopwekking door een klassieke windmolen ‘loont’ of ‘rendabel is’, heeft nu een andere betekenis dan 45 jaar geleden. Toen was de vraag of daarmee een molen zonder monumentensubsidies in stand gehouden kon worden, nu of daarmee voor een molen die met monumentensubsidies in stand gehouden wordt (en door vrijwilligers, dus zonder loonkosten, wordt bediend), een bijverdienste te realiseren is. Bovendien heeft de techniek niet stilgestaan: de schade aan de molen die de ouderwetse opwekkingsinstallaties veroorzaakten, is bij gebruik van moderne regeltechniek volledig verleden tijd. En tenslotte, wat ik toen ook al schreef: voor molens die om wat voor reden dan ook helaas alleen op de kale as kunnen ‘malen’, lijkt dit me, als het daadwerkelijk een bijverdienste oplevert, echt veel en veel beter dan niets!

Post was bewerkt op 15-03-2018 02:58 door Lolke

• Piet

Lolke, economisch gezien blijft electriteitsopwekking bij onze historische windmolens flauwekul, je zou in een molen een betere bijverdienste kunnen realiseren door een bar te installeren of een coffeeshop te beginnen.

​Voor alle duidelijkheid, daar ben ik ook op tegen, evenals elke  andere herbestemming.

Als je niets te malen hebt, laat de stenen dan maar meedraaien of zorg bij een watermolen ervoor dat een maalcircuit wordt aangelegd.

Piet

• Lolke

Beste Piet, je zult toch moeten toegeven dat het ‘malen’ van electriciteit, hoe gering de opbrengst waarschijnlijk ook zal zijn, een heel wat molen-eigener bijverdienste annex herbestemming is dan die die jij noemt! Al was het alleen maar omdat dit voor de helaas redelijk vele molens zonder binnenwerk de enige mogelijkheid is om belast, en dus met normale zeilvoering, te draaien. (Ik had dit in mijn bijdragen in de eerdere draad ook al aangevoerd, evenals het volgende.) Er is tevens het niet onbelangrijke en behoorlijk motiverende psychologische effect dat de vrijwillig molenaar bij electriciteitsopwekking opeens weet dat hij niet langer enkel voor de show staat te draaien, maar dat zijn molen, en dus ook hijzelf, dan echt iets nuttigs, hoe marginaal ook, aan het doen is.

Voor de duidelijkheid, natuurlijk blijft echt uitoefenen van de oorspronkelijke functie het ideaal, maar nogmaals, het gaat hier om gevallen waarin dat helaas geen reële optie is en enkel geldt dat deze ‘herbestemming’ zonder meer ‘beter dan niets’ is.

• Bas

Beste Teun,We hebben inderdaad een marktonderzoek opgezet en wij zijn bekend met de diverse eerder ondernomen pogingen die onder andere hebben plaats gevonden op Texel. Tevens hebben wij ook al gekeken naar de bestaande oplossingen en zijn wij tot de conclusie gekomen dat tenzij de molen op een zeer winderige plek staat icm met hele fanatieke molenaars (+40 uur per week) heb eigenlijk geen zin heeft. Het feit is echter wel dat dit Nederlands erfgoed draait op overheidssubsidie wat een risico met zich mee brengt. Het voort bestaan van de molens is sterk afhankelijk van de politiek in Den Haag en de lokale partijen. Dit vinden wij eigenlijk een te groot risico voor zo iets moois en daar voor willen wij een oplossing gaan zoeken. Niet dat ik ververwacht dat we met een systeem gaan komen waardoor molen volledig onafhankelijk worden, maar allicht kunnen de Hollandse molens een duwtje in de rug krijgen. Groet,Bas

• Bas

Beste Piet,Ik ben het volledig met je eens dat energie opwekken in Hollandse molens niet het meest rendabele is wat je kan opzetten. Sterker nog uit de eerste berekeningen die we gemaakt hebben zou de conclusie getrokken kunnen worden dat het meer zin heeft om een woning in de omgeving van de molen vol te leggen met zonnepanelen. Echter zit er ook een educatief motief achter de wens om molens energie op te laten wekken. Voor bezoekers is het een hele ervaring om in een molen te kunnen kijken en versteld te staan van de werktuigbouwkundige kennis van 350 jaar geleden en soms nog wel langer geleden. Het zou mooi zijn als een oplossing die energie opwekt op een zelfde manier word opgezet zodat mensen kunnen zien hoe het werkt en er wat kunnen leren. Op deze manier is een oplossing om stroom op te wekken niet alleen een toevoeging aan het financiële plaatje van een molen maar vooral ook een ‘extraatje’ voor bezoekers. Wellicht dat deze bijkomstigheid een beetje opweegt tegen het feit dat het behoorlijk omslachtig is om energie op te wekken in een molen. Groet,Bas

• Teun

Bas

Beste Bas, Ik ben erg nieuwsgierig naar de huidige stand van zaken van windmolens waar elektriciteit mee wordt opgewekt en wat de kWh-opbrengst van iedere molen is. Hebben jullie dat in jullie marktonderzoek meegenomen? Is daar een lijst van? Lijkt me wezenlijk, want daar moeten jullie met jullie nieuwe concept mee concurreren. Toch?

Ik ben ook nieuwsgierig naar de vinding jullie voor ogen hebben. Ik wacht dat met spanning af. Laat je daar niet bij ontmoedigen. Bill Gates is ook in een garage begonnen.

• Bas

Beste Teun, de systemen die op dit moment al geïmplementeerd zijn, zijn zelf ontwikkelde / gebouwde systemen. Deze systemen blijken niet rendabel te zijn. Daarnaast is er wel al veel onderzoek gedaan naar stroomopwekking door windmolens. Die onderzoeken wijzen allemaal uit dat hier geen geld mee te verdienen is. Deze onderzoeken zijn echter al van heel lang geleden. In de afgelopen jaren zijn er veel nieuw technologische ontwikkelingen geweest die betrekking hebben op het gebied van energie opwekking. Vandaar dat ervoor gekozen is om opnieuw onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Groet, Bas  PS: De Enquete is al een paar keer ingevuld en daar zijn we super blij mee. Hoe meer die ingevuld wordt hoe beter. Dank bij voorbaat.