Welke Schiedamse molens zijn deze?

  • Fietsende

    Lolke

    Nog even wat betreft die panoramafoto, Martin: was het deze soms?

    https://beeldbank.schiedam.nl/beeld/detail/872b2fbe-4b7d-3e9a-6959-2b85baa02035

    Je herinnering moet je dan wel enigszins hebben bedrogen wat betreft het aantal op de foto zichtbare molens; meer dan 10 lijkt me trouwens hoe dan ook niet erg waarschijnlijk, omdat het totaal aantal koren- en brandersmolens in Schiedam vanaf 1872 nog slechts 12 was.

    Uiterst links op de foto De Palmboom, en aan de Broersvest v.l.n.r. De Witte, De Oost en De Washington. Omdat De Witte er hier nog staat, is de opname van 1893 of eerder.

     

    Helaas nee, het was een heel oude en zeer langgerekte foto in een tijdschrift van de Schiedamse Molens, ergens van 1981 t/m 1983, de Grote of St. Janskerk stond ongeveer in het midden. Misschien waren het aan elkaar gemonteerde foto's, vanuit één hoog gelegen punt naast elkaar gefotografeerd. Er moet toch iemand zijn die die tijdschriften nog heeft?

  • Lolke

    Er is één probleempje: ik heb hierover contact met iemand van het gemeente-archief van Schiedam, en volgens haar is het Schiedams Molennieuws pas in 1984 begonnen te verschijnen. Bovendien heeft ze de moeite genomen om de eerste 10 jaargangen door te nemen, en de beschreven foto of foto's niet gevonden.

  • Fietsende

    Lolke

    Er is één probleempje: ik heb hierover contact met iemand van het gemeente-archief van Schiedam, en volgens haar is het Schiedams Molennieuws pas in 1984 begonnen te verschijnen. Bovendien heeft ze de moeite genomen om de eerste 10 jaargangen door te nemen, en de beschreven foto of foto's niet gevonden.

    Ik begrijp er niets van…. ik zie de foto nog haarscherp voor me, wellicht in een ander plaatje? Ben bang dat dit raadsel onopgelost zal blijven.