Tijdens een excursie kwamen wij ooit een verzamelaar van die lucifermerkjes tegen. Die had een heel plakboek vol van die dingen, dus ja, Charles, er zijn dus mensen die die serie compleet hebben. Hij had meen ik zelfs 2 keer de hele verzameling en bood die te koop aan. Maar zo'n liefhebber ben ik niet.
Ik heb toen wel wat in die boeken zitten snuisteren en tot mijn blijdschap stond ook de molen van de Groote Polder er ergens tussen. Ik heb er na toestemming zelfs nog een foto van gemaakt. Die heb ik later fors uitvergroot en bewerkt en toen geplastificeerd. Wat opmerkelijk was: de molen staat er op met op de achtergrond de gemaalschuur - met mooie rode pannetjes en witte windveren. Ook opmerkelijk is dat de biotoop er nu ongeveer weer zo uitziet als hij er op dat luciferdoosje ook al uitzag..
Ik kende de gemaalschuur uit mijn jeugd niet anders dan met zwarte (beton)pannen en zo trof ik het dan ook aan toen ik er in 1994 ging wonen. Instinctief vond ik dat nooit passen in de streek. Die betonpannen zijn ook nog eens veel te zwaar voor de dakconstructies hier. In 2005 heb ik het dak van die schuur laten repareren en heb er gelijk oranjerode pannen op laten leggen. En de biotoop was in 1994 ook heel slecht: het was letterlijk compleet verbost, met als “kroon” een vijftal 30 meter hoge bomen. Alles inmiddels weer gerooid.
Gek genoeg ziet de boel er hier dus - op de zelfzwichting na - weer net zo uit als op dat luciferdoosje van Mennen en Keunen uit Eindhoven, ik vermoed gedrukt in de jaren 1960. Misschien was die artiest wel paranormaal begaafd en kon hij in de toekomst kijken
Overigens heeft de molenstichting Weerterland ooit eens on-line positief gereageerd op een aanbod van een verzamelaar / kringloopwinkel om de hele collectie kostenloos af te halen - wie weet leest hier iemand mee die dat nog heeft meegemaakt (het was in 2012). Is die collectie ooit afgehaald en wat is er dan mee gebeurd?
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren