Weer een boompje weg

  • keesvanger

    Onze biotoop bij poldermolen de Gooijer gaat er de laatste tijd echt op vooruit.

    Een toepasselijk filmpje

  • Fietsende

    Geweldig, goed  biotoopnieuws! Transporteren naar een houtzaagmolen? ;)

  • Henk Klöpping

    Nee, dat zou ik zonde vinden, Martin. De Gooijer is best een mooie molen, die hoeft niet verzaagd |||

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Henk Klöpping

    Nee, dat zou ik zonde vinden, Martin. De Gooijer is best een mooie molen, die hoeft niet verzaagd |||

    Ik bedoel natuurlijk de gerooide boomstammen! De Gooijer is best een merkwaardige poldermolen, waarbij de watergang binnen in de molen een haakse bocht van minder dan 90° maakt.

    Op de foto hieronder ligt de vijzelbak onder de staande roede rechts, de ûtskoat op de voorgrond (eigen foto 23 mei 2015). Komt bij geen enkel andere poldermolen voor. De deuren staan dan ook niet tegenover elkaar.

    =12pt

    Post was bewerkt op 19-04-2018 10:06 door Fietsende

  • keesvanger

    Bij het uitmalen op de Linde gaat het water wel rechtdoor! Deze utskoat op de foto gebruiken we voor het malen in een circuit( van plm. 2.5 km)

    Zaterdag is draait (maalt?) de molen de hele dag i.v.m. Fryske molendag.

    Groet Kees.

  • Fietsende

    keesvanger

    Bij het uitmalen op de Linde gaat het water wel rechtdoor! Deze utskoat op de foto gebruiken we voor het malen in een circuit( van plm. 2.5 km)

    Zaterdag is draait (maalt?) de molen de hele dag i.v.m. Fryske molendag.

    Groet Kees.

    Hallo Kees Vanger,

    Hoe kan dat nou? Ik zie anders geen derde houten vlonder in de buurt van de deur aan de straatkant…. De vijzelbak ligt tegenover deze deur (met het witte bakje). Heb een filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=y1RuezTkJi0

    Achter mijn gele fiets ligt rechts de bewust ûtskoat van de foto in mijn vorige topic. 

    Groeten van Martin

    Post was bewerkt op 19-04-2018 22:58 door Fietsende

  • keesvanger

    Misschien maakt onderstaand filmpje over het uitmalen op de Linde alles duidelijk. Het water stroomt onder de weg door naar de Linde.

    Zie bij plm. 1.40 

    Kees

  • Fietsende

    keesvanger

    Misschien maakt onderstaand filmpje over het uitmalen op de Linde alles duidelijk. Het water stroomt onder de weg door naar de Linde.

    Zie bij plm. 1.40 

    Kees

     

    Duidelijk gezien! Blijkbaar een “verborgen” buis onder de grond. De waterloop binnen in de molen heeft dus een vertakking. Toch wel heel apart!