boeing bommenwerper met molen op de achtergrond

  • Piet

    Op 13-12-1943 heeft op de terugvlucht van een bombardement op Hamburg de Amerikaanse B17 bommenwerper Dry Run IV een noodlanding gemaakt bij Molenrij.

    ​Denken jullie dat dit een foto is van dit neergestorte toestel met de korenmolen van Molenrij op de achtergrond?

    De foto komt uit het fotoalbum van een Duitse soldaat.

    https://www.ebay.de/itm/Orig-Foto-Reste-einer-Boeing-vor-Windmühle-2-WK/312096865544?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

    ​Piet

  • Piet

    https://www.ebay.de/itm/Orig-Foto-Reste-einer-Boeing-vor-Windmühle-2-WK/312096865544?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

  • Lolke

    Kan haast niet anders, Piet, na vergelijking met de onderstaande vrijwel gelijktijdige (juli 1942) afbeelding uit de beeldbank van de RCE:

    http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/alle-afbeeldingen/detail/a4dcf020-b65f-f3eb-83aa-46bd86eac757

    en wel vanwege de volgende op beide foto's zichtbare bijzonderheden:

    - de vierkante onderbouw;

    - het feit dat bij de binnenroede, anders dan bij de buitenroede, de windborden en de kleppen aan de roedeinden ontbreken;

    - het feit dat van enkele velden van het achtkant (rond het veld midden tussen de stellingdeuren en met enkel een klein raampje iets onder halve hoogte) de onderste helft lichter gekleurd is dan de bovenste helft;

    - maar vooral het bijzondere feit dat van één veld van het achtkant (hetzelfde veld waar het bovengenoemde raampje in zit) het gedeelte boven de stelling en onder de uitbrekers zwart of althans donker gekleurd is, in tegenstelling tot de witte kleur bij de andere velden.

    P.S. Piet, het is bij een fout niet nodig om een nieuw bericht te plaatsen als je je correctie binnen 30 minuten aanbrengt door op het ‘potloodje’ te klikken dat gedurende die 30 minuten bij je bericht staat.

    Post was bewerkt op 24-04-2018 04:06 door Lolke

  • Fietsende

    Het is inderdaad de molen van Molenrij, waar ik in de jaren '90 voor wederbouw heb ingezet. Ik herken direct rechts van de molen een huis met witte daklijst, dat tegenwoordig door een stomme verbouwing zwaar verminkt is, het lijkt nu meer op een stenen woonwagenkamp-achtig huis. Kijk maar op Google Streetview, H. van Cappenbergweg 19 Molenrij en draai met je computermuis het beeld om: recht tegenover staat een nieuwe villa met fraaie voortuin. Op de gevel staat de naam Windlust….

    Achtkant en bovenas plus wat onderdelen aangekocht. Nu als Leonide terechtgekomen in Anna Paulowna in Noord-Holland. Het bovenwiel heb ik nog in bezit en enkele kleine onderdelen gingen naar de Jonge Sophia in Groot-Ammers. Zucht….

  • Piet

    Bedankt voor jullie hulp….

    ​Deze foto uit de beeldbank van de RCE kende ik niet!

    Aan deze beeldbank heb ik trouwens een enorme hekel, zij claimen copyright van diverse foto's die zij NIET zelf hebben gemaakt.

    ​Ik heb ze oude glasplaten en negatieven uit mijn collectie uitgeleend, zij hebben ze alleen afgedrukt en als fotograaf hun eigen RCE donkerekamer medewerker vermeld!!!!!

    ​De naam van de fotograaf (Joh. Kuiper uit Hoogwoud) was bij hen bekend, de RCE PRONKT HIER MET ANDERMANS VEREN. 

    Ik denk dat dit vaker is gebeurd.

    Piet Groot

    Post was bewerkt op 24-04-2018 14:54 door Piet