Twee ramen

  • Fietsende

    Ik heb het voornemen om een nieuwe schuur te gaan bouwen. Boven in de kopgevel komen twee ramen. Daar ben ik nog mee bezig, zie foto. Komt dit jullie ergens bekend voor??? 

    =12pt

  • Fietsende

    Klopt, de oude, in 1993 afgebroken kopgevel van houtzaagmolen d'Heesterboom in Leiden. De foto's heb ik in 1981 gemaakt. M'n vrouw vind dat ik gouden handen heb: wat mijn ogen zien maken mijn handen. Een foto van die ramen op bepaalde schaal uitgeprint op een vel millimeterpapier en je kan zo aan de slag. Partij sloophout gekregen, alleen de glasroeden (17 mm breed) heb ik zelf moeten maken. Alleen al omdat ik die ramen zo karakteristiek vind. Alles precies gekopieerd, zelfs het verschil in de beide bovenkanten wordt ook zichtbaar. Zij het wat kleiner dan het origineel in Leiden. Op de onderstaande tekening worden het vouwdeuren, die uit vier delen bestaan. Het groen wordt in werkelijkheid donkerder. De gemeente heeft het al goedgekeurd.

      

  • Fietsende

    Vandaag is het rechter raam klaar. Daarna nog plamuren, schuren, glas snijden, kitten en stopverven, grondverven en afschilderen.

  • Fietsende

    =12pt

    Gisteren is het hele zaakje in de grondverf gezet en de omlijstingen (die nog los op de ramen zitten) donkergroen geverfd. Daarna 48 ruitjes uit oude glasplaten gesneden en vandaag met siliconenkit in de roeden gezet. Aan de achterkant zijn de uitstulpende resten van de kit eraf gesneden. Later wordt er aan de voorkant gestopverfd. Maar het begint al op te lijken!

  • Fietsende

    Vandaag zijn de beide “Heesterboom”-ramen klaar na een maand werk! Het lastigste karwei zijn de totaal 200 kantjes stopverven en afschilderen…. Zie hier het resultaat! Pas in de aanstaande nazomer begint de bouw van de schuur.

    =12pt