PlanZaan

• Oscar

Ik vind het altijd leuk om gekke ontwerpjes van molens te maken, maar  ik denk dat ik nu wel iets goeds heb gemaakt…

Dus ik introduceer: PlanZaan

De bedoeling is hiervan is om molen die niet meer kunnen draaien om bevoorbeeld: Biotopen en fabrieken een nieuw leven te geven

Tis niet officieel ofzo maar gewoon een ideetje

Ik deel dit om te weten wat jullie er van vinden

Het idee: https://myalbum.com/album/iyelO3MzETuX

Ik heb ook nog een verhaaltje er bij geschreven

PlanZaan is een plan gemaakt om een paar molens een nieuw leven te geven

Hier ziet u de plannen van PlanZaan

Herbouw De Os - Deze molen is een hele mooie oliemolen!

Maar is lang geleden ontakeld en hij verdiend het om hersteld te worden!

Het plan: Stelling wordt aangebouwd en de molen krijgt zijn kap en wieken terug.

Toerisme: Het achtkant, de romp en de onderromp word te bezichtigen

De woning in de schuur blijft

Verplaatsing de ooievaar - Deze molen is een hele bizondere! hij staat namelijk los van zijn schuur!

Het plan: De molen wordt verplaats op een aangebouwd landje naast de os

Voordeel: de molen wordt weer maalvaardig omdat hij op het bedrijven terijn van duyvis staat en daarom niet berijkbaar is

Verplaatsing Het pink - Er lijkt misschien niks mis met deze molen, er is ook niks mis mee!

Maar de nieuwbouw sluit de molen steeds mee in.

Het is meer voorzorg om het te verplaatsen. want binnen de kortste keren staat de stad vol met hoge gebouwen

Het plan: De molen wordt verplaats op een aangebouwd tussen Het klaverblad en de ooievaar.

Verplaatsing De held jozua - Deze molen is een bizondere paltrok molen.

hij is speciaal gemaakt om hout te zagen!

Het Plan: De molen wordt verplaats op een aangebouwd landje tussen de zoeker en de kat.

Voordeel: Een betere biotoop

(Deze molen is alleen niet in het bezit van de zaanse molen maar stichting de held jozua)

Voordelen: Het is zijn voor de stad omdat toeristen de molen willen bekijken en bezoeken, als er entreegeld komt is er weer geld voor andere leuken dingen

Ook voor de molens is het gunstig, zo worden ze weer maalvaardig en rotten ze niet weg!

Groetjes Oscar!

• William B.

Persoonlijk lijkt mij dit een enorm slecht idee, hierdoor creëer je een enorme ‘'molenefteling’' en daar ben ik zelf geen hele fan van. Nu is de Zaanse Schans ook wel aangebouwd en de molens dus ook maar die zijn daar neergezet omdat ze anders gesloopt waren. De molens die naar het plan verplaatst zouden moeten worden hebben geen drijging van sloop en verplaatsing is in mijn ogen dan ook volstrekt onnodig en daarbij een enorme geldverspilling. Daarbij geeft de RCE tegenwoordig zover ik weet geen goedkeuring voor verplaatsingen, Daarbij kan de plek waarop de molen staat ook enorm bijzonder zijn en dat moet in mijn ogen ook ten zeerste in ere gehouden worden. Persoonlijk vind ik verder dat de Os gewoon een romp moet blijven. Dit is zover ik weet de enige oliemolenromp van Nederland waar het gangwerk nog compleet is vanuit het motortijdperk, dit is uniek en hoort in ere gehouden te worden omdat bij een completering naar mijn verwachting veel historisch materiaal verloren gaat.

Mvg,

William

Mvg, William Bouter
  • koen van der maat

Dit klink misschien bot maar het is volstrekt onhaalbaar wat je hier schrijft. Het pink en de Held jozua staan inderdaad redelijk ingebouwd maar kunnen nog prima functioneren waarvoor ze zijn gebouwd. Verplaatsen is dus nergens voor nodig en is veel tijds en geldverspilling. Kijk maar naar de Otter in Amsterdam, staat nog veel slechter en draait ook nog. 

​En over de Os, al helemaal niet completeren als je het mij vraagt. uniek in zijn soort! nu staat er teminste een rare eend in de bijt op de schans en dat maakt het voor ons als molenfanaten weer interessant. Ik heb een keer een uitgebreide rondleiding gekregen door die molen en de tijd staat er stil. ( https://www.youtube.com/watch?v=5yb_NSPge6A​ ) 

Groetjes,

​Koen

molenaar in opleiding op de Torenmolen te Gronsveld, Hompesche molen te Stevensweert en Zeldenrust in Zandhoven
  • Daan

Maak er geen hele speeltuin van…. Molens zijn werktuigen en geen toeristische atracties. Oke, hedendaags worden ze wel als toeristische “ dingen” gebruikt. Maar op de Zaansche Schans zijn er nog menige beroepsmolenaars, Die door het hout zagen of olieslaan nog kunnen leven van de wind, uiteraard komt hier ook een deel toerisme bij, akkoord. Maar de Zaanse Schans moet nu al maatregelen nemen voor het bezoek te kunnen blijven ontvvangen ( https://www.youtube.com/watch?v=yboh0W2mCZs)

Hoe oud ben je? Hooguit 11 schat ik. Je weet nog niet half wat er hierbij komt kijken kwa administratie. Laat dit maar aan de volwassenen met kennis van zaken over… Niet echt een heel goed plan als je het mij vraagt.

• Fietsende

Wat een geratel van spelling- en taalfouten. Officieel mogen rijksmonumenten van de RCE niet verplaatst worden (nog niet zo lang geleden kon het nog wel), kijk maar eens naar De Otter in Amsterdam….

• Oscar

Oke ik snap t wel van jullie.. maar alleen de ooievaar dan? wat vinden jullie daarvan?

• Henk Klöpping

Hallo, Oscar,

wat een leuk plan, je enthousiasme werkt aanstekelijk! Ik zie het al helemaal voor me, jouw PlanZaan.  Dat wil niet zeggen dat ik er een voorstander van ben, maar laat je daardoor vooral even NIET remmen. Wat we in de molenwereld immers heel erg missen is enthousiasme voor vernieuwing en verandering, durf om groter te denken en buiten de gebaande paden te lopen. Dat lijk jij allemaal wel te doen - bravo! 

Het realisme gebied wel dat we wat vragen stellen: kan het, en vooral, willen we het? Vaak komen we aan “hoe het kan” niet toe omdat we vooral niet willen. Eerst de hakken in het zand, uitleggen hoe het altijd was en hoe het blijven moet, dat is een beetje de molenaarscultuur. Laat je niet ontmoedigen, als er geen mensen meer zijn met dromen en plannen staan we stil - en de molens uiteindelijk ook. Want waarom zouden jongeren zich met molens bemoeien als er een hele kudde ouwe kerels steeds “nee”, “kan niet” en “moet niet” roept bij alles wat mensen met verbeeldingskracht verzinnen?

Maar .. je moet ook weer niet raar opkijken als de ouwe kerels het soms bij het rechte eind blijken te hebben, die lopen namelijk al heel lang mee en zijn ooit ook eens met een mooi plan gekomen, hebben ook gezien dat het dan geld moet kosten en .. waar haal je de centen dan vandaan? En vinden de mensen die in de buurt van de te verplaatsen molens wonen dat wel een goed idee?

Afijn, er ZIJN ook veel leeuwen en beren, vrees ik. Maar laat dat je enthousiasme niet wegnemen: voorpret is ook pret, en dromen van een mooi PlanZaan kan - ooit - leiden tot een echt gerealiseerd PlanZaan!

Keep it up!

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Piet

Hallo Oscar,

Ga gewoon door met je idee naar buiten te brengen, wat betreft De Ooievaar heb je volgens mij gewoon gelijk, de omgeving van deze molen is nu een aanfluiting geworden.

​Voor wat betreft De Pink - geen verschrijving, zo heette de molen in zijn werkzame jaren-, de Zaanse Molen heeft al 50 jaar geleden een stuk land in de Kalverpolder gekocht om De Pink naar toe te verplaatsen.

​Er zijn ook plannen om De Pinksternakel te herbouwen in de Zaanse Schans, wat mij betreft komt er een sluis naast!

Piet

• Mike

Maar .. je moet ook weer niet raar opkijken als de ouwe kerels het soms bij het rechte eind blijken te hebben, die lopen namelijk al heel lang mee en zijn ooit ook eens met een mooi plan gekomen, hebben ook gezien dat het dan geld moet kosten en .. waar haal je de centen dan vandaan? En vinden de mensen die in de buurt van de te verplaatsen molens wonen dat wel een goed idee?

Tsja, zoals recent nog maar eens in Nederland-molenland bewezen dat ouwe kerels kunnen klagen over gebrek aan centen én vervolgens het beroepsmatig exploiteren van een windmolen boycotten op één site…

Kortom: pas op met ouwe kerels, ze stammen met vaak ruim 65+ uit een ander tijdperk.. ;-)

• Piet

Mike, niet zo negatief doen over leeftijd en ervaring; in ons molenwereldje staan ook nog veel mensen van boven de 70 open voor  baanbrekende plannen. ​Ze hebben ook, dank zij hun kennis en ervaring, de wegen gevonden om plannen te kunnen realiseren.

​Toen we 50 jaar geleden, als jonge honden, bezig waren om het idee van vrijwillig molenaars naar buiten te brengen, hebben we veel steun en hulp gevraagd, én gekregen van ouderen!

​Zonder hun enthousiaste hulp waren we niet zo ver gekomen.

​Piet