Onderzoek naar weidemolens

  • Binnenkruier

    Zoals sommigen al wel eens gezien zullen hebben, registreren we tegenwoordig op Molendatabase.net onder meer weidemolens, zowel oude als nieuwe en zowel houten als ijzeren, en in heel Nederland. We hebben inmiddels 1586 bezochte en gefotografeerde weidemolens in de database, tezamen een mooi overzicht vormend van wat men vroeger allemaal bouwde aan onderbemalingen om het land droog te houden. E.e.a. is een vervolg op de inventarisatie van Noord-Hollandse weidemolens rond 2010-2011.

    Maar vooral in het zuidoosten van het land hebben we op kaarten enkele honderden weidemolen-locaties gevonden die nog niet zijn onderzocht, waar misschien nog een werkende molen staat, of een wrak, of alleen nog een pompput, of niets meer. De laatste mogelijkheden komen de laatste tijd nogal eens voor, zodat we best wat extra hulp kunnen gebruiken om alle locaties te bezoeken voordat er veel meer molens spoorloos zijn verdwenen. Van alle locaties zijn foto's gewenst, van bestaande molens natuurlijk wat meer om merk, type en toestand te kunnen beoordelen.

    Wie bereid is om als vrijwilliger te helpen en schitterende plekjes in Nederland te ontdekken waar normale mensen nooit komen, graag! Op de verzamelkaart van Molendatabase.net kunt u klikken op de weergave-opties en dan “Nog te onderzoeken molenlocaties” kiezen.

    Degenen die niets met zulke molentjes hebben, mogen deze oproep natuurlijk negeren.

    Michiel Hooijberg, Molendatabase.net

  • Binnenkruier

    Oeps, ik bedoelde natuurlijk het zuidWESTEN van het land …

  • Fietsende

    =12pt

    Net toevallig heb ik eergisteren oude foto's voor familie in Amerika gescand. Het kleine meisje rechts is mijn huidige vrouw. De man is mijn schoonvader. De foto is in juli 1955 genomen in Valkenveen, een gehuchtje tussen Huizen en Naarden in het Gooi. Zou dit weidemolentje ook in het bestand van windmotoren bekend zijn? In de jaren '60 heb ik heel veel gefietst rond Valkenveen, maar dit molentje had ik nooit gezien. De tweede staartvin staat vertikaal, maar is door het geringe kleurverschil met de lucht erachter moeilijk te onderscheiden. Mijn vrouw en ik zijn in onze jeugd in dezelfde straat in Blaricum opgegroeid.

  • Binnenkruier

    Jazeker, dat moet dbnr. 4086 zijn, op de plek waar op topografische kaarten van 1962 t/m eind 1980-er jaren een weidemolen staat aangegeven. En waar zo te zien de Bosmanput nog in de grond zit, daar moeten we nog eens geen kijken. Dat is dus een van die mooie plekjes in Nederland waar je normaal nooit zou komen!

    Laat nog even weten of ik de foto mag plaatsen, en een uitsnede als portretfoto, of wil je eerst de personen onherkenbaar maken?

    Post was bewerkt op 20-10-2018 08:47 door Michiel

  • Fietsende

    Hallo Michiel, je stelt hier een vraag over onderzoek naar weidemolens, maar je heb hier alleen maar drie dezelfde foto's zonder tekst en uitleg geplaatst. Wat wil je duidelijk maken? Mvrgr Martin van Doornik

  • Lolke

    Martin, die foto van een ijzeren weidemolentje is enkel de ‘avatar’, ofwel het beeldmerk van Michiel bij zijn bijdragen over dit onderwerp, net als het bebrilde oog van Henk Klöpping bij de zijne.

  • Fietsende

    Michiel legde mij vanmiddag uit dat een ‘avatar’ het grijze poppetje aan de linkerkant wordt bedoeld. En niet die SF-speelfilm met de blauwe wezens op een ver gelegen planeet. Maar op mijn scherm staat die weidemolen op volle breedte en dan driemaal onder elkaar zonder tekst en uitleg. Kijk maar naar deze printscreen, full size.

    =12pt

  • Binnenkruier

    Kennelijk werkt de prikbord-software niet meer goed in Internet Explorer; in Chrome, Firefox en Edge werd de avatar wel goed getoond. Normaal gesproken verkleint zo'n programma een grote foto zelf tot het gewenste formaat, nu heb ik dat maar even zelf gedaan. Zo beter, Martin?

  • Fietsende

    Ja, het is nu goed! Kennelijk te zware resolutie voor gebruikt….

    Ga nu een paar dagen weg, operatie in het ziekenhuis, zucht….

  • Piet

    Martin, sterkte!