molens in de rouw

• Arnold

Heb vanmiddag tot mijn grote verbazing een aantal molens in de rouw zien staan, met de kerstversiering nog werkend in het gevlucht.

Dit kan volgens mij toch niet de bedoeling zijn.

groet Arnold

• Peter

Is dat misschien in Zeeland vanwege overlijden van Krijn Zandburg?

Gezien kerstverlichting in de wieken een moderne verschijning is lijkt het me aan de molenaar zelf te bepalen of het combineerd met de reden van de rouwstand. Misschien komt het vreemd over, andere kant weer fijn dat men de moeite neemt de molen in de rouw te zetten.

• Piet

Inderdaad is het gebruik dat je versieringen meteen verwijdert voordat je de molen in de rouw zet.

De Hollandsche Molen heeft verzocht om de molens in de rouw te zetten i.v.m. het plotselinge overlijden van Ingeborg Pouwels op 24 december.

Post was bewerkt op 26-12-2018 18:52 door Piet

• Lolke

Eigenlijk is het volkomen ongepast om op een moment als dit, bij een dergelijk zwaar verlies voor al ons molenliefhebbers, te gaan bekvechten over de correcte etiquette rond de rouwstand, daarom alleen dit: vraag je, als je om wat voor reden dan ook besluit de molen in de rouwstand te zetten, eerst zeer grondig af hoe je zelf zou reageren en hoe je je zelf zou voelen als je zelf net het verpletterende verlies van een partner, ouder of kind te verwerken had gekregen en dan zou zien dat iemand anders kennelijk dacht jouw overleden dierbare passend te kunnen eren en herdenken door de rouwstand met enigerlei vorm van versiering te combineren, of die zelfs tijdelijk te onderbreken t.b.v. de vreugdestand en/of andere blijken van vreugde vanwege een of ander feestgebeuren, zoals ook is voorgekomen!

Bicker Caarten schreef niet voor niets dat in tijden van rouw de rouwstand altijd en overal absolute voorrang en het absolute monopolie heeft gehad ('rouw' wordt niet door ‘vreugde’ onderbroken), iets wat mij zonder discussie de meest vanzelfsprekende zaak ter wereld lijkt. Combineren met of onderbreken voor blijken van vreugde, zelfs als dat kerstversiering is, maakt voor mij, nu net zo goed als toen, de rouwstand onbedoeld tot een volkomen holle, om niet te zeggen onoprechte vertoning. Meer heb ik hierover niet te zeggen.

En uiteraard hier mijn condoleances voor alle naasten van Ingeborg Pouwels, in het bijzonder haar partner Wouter Pfeiffer en haar familie.

https://www.molens.nl/ingeborg-pouwels-overleden/