Wipkorenmolen Est?

  • Fietsende

    =12pt

    Voor mijn verjaardag afgelopen zondag (24 februari) ontving ik een felicitatiekaart met daarop afgebeeld een olieverfschilderij van een „Wipmolen bij Molenaarsgraaf". Gemaakt door Jan van Vuuren (1871-1941). Formaat 32 x 38 cm, particuliere collectie.

    Ik kan in één oogopslag meteen zien dat het een wipkorenmolen is. Hoge veldmuren, de luiken in het rietgedekte pyramidedak. Een thans uitgestorven molentype, zij het als grondzeiler. Zoekend in de Verdwenen Molendatabase blijkt Molenaarsgraaf geen wipkorenmolen te hebben gehad. Na verder zoeken kwam ik qua gelijkenis met het schilderij uit op nummer 751, de „Grote wipkorenmolen“ of „De Hoop” in Est, even ten zuiden van Geldermalsen. Op het schilderij staat de molen aan het water met ervoor een bruggetje. Maar op Google satelliet is nergens water te zien. Is dit Est wel of niet?

  • Piet

    Martin, ik denk ook dat het de wipkorenmolen van Est is, dit is de molen waar Rijnenberg de beginselen van het molenaarsvak heeft geleerd, hij heeft eens in de Moolenaar geschreven dat hij vermoedde dat de bovenste ramen met luiken in de toren nog uit de tijd dateerden dat de molen ergens elders een bewoonde wipwatermolen was.

    Rijnenberg schreef onder eigen naam én zijn pseudoniem Derksen ongeveer de Moolenaar vol……

    Mogelijk is de molen geschilderd naar een foto en is de omgeving er bij gefantaseerd om een mooie compositie te krijgen.

    Piet

  • Fietsende

    Piet, ik heb ook eraan gedacht dat de schilder een landschap met water erbij heeft gefantaseerd om het beeld een wat romantisch tintje te geven. Toch vermoedelijk de wipkorenmolen van Est.

    Martin

  • Piet

    Martin, we zijn het helemaal eens!

    Piet

  • Fietsende

    Alleen heb ik nog nooit van Rijnenberg gehoord….

  • Piet

    Martin, gewoon naar de site Alle Molens gaan en zoeken op RIJNENBERG.

    Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik op mijn 7e ben begonnen om wekelijks de artikelen over molens van Rijnenberg in de Moolenaar te lezen…….

    Hij wist veel meer over molens dan wij tweeen samen…..

    Piet