Zijn zwaarlopers beter ?

  • karel

    In het meest recente clubblad van het Gilde staat (pag. 29) dat een molen pas in bedrijf moet komen bij ongeveer de gemiddelde windsnelheid ter plaatse. Is dat niet wat algemeen geformuleerd ? Iedereen kent het verhaal over Ir. Fauel die zich in zijn zeilbootje verwonderde over het feit dat de molen aan de plas niet rond kon komen, terwijl er genoeg wind was om te zeilen. Eén van de voordelen van een fokkenmolen is dan ook dat hij eerder aanloopt. Verder is het zo, dat als ik naar frequentieverdelingen van de gemiddelde wind kijk, de gemiddelde wind maar in pakweg 45 % van de gevallen wordt gehaald. De relatief weinig voorkomende harde winden trekken de verdeling scheef. Als het lukt om de molen in een gebied met een gemiddelde wind van 7 m/s al bij 6 m/s aan te laten lopen, of i.p.v. 4 m/2 bij 3 m/s, dan kan hij 65 % van de tijd draaien i.p.v. 45 %. Dat haalt zo'n zwaarloper toch nooit meer in ?

  • Piet

    Karel, als je met een molen maalt, gaat het om het vermogen dat je uit de wind kunt halen.

    Hoe sterker de wind, hoe meer vermogen,aan een zuchtje wind heb je niets. Pellen b.v. lukt echt niet met een briesje.

    Een molen laten draaien lukt eigenlijk bijna altijd wanneer de blaadjes aan de bomen bewegen, mits de enden van de molen niet wanwichtig zijn en de molen goed op de wind staat. En 's winters giet je toch wat slaolie op de hals van de as, dan plakt de reuzel niet meer!

  • karel

    Piet

    Karel, als je met een molen maalt, gaat het om het vermogen dat je uit de wind kunt halen.

    Hoe sterker de wind, hoe meer vermogen,aan een zuchtje wind heb je niets. Pellen b.v. lukt echt niet met een briesje.

    Een molen laten draaien lukt eigenlijk bijna altijd wanneer de blaadjes aan de bomen bewegen, mits de enden van de molen niet wanwichtig zijn en de molen goed op de wind staat. En 's winters giet je toch wat slaolie op de hals van de as, dan plakt de reuzel niet meer!

    Hé Piet,

    In de Alblasserwaard staan twee rijtjes met molens. De ene rij loopt bij 6 m/s aan, da andere bij 7 m/s. Welke verzet zo door het jaar het meeste water, denk je ?

  • Piet

    Karel, je bedoelt de Overwaard en de Nederwaard?

    Dat is appels met peren vergelijken.

    Het binnenboezempeil van de Overwaard is hoger dan bij de Nederwaard. Dus de opvoerhoogte is niet gelijk.

    Aerodynamisch gezien is volgens mij een ronde molen beter dan een achtkant. Ook speelt bij een schepradmolen de tasting en de opleiders een grote rol. Een grote variabele is de waterstand van de buitenboezem, dus zowiezo is de vaste overbrengingsverhouding voor elke situatie een compromis. 

    Ik ben benieuwd naar welk onderzoek je refereert en wanneer en onder welke omstandigheden dit onderzoek heeft plaatsgehad; staat er ook bij wat de peilen waren van het buiten- en binnenwater in die periode?

  • karel

    Piet

    Karel, je bedoelt de Overwaard en de Nederwaard?

    Dat is appels met peren vergelijken.

    Het binnenboezempeil van de Overwaard is hoger dan bij de Nederwaard. Dus de opvoerhoogte is niet gelijk.

    Aerodynamisch gezien is volgens mij een ronde molen beter dan een achtkant. Ook speelt bij een schepradmolen de tasting en de opleiders een grote rol. Een grote variabele is de waterstand van de buitenboezem, dus zowiezo is de vaste overbrengingsverhouding voor elke situatie een compromis. 

    Ik ben benieuwd naar welk onderzoek je refereert en wanneer en onder welke omstandigheden dit onderzoek heeft plaatsgehad; staat er ook bij wat de peilen waren van het buiten- en binnenwater in die periode?

    Piet,

    Hoe lager de opvoerhoogte, hoe eerder een molen aanloopt. Dat is geen nieuws.

    De vraag is ; gelijke molens, tasting, opleider en peil ; welke molen verzet dan meer water ; degene die bij 6 m/s aanloopt of degene die bij 7 m/s

  • karel

    Piet

    Karel, je bedoelt de Overwaard en de Nederwaard?

    Dat is appels met peren vergelijken.

    Het binnenboezempeil van de Overwaard is hoger dan bij de Nederwaard. Dus de opvoerhoogte is niet gelijk.

    Aerodynamisch gezien is volgens mij een ronde molen beter dan een achtkant. Ook speelt bij een schepradmolen de tasting en de opleiders een grote rol. Een grote variabele is de waterstand van de buitenboezem, dus zowiezo is de vaste overbrengingsverhouding voor elke situatie een compromis. 

    Ik ben benieuwd naar welk onderzoek je refereert en wanneer en onder welke omstandigheden dit onderzoek heeft plaatsgehad; staat er ook bij wat de peilen waren van het buiten- en binnenwater in die periode?

    Piet,

    Hoe lager de opvoerhoogte, hoe eerder een molen aanloopt. Dat is geen nieuws.

    De vraag is ; gelijke molens, tasting, opleider en peil ; welke molen verzet dan meer water ; degene die bij 6 m/s aanloopt of degene die bij 7 m/s

  • Piet

    Karel, je vraag was anders; je had het eerst over twee rijtjes molens in de Alblassewaard die je wilde vergelijken.

    Jouw laatste vraag is anders.

    Bij een vergelijkend onderzoek moeten de watermolens, de wind en de situatie helemaal identiek zijn en zo'n situatie vindt je nooit.

    Zonder gedegen onderzoek en vergelijking heb je aan een mening naar aanleiding van je vragen niets.

    De hoeveelheid water die door een molen in een bepaalde periode verzet kan worden, hangt gewoon van de molen en de situatie af. En dat kan in de loop van de tijd veranderen. Het is zinvol om te bekijken of de molen aan de veranderende situatie kan worden aangepast.

    Post was bewerkt op 22-08-2019 11:50 door Piet

  • karel

    Piet

    Karel, je vraag was anders; je had het eerst over twee rijtjes molens in de Alblassewaard die je wilde vergelijken.

    Jouw laatste vraag is anders.

    Bij een vergelijkend onderzoek moeten de watermolens, de wind en de situatie helemaal identiek zijn en zo'n situatie vindt je nooit.

    Zonder gedegen onderzoek en vergelijking heb je aan een mening naar aanleiding van je vragen niets.

    De hoeveelheid water die door een molen in een bepaalde periode verzet kan worden, hangt gewoon van de molen en de situatie af. En dat kan in de loop van de tijd veranderen. Het is zinvol om te bekijken of de molen aan de veranderende situatie kan worden aangepast.

    Beste Piet,

    Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten. Daar wilde ik dan maar mee stoppen.

    Grappigerwijs heb je zelf aangegeven hoe je kunt nagaan hoe een molen reageert op meer of minder belasting. Dat doe je door - binnen grenzen- de opvoerhoogte te veranderen door het hoger/lager opzetten van de hoge boezem.