Een opknapbeurt in 1942: wie weet meer

• Jesse in 't Veld

Beste prikkers,

In 1942 werd “De Lelie” in Puttershoek opgeknapt door een nog onbekende molenmaker. Hierbij werd de oude kapbedekking, geteerd zeildoek, vervangen door gepotdekselde delen. Ook kreeg de molen een schilderbeurt en werd het gevlucht hersteld. Hierbij kreeg de molen op één roe zeilrails en werden de hekkens voorzien van veren (voor het linker hoektouw). Die veren duiden waarschijnlijk op een molenmaker uit een watermolenstreek (poldermolens), want die waren hier op de korenmolens ongebruikelijk (ze worden hier gekscherende weg wel eens aangeduid als ‘kachelhout’)

Dit alles blijft een beetje giswerk, want meer dan een foto is er niet. Daarom mijn vraag of iemand toevallig wat meer weet van die opknapbeurt. 

Jesse in 't Veld

Molenaar “De Lelie”, Puttershoek

• Jesse in 't Veld

Dag Leo,

Op Allemolens (fantastische site om de geschiedenis uit te pluizen) ben ik te weten gekomen dat er in 1942 aan de molen werd getimmerd. 

Ik dacht dat alle documentatie van Stichting Molendocumentatie op Allemolens stond, of hebben ze nog meer achter de hand?

Jesse in 't Veld

• Jesse in 't Veld

Dag Kees,

Het klopt dat ‘ie in 1838 al in de verkoop gaat, Cornelis van Holst was het blijk baar al vroeg beu. Verkopen lukt hem echter niet, waardoor hij hem verhuurt aan Jacob Samuelz. Sonneveld. Zoons van Jacob werden o.a. molenaarsknecht op Strijen en ’s-Gravendeel. Pas in 1841 verkoopt hij de molen aan Hendrik van der Koogh, die was overigens zelf geen molenaar, want hij verhuurde de molen opnieuw aan Jacob. Pas in 1860 wordt er waarschijnlijk weer een molenaar zelf eigenaar van de molen (Teunis Verbaas), voordien werd hij telkens verhuurd. 

Jesse in 't Veld