Recordaantal molenaars ; 5 % groei in 2014, 30 % groei sinds 2006 in het aantal Gilde-molenaars.

• karel

• Henk Klöpping

Zo te zien heeft Karel een copy-en-paste gedaan vanaf zijn Mac / Safari. De webkit die daar draait plaatst dan zo'n ‘fake url’. Karel zelf ziet een keurig plaatje of een nette link, wij zien die ‘fake url’.

Ik probeer even of het onder Mozilla ook fout gaat. Zie je hieronder een molentje dan is het goed gegaan, zie je een ‘fake url’ dan gaat het dus ook onder Mozilla fout.

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

Nee, bij Mozilla gaat dat dus goed. Nou ja, dan zal Karel dus Chrome, Safari, Opera of een andere op “webkit” gebaseerde browser gebruiken. En dus een plaatje van zijn desktop naar de editor hier hebben gesleept. En webkit maakt er dan zo'n voor de rest van de wereld onbruikbare ‘fake-url’ van…:S 

Karel,  je moet je plaatje dus eerst ergens op het Internet uploaden en een linkje aanmaken, of gebruik maken van b.v. Mozilla, dan kun je wel slepen. Ten minste, op een PC met Linux wel, geen idee of dat voor Windows of Apple ook opgaat, ik gebruik geen Windows of Apple.

• Henk Klöpping

Forumbeheerders:  ‘hot linken’ zoals jullie dat propageren (zie de tekst die je krijgt als je een plaatje probeert te uploaden) wordt meer en meer gezien als diefstal van andermans bandbreedte. Het gaat namelijk om “inline linken”, dus: ANDERMANS plaatje komt tusen “jullie” tekst te staan.  Die ANDERE site krijgt daarna dus verzoeken voor zijn kiezen die ontstaan omdat mensen op JULLIE forum zaken lezen.  Dat is niet netjes. Voor meer informatie zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inline_linking

Oplossingen kunnen zijn:

1. drag-and-drop - wat Karel dus probeerde. Dat werkt alleen maar als je systeem de plaatjes automagisch omzet naar href data. Er kunnen  beperkingen aan de grootte van het plaatje zijn;

2. mensen maken een link naar de site waar het plaatje op staat (met het kettinkje hierboven) - daarop klikken brengt je dan naar de foto of de pagina;

3. geef mensen de mogelijkheid plaatjes naar het forum te uploaden. Zit in de software, moet alleen wel aan..

BTW: ja, ik heb er verstand van. Zoals Andre weet.

• Henk Klöpping

Volledigheidshalve: het was een PDF-je wat Karel hier naar binnen probeerde te slepen (volgens die fake webkit URL). 

• karel

Meer details over de groei van het aantal molenaars, wat de gemiddelde leeftijd is van nieuwe molenaars (54), wat de gemiddelde leeftijd van alle molenaars is (61) en wat dit betekent voor de toekomst van het ambacht zijn te lezen op de website van het Gilde www.vrijwilligemolenaars.nl

• Peter van Kuik

Het ziet er beter uit dan ik had gedacht.

Toch zijn er wel zorgelijkheden.

Het aantal geslaagde molenaars is vrijwel gelijk aan het aantal molens, maar omdat niet iedereen actief is en diverse molens meerdere molenaars hebben, zijn er dus ook veel molens zonder (geslaagde) molenaar.

Verder ben ik nu op de kop af 35 jaar geslaagd en hoor nog steeds ruim bij de jongere helft van het molenaarsbestand, terwijl mijn levensverwachting minder is dan nog eens 35 jaar.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• karel

Dag Jorinde,

Je zult eerder een vrouw tegenkomen in een Raad van Bestuur dan als molenaar. Zes procent van de molenaars is vrouw. Bij de molenaars in opleiding is dat percentage twaalf. 

• Henk Klöpping

Ondertussen heb ik nog steeds geen idee waar de oorspronkelijk PDF die je hier probeerde te plaatsen te vinden is, Karel. Mogelijk nog even een linkje opnemen? Ik heb ook even op de site van de GVM gekeken maar daar kon ik hem ook zo gauw niet vinden.

Hooo, wacht, NU dus wel :-). Hier staat hij: http://www.vrijwilligemolenaars.nl/files/nlgvm/file/Groei_5__.pdf

Post is bewerkt op nov 7, 2014, 9:10 p.m. door Henk Klöpping

• Henk Klöpping

Mike Ekelschot

statistieken zijn altijd op diverse manieren te interpreteren..

Ik zit bvb. niet in die statistieken. ;-)

Het zou best een goed idee zijn om eens na te gaan hoeveel molens er met een niet bij het Gilde aangesloten molenaar draaien, hoeveel molenaars er op meer dan 1 (en hoeveel dan wel niet) molens draaien etc. Is er niet zoiets, vraag ik me af?