Hekje voor stellingdeuren

• Fietsende

Ik heb zojuist een hekje voor de stellingdeuren van de Entreprise in Kolham gemaakt. Voor het draaien bij mooi weer, wil je de beide stellingdeuren tegenover elkaar open hebben om bijvoorbeeld de molen te ventileren. Bovenop het hekje komt er een driehoekig bord, dat de bezoekers waarschuwt om geen klap van de molen te krijgen. Op de hieronder weergegeven afbeelding draait de wiek ‘verkeerd om’ maar ik hoef die niet te spiegelen, want dit is immers het aangezicht vanaf de stellingdeuren. Ik ben momenteel nog niet klaar met het schilderen van het bordje. Het hekje in de molen van Havelte heeft mij geïnspireerd, maar dan iets hoger gemaakt. Klik op de beide links hieronder!https://www.youtube.com/watch?v=meimKGYOFJU

http://www.mijnalbum.nl/Album=IJLRKFUP   

• Fietsende

Hallo Hantumerleech,

Ik heb het hekje in opdracht gemaakt. Ook handig voor de warme zomers en het mooie uitzicht op zo'n hoge stellingmolen.

Het duidelijk genoeg zijnde waarschuwingsbord komt bovenop het hekje te staan en wij zijn hier met drie vrijwillige molenaars. Ogen zat voor bezoekers. Ik heb wel meer molens gezien met zo'n hekje in de stellingdeuren.

• Teun

“Lär av andras misstag, då slipper du göra dem själv” is een bekende Zweedse uitdrukking zoals je waarschijnlijk weet, beste fietser. Leer van andermans fouten, dan hoef je ze zelf niet te maken. Want een ongeval ontstaat meestal door een samenloop van opeenvolgende gebeurtenissen. En of waarschuwingsbordjes dan helpen?

Ik vond het ooit ook wel een leuk idee om de molen te laten draaien met de bovenhelft van de stellingdeur aan wiekzijde geopend. Het was een feestelijke dag, vanwege het zoveelste lustrum van de molenstichting. Een groot hoempapaorkest fleurde de boel op.

Maar ook de vrijwillig molenaar heeft zo zijn sanitaire behoefte. Toen ik daarvan terugkeerde bleek dat de stichtingsvoorzitter het een leuk idee had gevonden om het hoempapaorkest vanaf de stelling te spelen. Met de al aanwezige bezoekers stond de stelling bomvol. Ik kon niet eens meer bij de vang.

Doordat het zo vol was, konden bezoekers ook niet meer bij de geopende stellingdeur komen. De echtgenoot van de vice-voorzitster had echter haast. Zij seinde hem om, over de afzetting heen, langs de draaiende wieken, naar de andere half-open stellingdeur te gaan. Hij kwam vaker op de molen en wist best wel waar hij mee bezig was, zei ze achteraf. Tja! En het risico dat andere bezoekers dat achterlijke idee zouden gaan volgen?

Natuurlijk had ik het orkest direct van de stelling af moeten sturen. Maar ik had nog maar een paar maanden mijn getuigschrift, en dan ben je nog niet zo ad rem om bij zo'n feest met een heleboel hotemetoten adequaat in te grijpen. Later heb ik de kwestie bij stichtingsbestuur aangekaart. De uitkomst was dan wonderlijk. Geen oprecht mea culpa over het gebrek aan overleg over het orkest en het met draaiende wieken over de afzetting laten gaan van een bezoeker. Nee: met zoveel mensen op de stelling was het toch eigenlijk niet verantwoord dat ik de molen had laten draaien….? Tja…!

Uiteindelijk is het allemaal zonder erg afgelopen. Maar sindsdien heb ik de molen nooit meer aan wiekzijde met open bovendeur laten draaien, omdat ik nu weet dat zelfs dit soort onverwachtte reeks van gebeurtenissen kunnen gebeuren! En als het gebeurt, dan helpt daar écht geen verbodsbordje tegen.

TvdM

• Fietsende

Het hekje is bijna tot de borsthoogte gemaakt en vrij zwaar, er komt een waarschuwingsbord op. Ben ik dat momenteel aan het schilderen, de eerder vertoonde rood-gele driehoek. Is niet mijn idee, maar uit opdracht. Zal ik een foto plaatsen als hij helemaal klaar is.

• Fietsende

Hallo allemaal,

Het hekje voor in de stellingdeuren is nu klaar. Doe ik iets goeds aan de veiligheid op de molen, doe ik volgens jullie weer niet goed. Om tureluurs van te worden. Vandaag zijn er tien vrijwillige molenaars op de Entreprise in Kolham geweest en zij vinden het hekje prachtig. Hij is 1,31 meter hoog tot de punt van de driehoek, helemaal uitgesloten om er overheen te stappen. In de openbare maatschappij komen jullie toch ook andere waarschuwingsborden tegen. Ik heb dergelijke borden op internet gevonden en staat er nou eentje bij met ‘de klap van de molen’ bij. Kijk maar naar de nieuwe foto's! http://www.mijnalbum.nl/Album=IJLRKFUP

• Fietsende

„Als ik je een tip mag geven: Kijk eens naar de mogelijkheid om het hekje op de een of andere manier te vergrendelen. Door de bovenste lat, links en rechts, een (uitneembare) pen waarmee je het hek in de deurpost kunt verankeren bijvoorbeeld…"

Justin, ga ik ook doen, wij zijn hier wel met drie man vrijwillige molenaars. De bezoekers ontgaan niet aan onze ogen, hoor! Maar vandaag hadden wij het druk, want er vonden hier molenaarsexamens plaats, de twee kandidaten zijn geslaagd! Dus wij zorgen voor koffie en zo, wat foto's maken en op de andere zolders wat klussen gedaan.

• Fietsende

Geen pennen met aangelaste oog, ik heb geen spullen om te lassen en ken er niemand voor. Gewoon stevige oogschroeven, heel goedkoop. Een in het hekje en een in het deurkozijn.

• Teun

Beste molenaar,

Ik was na mijn eerdere relaas natuurlijk nieuwsgierig naar waar je het veiligheidsbordje zou ophangen: aan de binnenkant van het hek, de buitenkant of op de bestuurskamer? Het gevaar komt -zo bleek in mijn geval- van alle kanten…!

Verder boeit mij jouw uitspraak, waarin je zegt: "Wij zijn hier wel met drie man vrijwillige molenaars. De bezoekers ontgaan niet aan onze ogen, hoor! Je suggereert dat het daardoor wel snor zit met de veiligheid. Maar is dat wel zo? Men richt zich zo snel op de veiligheid van bezoekers, maar slachtoffers van ongevallen op molens zijn toch vooral de molenaars en vrijwilligers? Dat roept voor mij de vraag op: wanneer is de situatie op een molen het veiligst? Met 3 molenaars en 1 bezoeker, of met 3 bezoekers en 1 molenaar? Ik neig -gezien de ongevalsstatistieken- naar het laatste. Swalker noemt het niet meer toelaten van bezoekers, en of we daar heen willen? Maar je scoort op het punt van veiligheid nog veel beter door geen molenaars meer toe te laten…!

Dat wil natuurlijk ook niemand. Maar met het plaatsen van zo'n hekje creeer je er -zonder dat daar echte noodzaak voor bestaat- weer een veiligheidsrisico bij. De ongevalsstatistieken liggen in de molenwereld al erg hoog. Leo Endedijk hamert daar vaker op. Waarom dan zoiets frivools als een hekje, voor het leuke? Ik heb wat dat betreft, mijn les geleerd.

TvdM

• Ruud Bax

Gewoon de deur dichthouden, sta je ook niet op de tocht in de molen, en buiten heb je veel meer ruimte om de molen te zien draaien.