“Lär av andras misstag, då slipper du göra dem själv” is een bekende Zweedse uitdrukking zoals je waarschijnlijk weet, beste fietser. Leer van andermans fouten, dan hoef je ze zelf niet te maken. Want een ongeval ontstaat meestal door een samenloop van opeenvolgende gebeurtenissen. En of waarschuwingsbordjes dan helpen?
Ik vond het ooit ook wel een leuk idee om de molen te laten draaien met de bovenhelft van de stellingdeur aan wiekzijde geopend. Het was een feestelijke dag, vanwege het zoveelste lustrum van de molenstichting. Een groot hoempapaorkest fleurde de boel op.
Maar ook de vrijwillig molenaar heeft zo zijn sanitaire behoefte. Toen ik daarvan terugkeerde bleek dat de stichtingsvoorzitter het een leuk idee had gevonden om het hoempapaorkest vanaf de stelling te spelen. Met de al aanwezige bezoekers stond de stelling bomvol. Ik kon niet eens meer bij de vang.
Doordat het zo vol was, konden bezoekers ook niet meer bij de geopende stellingdeur komen. De echtgenoot van de vice-voorzitster had echter haast. Zij seinde hem om, over de afzetting heen, langs de draaiende wieken, naar de andere half-open stellingdeur te gaan. Hij kwam vaker op de molen en wist best wel waar hij mee bezig was, zei ze achteraf. Tja! En het risico dat andere bezoekers dat achterlijke idee zouden gaan volgen?
Natuurlijk had ik het orkest direct van de stelling af moeten sturen. Maar ik had nog maar een paar maanden mijn getuigschrift, en dan ben je nog niet zo ad rem om bij zo'n feest met een heleboel hotemetoten adequaat in te grijpen. Later heb ik de kwestie bij stichtingsbestuur aangekaart. De uitkomst was dan wonderlijk. Geen oprecht mea culpa over het gebrek aan overleg over het orkest en het met draaiende wieken over de afzetting laten gaan van een bezoeker. Nee: met zoveel mensen op de stelling was het toch eigenlijk niet verantwoord dat ik de molen had laten draaien….? Tja…!
Uiteindelijk is het allemaal zonder erg afgelopen. Maar sindsdien heb ik de molen nooit meer aan wiekzijde met open bovendeur laten draaien, omdat ik nu weet dat zelfs dit soort onverwachtte reeks van gebeurtenissen kunnen gebeuren! En als het gebeurt, dan helpt daar écht geen verbodsbordje tegen.
TvdM