Na een lange afwezigheid, ik houd eigenlijk helemaal niet van dit medium, viel me het bericht van Judith brandon op molen prikbord op dat de molen verhuurd werd.
ook de reacties heb ik gelezen.
en daar doet niemand wat aan, want wie betaald bepaald.
het gaat al mis bij de subsidie verstrekkers.
zij zijn het die moeten kijken of de verstrekte subsidies op zijn plaats terecht komen en gebruikt worden voor het molen behoud.
de letterlijke tekst die vaak ontbreekt kan als volgt zijn.
wij verstrekken alleen subsidies wanneer er ook een vrijwilligmolenaaars contract is afgegeven voor minstens twintig, dertig jaar, waarbij de vrijwillig molenaar verplicht wordt om minstens Xx aantal uur op de molen aanwezig te zijn en xx aantal uur met de molen moet kunnen werken.
tevens wordt onder molenaar bestaan dat deze een opleiding gevolgd heeft en door eventuele gediplomeerde molenaars kan worden vervangen.
dat betekend dus dat de molen in deze twintig of dertig jaar zijn functie koet behouden.
dit gezegd en geschreven te hebben denk ik dat we als vrijwillig molenaar verzekerd kunnen zijn van of voldoende mogelijkheid om een of meerdere molenaars op zo'n molen te kunnen plaatsen, of dat het schipperen blijft.
welke gemeente of stichting waagt zich aan twintig of dertig jarig onderhouds verplichting?
we kunnen er nooit vanuit gaan dat wij over 50 of 100 jaar nog duizend wekende molens hebben.
het is dan ook onze zorg om met de HOLLANDSCHE MOLEN een toekomst plan op te stellen wat draagvlak vindt bij zowel de burgers als politiek om een werkbare toekomst veilig te stellen.
tegenwoordig is crowdfunding een middel om geld in te zamelen.
beter zou het zijn, en dat heb ik destijds in Grathem proberen te bewerkstelligen is dat binnen gemeenten een molendeskundige aan het werk gaat als er meerdere molens binnen de gemeente liggen.
de politiek moet dan bij de begroting per huishouden bijvoorbeeld vijf of tien euro moeten reserveren voor het onderhoud.
nu wordt hier vaak lichtzinnig over gedacht.
maar wij als gilde zouden dit ook meer bij de gemeente onder de aandacht moeten brengen.
bij het uitbrengen van de jubileumgids van het gilde van vrijwillige molenaars was dat de opzet.
de gemeenten informeren wat het GVM doet en zoeken naar spartingpartners.
helaas is dat op niets uitgelopen.
toch ligt daar de mogelijkheid om zowel te zorgen voor meer budget en tevens te zorgen dat dat meer op de gemeente kalender komt te staan.
de aanwas vN vrijwillige molenaars zie ik dan zonnig tegemoet.