Voor de liefhebbers van dit vraagstuk wil ik een keer volgend jaar wat gaan proberen. Op Den Evert in Someren op een of andere Zaterdag middag staan wij open voor dit soort experimenten. We hebben van allehande soorten lintjes van zeer dun tot poezelig en rook ampullen vishengels van 12 meter en nog veel meer. Dit willen we vastleggen met een HD camera en een windsnelheidsmeter welke ook op het gevlucht gemonteerd kunnen worden. Voor diegene die hieraan mee willen werken je bent van harte welkom, voor diegene die speciale beelden willen hebben laat maar weten. Dus om de wind rondom een molen zichtbaar te maken is geen probleem het is gewoon een kwestie van doen.
Helaas kan ik er niet bij zijn. Ik hou me voorlopig in Spanje bezig met de restauratie van een watergedreven korenmolen uit de Moorse tijd en met het opzetten van een touristische route langs 4 restanten van watergedreven molens. In de beelden dieje maakt heb ik zeker interesse!! Ik werk aan een presentatie over dit onderwerp.
Ik heb in het verleden opnames gemaakt van lintjes aan de achterzoom aan draaiende wieken. Je ziet het effect van ‘schijnbare wind’ al aardig, maar het wordt ook verstoord door de turbulentie van de wiek zelf. Wil je schijnbare wind goed zichtbaar maken, probeer dan van boven naar beneden ‘n touw of draad ’n meter vóór de fok of vóór de voorzoom te spannen. Maak daar de lintjes aan vast en maak daar de opnames van m.b.v. een meedraaiende camera. Natuurlijk altijd veilig blijven werken!
Je kan dan allerlei leuke dingen onderzoeken. Wat gebeurt er met de lintjes wanneer je de molen vanuit stilstand laat aanlopen? En wat gebeurt er als je bij een loos draaiende molen ineens 1 of 2 maalstoelen de stenen bijzet en de molen laat malen? En wat laten de lintjes zien als je de molen sterk krimpend zet? Heeft het langzamer draaien van een sterk krimpend geplaatste molen wel met een kleiner windvangend oppervlak te maken, of heeft het vooral met die schijnbare wind te maken? Wat is het verband tussen de ‘trekkracht’ van een wiekenkruis en ‘schijnbare wind’? Waarom draait een voor de prins draaiende molen niet oneindig snel, als er toch eigenlijk niets is wat hem tegenhoudt? Waarom draait een modelmolen op schaal bij dezelfde wind altijd véél sneller dan de echte molen, wanneer ze beide voor de prins draaien? Enzovoorts, enzovoorts…. Allemaal door de schijnbare wind….
TvdM