Flinke dreun tegen lichtpaard

• Fietsende

Ik heb na het stoppen en afzeilen van de molen wat opgeruimd in de stellingzolder. Hoewel het iedere keer wel goed ging, heb ik ditmaal bij het overeind komen met mijn hoofd hard tegen de onderkant van het lichtpaard van de maalstenen geknald. Nog wat dizzy in de stromende regen naar huis gefietst, maar eenmaal thuis nam de pijn in mijn hoofd intens toe. Denk dat m'n nekwervels een optater hebben gehad. De dokter is aan huis geweest. Lichte hersenschudding. Nu ben ik voorlopig uit de roulatie.

Daar moet wat aan gebeuren. Op welke manier worden de lichtpaarden in andere molens beveiligd? Voorbeelden?   

• Piet

Martin, dat is me ook één keer overkomen.

Maar een paar hangende stukken touw voor de kopstoters doet wonderen om herhaling te voorkomen,.

iet

• Fietsende

Natasja van Otterloo

Een stootpet is misschien een idee, niet alleen bij het lichtpaard maar op alle plekken waar je het risico loopt je hoofd te stoten, ik ken molenaars die ze dragen.

Voorbeeltje:

http://www.engelbert-strauss.nl/Arbeidsveiligheid/Hoofdbescherming/Hoofdbescherming/Stootpet-7000120-7576121-35-0.html?itemOrigin=awareness

Ik ben niet van zo'n baseballpet-achtige-type; ik ben opgegroeid in de tijd dat werklieden vaak een alpinopetje droegen. Op het moment van mijn klap droeg ik een wollen muts omdat het zo koud was. Jouw voorstel beschermt alleen de molenaar, de andere mensen niet. Wat eerder heeft een bezoeker op dezelfde molen een open hoofdwond opgelopen. Het lichtpaard is daar ongeveer 1,65 meter boven de vloer. Gelukkig hangt er een EHBO-kistje in de molen.  

• Robert

Op Dv haddej we aan het paard van het Zuid oost koppel een oude rood wit blauwe vlag geknoopt

• Henk Klöpping

Mike Ekelschot

Tsja, molens zijn gemaakt in de tijd dat mensen (gemiddeld) kleiner waren dan nu…

Als ik hier daarvoor linten en kettingen moet hangen is het een kerstboom!

De Windlust in Overschild heeft daarom ook een traditie van korte molenaars. Enerzijds waren de mensen korter vroeger. Anderzijds bespaarde men op materiaal…

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

Op 10 februari j.l. is er een MRI-scan van mijn hoofd gemaakt, vandaag weer naar het ziekenhuis geweest (UMCG) om de uitslag aan te horen. Niet een lichte zoals eerst gemeld, maar toch zware hersenschudding gehad na de dreun tegen het paard op 7 december j.l. Zal nog langer rust moeten houden. Mwah, mijn werk bestaat sinds december j.l. niet meer, maar ik word wel voor 100% doorbetaald….

Afgelopen zondag toch nog wel gedraaid en het ging goed.

„Tsja, molens zijn gemaakt in de tijd dat mensen (gemiddeld) kleiner waren dan nu…" en geldt dat ook zeker bij een nieuw gebouwde reus als de Entreprise? Het paard hangt ca. 1,70 m boven de zoldervloer en ik ben 1,85 m lang (dikte schoenzolen niet meegerekend).

• Fietsende

„Eerst naar boven kijken voor je opstaat/rechtop gaat staan." Ja, dat doe ik ook regelmatig, maar op die bewuste dag was ik gewoon vergeten om op te letten. Nog nooit ongelukken gehad terwijl ik al sinds 1983 gediplomeerd ben. Er komt een hekje o.i.d. Wij hebben niet veel zakken in de molen, die worden toch door muizen kapotgevreten.