gedraaid vandaag?

  • Robert Van't Geloof

    Hoi vandaag voort eerst naar Streefkerk gegaan voor praktijkles.

    Om 09.00 aangekomen bij De Kleine molen.Willem was er niet maar goed helaas wind stil met mooie mistige polders. Toen naar Willem thuis gegaan. Hij zei om 12.30 ben ik er wel. Ik wist dat Cor Noorlander meestal vroeg op de achtkant is. En ja hoor om 09.45 kwam ie aan rijden op zijn brommertje. Zijn zoon Cees was de oude Wetering aan het opzeilen. Dus Met Cor de achtkant op de wind gezet. En vol gelegen. In het begin liep hij net aan. Maar na wat smeren liep de molen steeds beter. De wind nam ook op. Tot 12.30 daar gebleven. Toen zagen we Willem bij De Kleine m olen staan. En daar heen gegaan.

    Samen met Willem de molen opgezeild en van west naar zzw gekrooien. En lekker laten lopen. Om 16.45 hebben we de molen afgezeild.

    grt Robert

  • Tom Blaak

    Vandaag heb ik de Kersenboom ook weer losgegooid, om half 11 draaide ze net aan in de volle , na wat druppeltjes wonderolie liep die beter, met een wat toenemende wind. Na de middag heb ik nog gemalen, maar na 5 zakken dacht de wind doe het zelf maar, de molen weer uit zn werk getrokken en weer onbelast verder gedraaid. Tijdens het malen nog bezoek gehad van collega-molenaar Leendert Sprong en zijn zoon en schoondochter en kleinzoon. Een andere schoonzoon van Leendert is trouwens nog een tak van Familie De Kool, die onze molen in eigendom had van 1847 tot en met 1964.

    Het was weer een best dagje zo……

    Groet,

    Tom

  • Mario Collombon

    Vanmorgen begonnen met het schoonmaken van de steen en `t een en ander opruimen, wind was er toch nog vrijwel niet. Toen Jeroen op de molen kwam heeft die `m ingespannen met 4 in top, ondertussen heb ik `m ff gesmeerd en eenmaal los liep hij mooi. Wind nam `s middag nog iets meer toe en maar eens geprobeerd of ie de steen kon trekken. Ging aardig maar ook weer niet van harte dus na 50kg gemalen te hebben de steen weer uit z`n werk gehaald en nog ff gedraaid tot ongeveer 17:00. Ondertussen kwam oud mulder Potters uit Dinther van de Kilsdonkse molen ook ff een kijkje nemen.

    Zometeen nog ff naar de molen voor een groepje wat komt kijken en morgen malen als het zo gaat waaien als voorspeld want de voorraad mag nog wat aangevuld worden :)

  • Martin

    Vanmiddag van 13:00 tot 17:00 samen molenaar in opleiding Harm Salverda met 4 volle op de Lonjé of Tademamolen gemalen, genoeg wind vanuit zzw en lekker wat water kunnen wegzetten op de boezem. Ook spinnekop “de grote klaver” even verderop in het land maalde met 4 volle. Het komt niet vaak voor dat alle molens in Bolsward gelijk tijdig draaien. Het geheel leverde wel een mooi plaatje op als je vanaf Leeuwarden en de Afsluitdijk komt aanrijden bij Bolsward. Ook nog bezoek gehad van 3 collega molenaars en een paar toeristen. Al met al een mooie middag met goede wind en mooi weer.

    Martin

  • Rob Simons

    Twee collega-molenaarsvan Hamont gingen vandaag een beeldje van Sint-Victor halen in Hilvarenbeek op de molen, en daar was ik nog niet geweest, dus ik wou mee. Onderweg zagen we de Nooit Gedacht in Budel opgezeild staan en de Zeldenrust was volgens mij ook wel los, want die stond in een rare stand.

    Afijn, na door het halve dorp Hilvarenbeek gereden te zijn, eindelijk bij molen "De Doornboom aanbeland, waar molenaar Bart Hoofs (U allen wel bekend denk ik) ons al op stond te wachten. Er was net genoeg wind om de molen, dankzij de fokken, net te laten malen. Het interieur is nog bijzonder authentiek, met 2 maalgangen op de wind, een koppeltje stenen om schors te malen en een maalstoel op de begane grond (op de motor).

    Nog over allerhande molenzaken gepraat enz. en we kregen een tas koffie aangeboden.. en toen was het weer tijd om te vertrekken.

    Leuke dag.

    Morgen maar weer eens in Lille kijken…

    Groeten,

    Rob

  • Rob Simons

    Enkele foto's:

    http://www.mijnalbum.nl/Album=CSTPWAND

  • Muldertje

    Vandaag heeft de Monsterse korenmolen ook weer wat rondjes gedraaid, 2300 ongeveer.

    Begonnen met windstil weer en 4 volle op het ZZW.

    Veel meelklanten gehad en Rob Pols (u allen ook wel bekend) kwam ook nog op bezoek.

    Geëindigd met 2 halfjes die Rob toen heeft weggerold om 5 uur.

    Al met al een mooi molendagje,

    Gr Toby

  • Bart Hoofs

    Hallo Rob,

    Uiteindelijk maar een zak tarwemeel gemalen. Nadat jullie weg waren bleef de maalwind weg en heb ik de steen uit zijn werk gehaald. Jammer want we hadden wel het nodige tarwemeel nodig. Ook het speltmeel van de oogst 2008 en afkomstig van het naburige Diessen is een grote hit bij de bakker. In Oisterwijk waar men al langer maalt voor het project “het Groene Woud” is het inmiddels het belangrijkste afzetproduct naast de flinke omzet tarwe en rogge. Kortom, nieuwe kansen voor molenaars om toch te blijven malen.

    Je moet kansen grijpen ook op de molen. Onlangs was er hier een nieuwe leerling molenaar en tevens directeur / inkoper van een grote mengvoederfabriek.

    Het is zowat onmogelijk nog om voor hen te malen met al die regelgeving.

    In een dergelijk fabriek lopen alleen al 2 mensen rond voor kwaliteitsbewaking en de regels zijn zeer streng. Hij snapte wat voor weerslag dit heeft voor veel molens die maalden voor de veevoederindustrie.

    Tot slot: Rob zijn collega was o.a. Harry Wijnants van de molen van Hamont.

    Harry deed examen in Nederland en staat het Gilde in Limburg bij met de theorielessen en helpt instructeur Jacques Nijs in Stamproy. Een mooie grensoverschrijdende samenwerking.

  • Stefan Teeling

    Gister morgen al weer vroeg op weg gegaan naar Wanswerd, daar zo rond een uur of 9.30 aan gekomen. Toen ik aankwam was Sjerp al bezig het eerste eind op te zeilen, dus snel m'n fiets tegen het les-stookhokje gezet en vlug de tent ik de kap voor elkaar gaan maken. Vervolgens de molen verder op gezeild (4 vol), dit liep wel best. Wat gaan eten en drinken en het weer besproken (Hoge en lage drukgebieden, invloed van Coriolus-kracht op de windrichting enz.). De vijzel nog even in het werk gehad, maar dit liep niet echt. Zo rond een uur of 11.30 weer afgezeild en rond een uur of 12.15 weer huiswaarts gekeerd. Even over Birdaard gereden om een kijkje bij de (witte) Oliefant te kijken, was helaas niemand aanwezig.

    Over het weer:

    Prachtig helderblauwe lucht, in het begin van de ochtend wat mist.

    Windkracht: 2-3, ZZW

    Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=74M4N4OE

    Filmpje van de Victor:

    Mvg.Stefan Teeling

  • Stefan Teeling

    Jammr mislukt

    http://nl.youtube.com/watch?v=TcnktYeaBe8