Website Photomuseum

  • Lolke Rang

    Vergis je niet Rolf, veel van die straten lìjken alleen maar leeg doordat de fotograaf een behoorlijk lange belichtingstijd moest gebruiken, waardoor alles wat bewoog niet zichtbaar op de foto kwam.

  • Rolf

    Of er werd net gezwicht, van duikers naar lange halve …

  • Lolke Rang

    De volgende foto ('Amsterdam Stort Amstel 1890') wekte bij mij als Amsterdammer en als molenliefhebber bijzondere belangstelling.

    http://www.photomuseum.nl/stadenland/amsterdam%20molen%20amstel.logo.jpg

    Ik kon de plek en de molen in Amsterdam absoluut niet thuisbrengen, wat me als Amsterdam-liefhebber niet weinig ergerde. Uit pure zelfbescherming ben ik toen maar eens gaan kijken of ook hier het onderschrift misschien niet helemaal juist was. En wat wonder, ik kwam terecht bij nr. 3101 in de verdwenen-molendatabase, oliemolen De Reus in ROTTERDAM! Het silhouet en de verhoudingen van de molen, maar ook het algemene aanzien van de omgeving geven me het zeer sterke vermoeden dat we deze plek daar moeten zoeken.

    Wie spreekt het verlossende woord?

  • Lolke Rang

    Ik weet het nu eigenlijk wel zeker: op bijna alle foto's van de Reus in de database is tussen de molen en de walkant een constructie op poten te zien, mogelijk een laadbrug, of een brugkraan van een scheepswerf. Precies dezelfde constructie is op precies dezelfde plek ook te zien op de ‘Amsterdamse’ foto.

  • Mario Collombon

    Lange halve? Vind ze aardig kort.

    Maar zo te zien niet want aan de foto te zien heeft hij een aardige gang en er staat niemand aan het vangtouw.

  • Rolf

    Inderdaad … ik zag later dat de vangstok omlaag wijst, bijna in de richting van de fotograaf.

    Maar de mulders van toen hadden natuurlijk ook nog geen cursus voor vrijwillig molenaar gevolgd …

  • Martin E. van Doornik

    Ook heel mooi is deze foto van de Dam in Amsterdam. Je kijkt hier het toen smalle Damrak in. Rechts de “Beurs van Zocher”, gebouwd in 1840 en gesloopt in 1900. Voor 1840 was er waterverbinding vanuit het IJ tot aan de Dam. Hier staat nu de Bijenkorf. Recht tegenover de Bijenkorf werkte m'n opa van vaders kant als “barbier” van 1894 t/m 1912. Dus had hij dit allemaal zien gebeuren. Nu staat er het diamantgebouw uit 1913 met de groene toren. Oude foto's zijn echt om van te smullen.

    http://www.photomuseum.nl/stadenland%202/Amsterdam%20dam%20Rooswinkel.jpg

  • Justin vd Heuvel

    Ook de mulders van nu malen wel eens met ongelijke zeilvoering.

    Laatst draaide ik met 1 hoge lijn (later toch 2).

    In de serie Hollandse Wereldwonderen zag ik Nederwaard 2 en 3 malen met

    2 schuine (lange halve) en 1 flinke hogelijn. Liep niet eens onregelmatig! Zag er wel vreemd uit, maar het gaat om het malen natuurlijk

    Justin

  • Rob Simons

    Ja, die Nederwaardmolens hebben nogal vlakke gevluchten, en een klein beetje zeil meer of minder kan dan een groot verschil maken.