De Stenen Molen van Brecht (Bounke Bounke) vanochtend uitgebrand.

  • Mike Ekelschot

    “Impliceert dit ook dat molenbouwer De Punt de molen gaat herstellen of toch molenbouw De Jongh?”

    Bart & Bart, de dag dat IK dát weet zal het hier staan, maar als insider kan ik zeggen: “ik weet van niets…”

    Het enigste waarvan sprake is is dat het onderwerp “herbouw” besproken is geweest door het diensthoofd

    van R-O Erfgoed Vlaanderen tijdens een bezoek aan ons atelier in Ronse vrijdag laatst.

    Kleine aanpassing “molenbouwer De Punt” moet écht zijn: “ 't Gebinte Molenbouw”

  • John de Jongh

    hallo Mike,

    Als je van niets weet ben je toch geen “insider” of wel dan?

    John de Jongh

  • Mike Ekelschot

    Awel, John,in dit geval wél want dhr. Johan De Punt betaald mijn loon nog steeds iedere maand…

    Van mijn part mogen jullie haar trouwens herbouwen, mij niet gelaten! ;-)

  • Fisher

    Hehe Hoho !!!!

    Geen woorden in iemand zijn mond leggen die niet gezegd zijn.

    Ik heb enkel geschreven dat de molen terug komt en NIET wie hem gaat herbouwen.

    En zoals Mike zegt : voor mijn part wordt hij herbouwt door de paus, als hij er maar terug staat.

    Mijn bericht gaat er enkel en alleen over dat hij terugkomt.

    Groeten, Marc

  • Bart Aertgeerts

    Na molenwerkgroep vergadering gisteren een dringende oproep om alle verdere speculatie te stoppen.

    Vooreerst wordt gezorgd voor de zo spoedig mogelijke stabilisatie van de constructie en de veiligheid ter plekke. Daarvoor zullen kap en roeden ASAP gedemonteerd worden door Molenbouw De Jong en de romp-openingen afgesloten worden. Alles verloopt via de geëigende kanalen.

    Alle verdere speculaties zijn voorbarig. Er zijn nog lang geen verdere officiële beslissingen genomen. Stap voor stap en laat a.u.b. de tijd zijn werk doen.

  • Fisher

    Re: Molenbouw De Jongh

    Gepost door: Bart Aertgeerts ()

    Datum: 17 juni 2010 09:30

    John,

    Je had er inderdaad prachtig werk geleverd. Heb je enig idee wanneer je gaat onttakelen?

    Indien ik kan, zou ik dat wel met eigen ogen willen zien (en fotograferen).

    Is er al nieuws of de molen opnieuw gaat opgebouwd worden?

    Hallo Bart,

    Jij vraag om antwoorden, ik niet.

    Ik heb alleen gemeld wat ik heb gehoord.

    Mvg. Marc

  • Rob Pols

    Is er al meer bekend over de staat van de bovenas en het wiekenkruis na de brand? Is er verder nog iets van het gaande werk bruikbaar, zoals het door John de Jongh genoemde spoorwiel en de koningsspil enz.?

    Veel succes in Brecht en ik hoop van harte de molen weer snel in de oude staat te bekijken.

    Rob P.

  • John de Jongh

    Hallo Bart,Rob, Marc en Mike,

    Het is mij eveneens om het even wie de herbouw gaat doen, van mij mag de paus er ook aan beginnen.

    De restanten van de kap worden waarschijnlijk as. vrijdag verwijderd. Gezien de staat van het bovenwiel en vang is de as, koning en spoorwiel evenals de totale kap en kruivloer als totaal verloren te beschouwen.

    De insteekkop is waarschijnlijk nog wel bruikbaar aangezien deze in het hout van de as zat. De roeden zijn rondom de askop wat aangebrand maar zullen waarschijnlijk nog wel bruikbaar zijn maar verder onderzoek zal dit alles uit moeten wijzen.

    John

  • Fisher

    Hallo John,

    Bedankt voor het mededelen van de toestand van de kap en molenonderdelen.

    Dus zal het een totaal nieuwe molen worden vanbinnen.

    Succes met het onttakelen en dichten van de romp.

    Vriendelijke groet, Marc.

  • Bart Aertgeerts

    Vrijdag is het niet gelukt om te gaan kijken naar de werkzaamheden maar gisteren had ik dan toch de kans om langs Brecht te gaan.

    De molen is volledig onttakeld en alle onderdelen zijn vakkundig rondom de molen neergelegd. Nu pas is het duidelijk wat een ravage het vuur heeft aangericht. Van het houtwerk blijft echt niets bruikbaars meer over. :(

    Tot mijn verbazing ligt er ook al een goeie noodkap op de romp. Dat heeft Molenbouw De Jongh allemaal prachtig georganiseerd!

    En nu hopen op een rooskleurige toekomst voor de molen.