Gele hesje verplicht?

  • Fietsende

    Gisteren ontving ik de Gildebrief. Staat er op pagina 5 een stukje waarin staat dat molenaars een geel hesje verplicht moeten dragen. Ik moet even met mijn ogen knipperen, gaan wij zo eruit zien als hulpverleners of klaar-overs? Wij hebben toch al een jasje (zonder mouwen) met het logo van het Gilde en ik heb er nog een met het logo van de MSMOG. Waar blijven de ouderwetse meelbestoven overalls van de molenaars?

    Als het zo doorgaat valt de onderscheiding tussen de gele hesjes-dragers met verschillende functies weg. De tekst bij de foto klopt trouwens niet: wélke molen De Korenbloem? Er bestaan 13 molens in Nederland met die naam. Ik herken op de achtergrond onmiddelijk de rooms-katholieke Gouwekerk in Gouda en de molen op de voorgrond is onomstotelijk De Roode Leeuw. 

  • Lolke

    Martin, wat betreft die verplichte gele hesjes: we naderen overduidelijk weer 32 maart…

     

  • Nicole

    Ik vind het zo leuk dat mijn foto in de Gildebrief staat. Op de Korenbloem hebben we de andere kleuren hesje nu ook.

  • Fietsende

    Ik ben namelijk bang dat het gele hesje in de toekomst zó gewoon zal worden dat men er niet meer op alert zal worden. Nog meer wildgroei en men raakt er te makkelijk aan gewend, waardoor het “gezag” langzaam aan zal verdwijnen en misschien niet voldoende erkend zal worden. Ik draag ook een geel hesje als ik op de fiets ben (niet overal zijn er fietspaden – gisteren nog bijna van de sokken gereden door zo'n verkeershufter) en bij autorijden in Duitsland (heel vaak omdat ik een huis in Zweden heb) is zo'n ding dragen ook verplicht bij pech langs de weg. Maar het zijn vooral de handhavers en hulpdiensten, zoals bij de ambulances, die de gele hesjes dragen. Zijn de molenaars dan ook zo iemand? Vraag ik me af. Op een molen ben ik niet op straat, hoor. Gewoon een Gilde-badge op je eigen kleren ter herkenning én erkenning volstaat.

    Vraag aan Nicole: op welke Korenbloem draai je dan? Op alle 13 molens met de naam De Korenbloem in de Nederlandse Molendatabase kom ik jouw naam niet tegen.   

  • Teun

    Is dit nou serieus, die ondergoedtruc? Je schrijft nota ben zelf: De molenaar moet nu duidelijk herkenbaar zijn. Laat je je broek dan ook zakken als er bezoekers komen? Misschien is het dan wel handig om die nietszeggende “U betreedt de molen op eigen risico” bordjes te vervangen door “Zoekt u de molenaar? Dat is de persoon met de broek op de knieen..” Dan schrikken de bezoekers niet zo….

  • Nicole

    Martin,

    Je weet er niets van. Je bazelt over een katholieke kerk. Dat weet je dus ook al niet. Leon en ik, wij nemen dit tenminste serieus.

  • Nicole

    Ik snap ook dat gezeur over de molendatabase niet. Er wordt al jaren gevraagd, dat het Gilde bijhoudt, wie, waar en hoeveel omwentelingen maakt. Al in 2006 heeft de Werkgroep Opleiding gepeit voor bijscholing voor hen, die droevige aantallen omwentelingen maken. Maar er gebeurt niets.

  • Teun

    Beste, Ik vind jouw speurtocht naar een sluiproute wel grappig, maar het is zó evident wat er bedoeld wordt! Daarbij: must be dressed in distinctive colours (moet gekleed gaan in opvallende kleuren) is toch nog ietsjes explicieter dan jouw “kleding van een opvallende kleur moet dragen".

  • Teun

    Toch lastig! Ik woon in Spanje. Hier kennen we de 1 april traditie niet. Hier valt dat op 28 december: Onnozele kinderen (en molenaars :)  !) Dus ik heb nog even….. Dat de EU dat ´s gelijk trekt….!

  • Nicole

    Die Grunner blift van mien onderboxsems af.