Gele hesje verplicht?

  • Fietsende

    Vanmiddag een gesprek gehad met drie andere molenaars: twee van onze molen hier en een MIO-er uit Overijssel die bij ons op bezoek kwam.

    Commentaren: „Een 1 april grap“ - „Wie gaat het handhaven? Zoals de Iraanse modepolitie?” - „Onze eigen molenaarskleding met het logo van de molenstichting is al afdoende.“ - „De hesjes zijn misschien alleen wel handig bij grote groepen bezoekers, zoals schoolklassen.” - „Met andere woorden: er wordt ons veel te veel gedoe opgelegd". Unaniem afgewezen. Ik heb er nog slapeloze nachten aan over gehouden. :S  

  • Charles Stokman

    Waar bemoeit “Europa” zich mee???

    Er zijn absoluut belangrijkere onderwerpen waarmee ze zich beter bezig moeten houden dan met ONS(!) cultureel erfgoed.

    Straks gaan hun ook nog voor ons bepalen dat molenaars van klassieke molens zich moeten houden aan de ARBO-wewtgeving. Dat betekend dus veel meer dan alleen maar een hesje…. Dan komt daar nog bij: helmplicht; veiligheidsschoenen; valbescherming; stofmaskers (korenmolens=veel stof); gehoorbescherming (vanwege de stampers v.d. oliemolens!) en dit alles geldt vanzelfsprekend ook voor bezoekers. Die alleen kunnen komen na aanmelding + toestemming vooraf…. 

  • Fietsende

    Charles_Stokman

    Waar bemoeit “Europa” zich mee???

    Er zijn absoluut belangrijkere onderwerpen waarmee ze zich beter bezig moeten houden dan met ONS(!) cultureel erfgoed.

    Straks gaan hun ook nog voor ons bepalen dat molenaars van klassieke molens zich moeten houden aan de ARBO-wewtgeving. Dat betekend dus veel meer dan alleen maar een hesje…. Dan komt daar nog bij: helmplicht; veiligheidsschoenen; valbescherming; stofmaskers (korenmolens=veel stof); gehoorbescherming (vanwege de stampers v.d. oliemolens!) en dit alles geldt vanzelfsprekend ook voor bezoekers. Die alleen kunnen komen na aanmelding + toestemming vooraf…. 

    Als het zo doorgaat gaan we over 15 à 20 jaar eruit zien als Robocops…. Onderstaande olieverfschilderij heb ik zelf gemaakt en dat is pas een echte molenaar!

    =12pt

     

  • Nicole

    Het is sprekend de brugwachter van de Magere Brug en helemaal niet herkenbaar als molenaar.

  • Fietsende

    De Magere Brug ken ik wel goed, ik was vroeger daar vlakbij op school. Maar die heeft vast geen ketting voorzien van een haak voor gewichten van de zelfzwichting…. ;) 

    Dit is pelmulder Tiddo Muda van De Jonge Hendrik (1916-1986), een zeer bekend persoon in onze hele molenwereld.

  • Nicole

    En ?……

    Weet een bezoeker dat ?

  • karel

    Het gele hesje was inderdaad een 32 maart grap, met dank aan Nicole. Een geslaagde grap. Ook een grap met een boodschap ; wantrouw mensen die iets willen doordrukken dat “moet” van Unesco, of van de ARBO, of van de RI&E of van de verzkering of van de Grote Smurf. Er zijn al genoeg regels. Het is ook helemaal niet aan het Gilde of andere molenorganisaties om ons vol te stouwen met verplichtingem, regels en richtlijnen. Het Gilde is er voor de helpende hand, niet voor het opgestoken vingertje.