potverdekkerd

  • Peter de Vries

    Dit wordt een heel leuke discussie! Mischien “slaan we er nog meer uit”. 

    Ik vraag me even af of er ook cijfers bekend zijn van het aantal toegepaste Dekkers in het verleden. Uiteraard in het Noorden, op het hele gevlucht in combinatie met hekwerk, of met zelfzwichting. Soms in combinatie op het halve gevlucht (1 roede).

    En dan: welke molens draaien er tegenwoordig nog met  Dekkers? (Vroege Dekkers op de Groenendijkse, en de latere Spleet wiek op de Broekzijdse Molen, doen even niet mee)

    Volgens B.D. Poppen zijn er in de Provincie Groningen ooit 26 molens 'verdekkerd" door Bremer in Licentie (al of niet met Remkleppen). Daar zijn er nu nog maar een klein aantal van over.

    1. Windlust, Burum - Dekkers met zelfzwichting 

    2. De Leeuw, Oldehove, - Dekkers met jalouzieen op de binnen roede, en Ten Have met Bussel op de buitenroede

    3. De Krimster Molen, Zuidwolde - Dekkers met zelfzwichting

    4. De Biks, Onnen - Dekkers met zelfzwichting

    5. De Jonge Hendrik Den Andel- Dekker met zelfzwichting Binneroede

    6. Lonje Molen, Bolsward  - Dekkers met Hekwerk

    7. De Bataaf, Winterswijk - Dekkers met ten Have Kleppen op binnen roede, en hekwerk op buiten roe.

    8. De Traanroeier, Texel - Dekkers met zelfzwichting

    9. Pendrechtse Molen, Barendrecht - Dekkers met hekwerk 

    Welke molens mis ik? (Volgens Kees Vanger zijn er nog 15).

    Alleen de Pendrechtse en Lonje hebben zeilvoering. Bij een bezoekje afgelopen mei viel me op dat De Bataaf zonder zeilvoering draait.

    Groetend, Peter

  • Lolke

    Ook bestaande hele of halve Dekkermolens:

    De Eendracht, Kimswerd

    Hensbroekermolen, Hensbroek

    Molen P-V, 't Zand / Oudesluis

    Meerburgermolen, Leiderdorp

    Laakmolen, Den Haag

    Hogeveense Molen, Noordwijkerhout

    Dekkermolen (Verbij), Hoogmade

    Faljerilmolen, Warmond

    De Hoop, Horn

  • Eric

    Beste Nicole,

    Deze hele draad doorlezen heb ik je bijdrage met verbazing gelezen. De uitvinding van de dekkerwiek is het behoud geweest van vele molens. Gewoon omdat het systeem voor die tijd goed functioneerde en een verbetering was. Gisteravond nog eens navraag gedaan bij een molenaar die langere tijd met een verdekkerde molen heeft gemalen en was daar ook zeer tevreden over. Deze molenaar kon ook het rapport waar je over spreekt uit het Prinsenmolenboek. En wist ook te vertellen waar de fout in het onderzoek lag. Het onderzoek werd verricht op een stilstaande molen, maar de dekkerwiek functioneerden op zijn best met een malende molen. Op deze manier van meten waren de uitkomsten teleurstellend. Ook nog een oud molenaar gesproken die bewust heeft meegemaakt op een poldermolen die met dekkers nog voor de polder maalde. Ook voor deze molen waren de dekkers de redding. Waarom zouden vele molens zijn verdekkerd als het een flop was? En elk wieksysteem heeft voor en nadelen. Dan wordt ook nog elk wieksysteem soms niet goed uitgevoerd, waardoor het niet goed functioneerd. Maar ik ga ervan uit dat je wel een ervaren molenaar ben met praktijkervaring met verschillende wieksystemen en anders vele molens hebt bezocht en ervaringen hebt gedeeld over wieksystemen.

  • Fietsende

    Lolke

    Ook bestaande hele of halve Dekkermolens:

    De Eendracht, Kimswerd

    Hensbroekermolen, Hensbroek

    Molen P-V, 't Zand / Oudesluis

    Meerburgermolen, Leiderdorp

    Laakmolen, Den Haag

    Hogeveense Molen, Noordwijkerhout

    Dekkermolen (Verbij), Hoogmade

    Faljerilmolen, Warmond

    De Hoop, Horn

    De Witte Molen in Sint Niklaas (België) heeft ook Dekkers, gefotografeerd in 1983.

  • Lolke

    De Witte Molen in Sint Niklaas (België) heeft ook Dekkers, gefotografeerd in 1983.

    Had, Martin. Zoals ook bij veel Nederlandse molens zijn de Dekkers in Sint-Niklaas later (2005) vervangen door iets anders, in dit geval (zoals in nogal wat gevallen) Van Bussel.

    http://www.molenechos.org/molen.php?nummer=116

    Bovendien, ik nam en neem aan dat Peter alleen doelde op Dekkermolens in Nederland.

  • Fietsende

    Lolke

    De Witte Molen in Sint Niklaas (België) heeft ook Dekkers, gefotografeerd in 1983.

    Had, Martin. Zoals ook bij veel Nederlandse molens zijn de Dekkers in Sint-Niklaas later (2005) vervangen door iets anders, in dit geval (zoals in nogal wat gevallen) Van Bussel.

    http://www.molenechos.org/molen.php?nummer=116

    Bovendien, ik nam en neem aan dat Peter alleen doelde op Dekkermolens in Nederland.

    Verhip, dat zie ik nu pas op de Belgische Molendatabase. Hoezo alléén Nederland vermelden? Het is toch mooier om het HELE verspreidingsgebied van het Dekker-systeem te vermelden. De Roomanmolen in St. Pauwels had ook Dekkers (eveneens gefotografeerd in 1983), maar dit is sinds 1997 alweer verdwenen en vervangen door oudhollandse voorborden (of moet ik oudvlaamse zeggen?).

  • Nicole

    Eric

    Beste Nicole,

    Deze hele draad doorlezen heb ik je bijdrage met verbazing gelezen. De uitvinding van de dekkerwiek is het behoud geweest van vele molens. Gewoon omdat het systeem voor die tijd goed functioneerde en een verbetering was. Gisteravond nog eens navraag gedaan bij een molenaar die langere tijd met een verdekkerde molen heeft gemalen en was daar ook zeer tevreden over. Deze molenaar kon ook het rapport waar je over spreekt uit het Prinsenmolenboek. En wist ook te vertellen waar de fout in het onderzoek lag. Het onderzoek werd verricht op een stilstaande molen, maar de dekkerwiek functioneerden op zijn best met een malende molen. Op deze manier van meten waren de uitkomsten teleurstellend. Ook nog een oud molenaar gesproken die bewust heeft meegemaakt op een poldermolen die met dekkers nog voor de polder maalde. Ook voor deze molen waren de dekkers de redding. Waarom zouden vele molens zijn verdekkerd als het een flop was? En elk wieksysteem heeft voor en nadelen. Dan wordt ook nog elk wieksysteem soms niet goed uitgevoerd, waardoor het niet goed functioneerd. Maar ik ga ervan uit dat je wel een ervaren molenaar ben met praktijkervaring met verschillende wieksystemen en anders vele molens hebt bezocht en ervaringen hebt gedeeld over wieksystemen.

    Hi Eric,

    1) Je lijkt niet helemaal juist geïnformeerd over de aard van de beschreven proefnemingen,

    2) Niemand, denk ik, trekt de historische betekenis van de Dekkerwiek in twijfel,

    3) Het heeft inderdaad wel lang geduurd, voordat in de praktijk bleek dat de voordelen van die dingen niet opwogen tegen de nadelen ervan. Van ‘28-’30 werden 31 molens verdekkerd, de drie jaar daarna 52 en de jaren daarna nog slechts 20. De Dekkerwiek bleek een doodlopende weg. Dat geeft niet ; zonder mislukkingen geen vooruitgang.

    Het zou wel leuk zijn om een overzichtje te hebben met nog bestaande “ontdekkerde” molens ; Wingerdse, Aarlanderveen 4x, Weijpoortse, etc. Het zijn er al meer dan resterende “zeil-dekkers”.

    (p.s. ik merk op, dat Barend “van Es” niet heeft weersproken, dat hij het clubblad van het Gilde censureert.)

  • Willem

    Ik kan het misschien ook niet helmaal meer volgen, maar de dekkerwiek was geen doodlopende weg, maar de molens zelf waren dat. Het malen op de wind kon en kan nooit op tegen beter betrouwbare energiebronnen.
    Eric

    Beste Nicole,

    Deze hele draad doorlezen heb ik je bijdrage met verbazing gelezen. De uitvinding van de dekkerwiek is het behoud geweest van vele molens. Gewoon omdat het systeem voor die tijd goed functioneerde en een verbetering was. Gisteravond nog eens navraag gedaan bij een molenaar die langere tijd met een verdekkerde molen heeft gemalen en was daar ook zeer tevreden over. Deze molenaar kon ook het rapport waar je over spreekt uit het Prinsenmolenboek. En wist ook te vertellen waar de fout in het onderzoek lag. Het onderzoek werd verricht op een stilstaande molen, maar de dekkerwiek functioneerden op zijn best met een malende molen. Op deze manier van meten waren de uitkomsten teleurstellend. Ook nog een oud molenaar gesproken die bewust heeft meegemaakt op een poldermolen die met dekkers nog voor de polder maalde. Ook voor deze molen waren de dekkers de redding. Waarom zouden vele molens zijn verdekkerd als het een flop was? En elk wieksysteem heeft voor en nadelen. Dan wordt ook nog elk wieksysteem soms niet goed uitgevoerd, waardoor het niet goed functioneerd. Maar ik ga ervan uit dat je wel een ervaren molenaar ben met praktijkervaring met verschillende wieksystemen en anders vele molens hebt bezocht en ervaringen hebt gedeeld over wieksystemen.

    Hi Eric,

    1) Je lijkt niet helemaal juist geïnformeerd over de aard van de beschreven proefnemingen,

    2) Niemand, denk ik, trekt de historische betekenis van de Dekkerwiek in twijfel,

    3) Het heeft inderdaad wel lang geduurd, voordat in de praktijk bleek dat de voordelen van die dingen niet opwogen tegen de nadelen ervan. Van ‘28-’30 werden 31 molens verdekkerd, de drie jaar daarna 52 en de jaren daarna nog slechts 20. De Dekkerwiek bleek een doodlopende weg. Dat geeft niet ; zonder mislukkingen geen vooruitgang.

    Het zou wel leuk zijn om een overzichtje te hebben met nog bestaande “ontdekkerde” molens ; Wingerdse, Aarlanderveen 4x, Weijpoortse, etc. Het zijn er al meer dan resterende “zeil-dekkers”.

    (p.s. ik merk op, dat Barend “van Es” niet heeft weersproken, dat hij het clubblad van het Gilde censureert.)

  • Henk Klöpping

    Ik vind het jammer, dat ik dit relaas in het openbaar moet doen. De pestkop is in het openbaar gaan pesten en dan kan ik me alleen maar in het openbaar teweer stellen. Ik accepteer pesten niet, van niemand.

    Mij waren de kleineringen, badinerietjes en aantijgingen ook niet ontgaan. Ze zijn niet nieuw hier, ik ben er zelf ook wel het “slachtoffer” van geweest en heb vaak, net als jij ook, zonder verweer gestaan. Je kunt je nu eenmaal niet verweren tegen zaken die achter je rug om worden gespeeld, met oorzaken en redenen die je zelf niet kent, laat staan begrijpt.  En zoals ik bij jou ook lees: dan blijf je over met boosheid, met het “dit pik ik niet” gevoel. En in je wanhoop breng je het dan maar naar buiten, zodat in ieder geval ook JOUW kant van de zaak belicht wordt. Ik snap dat volkomen, “been there, done that, got the T-shirt.”.

    Wijze woorden en oplossingen heb ik verder niet. Wel wil ik heel helder zeggen dat mij op geen enkele manier bekend is, noch dat ik er ooit iemand over heb gehoord, dat er censuur plaats zou vinden bij het maken van de Gildebrief, dat las ik voor het eerst in deze draad. Ik heb er geen bewijs van gezien.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    Eigenlijk had ik vandaag bij Barend op de Pendrechtse molen op bezoek willen gaan, maar ik mocht van ‘Nicole’ niet autorijden, omdat ik door mijn rug ben gegaan. Nicole dook rond 1 april op in het Gilde-veiligheidshesje. Dat hesje is NIET verplicht. Nicole is NIET de molenaar van De Korenbloem in Gouda. Die molen is zeventig jaar geleden afgebrand. Nicole is ook NIET getrouwd met Leo N den Dijk. Ze is mijn vrouw. Dat weet Barend ook. Afgelopen week stuurde hij mij een mailtje waarin hij dreigde dit openbaar te maken. Dûh. Barend voelt zich gepest. Voor hem is Dekker een held, die zijn molen heeft gered. Iedereen zijn mening hoor. De Prinsenmolencommissie had een andere invalshoek. Dat mag dus ook. Zij vonden zijn resultaten twijfelachtig. Het is wat lastig om de uitkomsten van hun berekeningen aan Dekkers hier weer te geven. Wijlen Gerrit Pauw schrijft dat het resultaat “bepaald niet daverend” was (Wieksystemen, pagina 60). 

    Verder heb ik er totaal geen probleem mee dat Barend artikelen voor de schoolkrant weigert die hij ongeschikt vindt voor publicatie. Dat heeft hij ook niet ontkend. In de colofon staat weliswaar “alle leden van de vereniging hebben het recht om artikelen te plaatsen, hun mening te uiten en kanttekeningen bij het beleid van de vereniging te plaatsen”. Op de website staat dan weer dat de redactie zich het recht voorbehoudt om artikelen niet te plaatsen, of te wijzigen. En dat gebeurt ook. En daar is ook wel wat voor te zeggen, hoewel het gevaar van redactionele willekeur en/of vooringenomenheid dan niet is uit te sluiten. Er is dan wel vrijheid van meningsuiting, maar alleen als dat een “geschikte” mening is. Voor kritische kanttekeingen over Dekkers is de GB dus duidelijk niet het geschikte medium. QED.

    Frappant dat een 75 jaar oud rapport zo'n furore maakt. Er staan meer interessante dingen in. In ga een samenvatting maken. Bedankt voor jullie input.