potverdekkerd

  • Mike

    Het ‘uitsterven der Dekkerwieken’ heeft (ook) in mijn ogen niets te maken met het eventueel feit dat het (quote) ‘ondingen’ zijn (geweest).

    Met eender welke Dekker kan je malen mits remkleppen, maar dat is ook voor toepassing voor Fauël* en andere verbeteringen.

    Alle factoren zijn gericht op rendement in het ontwerp: bij minder wind méér vermogen. De rest was bijzaak in de (na)jaren dat men nog met molens probeerde te (over)leven…

    Ik vrees dat het ‘uitsterven der beroepsmolenaars’ er méér invloed op heeft gehad!

    Dat er in Nederland zoveel fokken zijn in verhouding moeten men zoeken bij iemand van de RDMZ destijds, niet?

    *) hier hoor ik eveneens verhalen over dat dit ‘ondingen’ zijn, dus misschien allemaal terug naar Oud Hollands?

  • Peter de Vries

    Fietsende
    Lolke

    De Witte Molen in Sint Niklaas (België) heeft ook Dekkers, gefotografeerd in 1983.

    Had, Martin. Zoals ook bij veel Nederlandse molens zijn de Dekkers in Sint-Niklaas later (2005) vervangen door iets anders, in dit geval (zoals in nogal wat gevallen) Van Bussel.

    http://www.molenechos.org/molen.php?nummer=116

    Bovendien, ik nam en neem aan dat Peter alleen doelde op Dekkermolens in Nederland.

    Verhip, dat zie ik nu pas op de Belgische Molendatabase. Hoezo alléén Nederland vermelden? Het is toch mooier om het HELE verspreidingsgebied van het Dekker-systeem te vermelden. De Roomanmolen in St. Pauwels had ook Dekkers (eveneens gefotografeerd in 1983), maar dit is sinds 1997 alweer verdwenen en vervangen door oudhollandse voorborden (of moet ik oudvlaamse zeggen?).

    Nooit geweten dat Dekkers ook in Belgie werden toegepast! Het grotere verspreidings gebied lijkt me hierbij juist wel van belang; dat waren dus niet enkel van Bussel neuzen… Ik begrijp dat de Dekker wieken van de vijzel polder molen te Veurne ook worden gerestaureerd. Van Reeuwijks Bouwmeester bericht hierover op FB. Bijzonder hoor.

  • Mike

    Peter, zelfs op Ronse's eigen molen zaten Dekkers… en ik meen ook een aantal molens in de Moeren…