Geschrokken

  • karel

    Teun

    Die pag 9 levert nuttige, maar ook bijzondere informatie op:

    opmerking 2: Citaat van bovengenoemde pag 9: "Er hebben zich dit jaar drie incidenten voorgedaan waarbij hulpdiensten zijn ingeschakeld. Het doel is: nul incidenten“, zo schrijft de secretaris. Maar ”nul incidenten" dat is toch volstrekt onhaalbaar? Jammer dat men zich geen reeël haalbaar veiligheidsdoel stelt. Dan kan je tenminste ergens naar toe werken. Zo geformuleeerd is het een totaal dode letter waar niemand iets mee kan.

    Als de incidentenregistratie van het Gilde klopt, hebben zich in 2017 nul incidenten voorgedaan waarbij hulpdiensten zijn ingeschakeld. Misschien klopt dat, misschien niet helemaal. Ook dan is nul incidenten het mikpunt.

  • Teun

    Beste Karel,

    Er zitten enkele maren en mitsen aan jouw toelichting. Mijn benadering blijft dat doelen reeël en haalbaar moeten zijn. De perfecte molenaar bestaat niet en dat mag je ook niet verwachten of verlangen. Stel dan liever “5 veilgheidsincidenten met hulpdiensten per 10 jaar als veiligheidsdoel”. Of 1 per 2 jaar? Maar bij nul als mikpunt weet je bij voorbaat dat het in de meeste jaren niet gehaald zal worden! Dat werkt uiterst demotiverend. Dan wordt mijn houding: Veiligheid? jongens, zoek het toch lekker zélf uit: Ik doe het kennelijk toch (bijna) nooit goed!

    Nog ter toelichting: ik heb het eerder genoemd: in de eerste stappen van mijn loopbaan werkte ik mee aan de bouw van een raffinaderij: 4 jaar, 8000 mensen op de piek en draconische veiligheidsmaatregelen. In totaal zijn er 3 doden gevallen. En dat was statistich gezien een héél goede score! Toch moest ik er toen nog erg aan wennen dat men zei: 3 doden: jongens, we hebben het héél goed gedaan! En tóch is dat de essentie…!

  • Henk Klöpping

    opmerking 1: mag je je valbeveiliging eigenlijk wél aan een zeilarm bevestigen?

    De valbeveiliging wordt aan een stevige balk in de kap verankerd, dus niet aan de zeilarm.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    De valbeveiliging wordt aan een stevige balk in de kap verankerd, dus niet aan de zeilarm.

    Dat had ik nooit verwacht. Als je door onachtzaamheid zonder vang erop de wieken in gaat (wat recentelijk nog gebeurde) dan eindig je op deze manier in je tuigje als een zeil rond de askop. Ben wel benieuwd hoe men over 10 jaar over het gebruik van valbeveiliging denkt.

  • Mike

    Teun

     Als je door onachtzaamheid zonder vang erop de wieken in gaat (wat recentelijk nog gebeurde) dan eindig je op deze manier in je tuigje als een zeil rond de askop.

     

    Het borgen van een gevlucht alvorens er in te kruipen lijkt mij nét zo evident als de zekering af te leggen voor je een schroevendraaier in een stopcontact steekt.. niet?  In beide gevallen ‘onachtzaam’ zijn geeft nogal onaangename resultaten..

  • Teun

    Henk Klöpping heeft op 12-11-2017 13:00 het probleem ook al mooi geanalyseerd. Nieuwe oplossingen kunnen nieuwe risico's introduceren. Misschien zegt men over 10 jaar wel: die valbeveiliging was toch niet zo'n goed idee.

    Blijft voor mij de vraag of het onderdeel van de procedure is dat een roe aan de ketting gelegd moet worden. Het is voor mij al een tijdje geleden, maar aan de ketting leggen bij het zeilen voorleggen deden wij volgens mij nooit…….. Oeps…

  • Fietsende

    opmerking 1: mag je je valbeveiliging eigenlijk wél aan een zeilarm bevestigen?

    Denk je nou echt dat zo'n zeilarm het gewicht van een man kan dragen, laat staan na een ruk?

  • Lolke

    Blijft voor mij de vraag of het onderdeel van de procedure is dat een roe aan de ketting gelegd moet worden. Het is voor mij al een tijdje geleden, maar aan de ketting leggen bij het zeilen voorleggen deden wij volgens mij nooit…….. Oeps…

    Ten overvloede en voor de duidelijkheid, Teun: je bedoelt hier natuurlijk zeilen OPHANGEN (mag ik hopen!). En het lijkt me een goede zaak om het kruis bij dat werk inderdaad altijd eerst zichtbaar aan de ketting te leggen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan als toen in Hoonhorst.

  • Fietsende

    De foto's zijn genomen tijdens een cursus valbeveiliging op 21 oktober 2017. Op de tweede foto ben ik het zelf. Let op de roedeketting bijvoorbeeld. Het gevlucht stond na de schilderbeurt nog zonder zeilen. Éérst die cursus volgen en de zeilen zijn alsnog korte tijd later opgehangen. Duidelijk? De bovenas ligt op 25 meter hoogte.

     
  • Mike

    Lolke

    Blijft voor mij de vraag of het onderdeel van de procedure is dat een roe aan de ketting gelegd moet worden. Het is voor mij al een tijdje geleden, maar aan de ketting leggen bij het zeilen voorleggen deden wij volgens mij nooit…….. Oeps…

    Ten overvloede en voor de duidelijkheid, Teun: je bedoelt hier natuurlijk zeilen OPHANGEN (mag ik hopen!). En het lijkt me een goede zaak om het kruis bij dat werk inderdaad altijd eerst zichtbaar aan de ketting te leggen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan als toen in Hoonhorst.

    Ik hoop ook dat er hier ook over OPHANGEN wordt gesproken. Voor het voorleggen moet je trouwens niet in het gevlucht zijn, dat kan op de grond tenslotte..

    Praktische oplossing is natuurlijk gewoon ALLEEN werken, maar dan kan je dáár weer over discussieren of dit wél veilig is dan… ;-)