Geschrokken

  • Fietsende

    De man op de foto blijkt bij navraag een molenmaker te zijn en geen (vrijw.) molenaar.

  • Teun

    Beste M,

    Werd er vooraf schriftelijk cursusmateriaal overhandigd?

  • Henk Klöpping

    Beste Teun,

    Molenaars en molenmakers zouden routineus moeten hebben geleerd om met valbeveiliging om te gaan. Ik kan niet spreken voor anderen, maar geef er zelf les in. Twee keer per jaar minimaal. Dat heb ik dan weer geleerd van een bijeenkomst met een docent van SafeSite (gesponsord en onder auspiciën van het GVM). Ik heb daar een keurig certificaat van en mag tot volgend jaar daarin lesgeven. Daarna moet ook ik weer gewoon op les, want net als met EHBO moet je dat regelmatig herhalen, ook als docent / trainer.

    Een les in valbeveiliging bestaat uit 2 delen: een theoretisch deel en en praktisch deel. De theorie (slides) kun je volgens mij van de site van het GVM downloaden. Je mag ook kijken naar mijn versie ervan op de MSMOG site.

    De praktijk bestaat uit het leren aanleggen van het harnas, het bevestigen van de lijn en het bevestigen van de ASAP etc. Daarna gaan de cursisten allemaal het gevlucht in (met die valbeveiliging), en in tweede instantie leren ze ook “buddy” te zijn voor iemand anders. 

    Bij ons (MSMOG) komen alle leerlingen verplicht aan bod en ik probeer ook alle molenaars zover te krijgen. Dat lukt aardig inmiddels. En ook molenaars die 30-40 jaar molenaar zijn en die in het begin nog routineus op askoppen zaten om de boel te schilderen of over roeden liepen hebben die gewoonte nu afgezworen. Niet omdat ze seniel werden of niet meer stoer zouden zijn - maar omdat we ze volgend jaar ook graag nog in willen zetten als molenaar.

    Je bent van harte welkom eens aan te schuiven bij één van die valbeveiligingslessen, mocht je daar behoefte aan hebben.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren