Verplaatsing naar Koedijk lijkt me een gepasseerd station. Toen de Noorder Arcade werd gebouwd (of in ieder geval de plannen bekend werden) is daar vanuit diverse kanten tegen geprotesteerd. Maar dat ga je niet winnen. Dat pand is net zo groot (hoog en breed) als het hoofdgebouw van Amsterdam Centraal, maar lang niet zo mooi.
Ik heb bij monde van Tom Bos, die al voor Het Gilde opgericht was bij Arie Berkhout vrijwilligde vernomen dat Arie aan het gedrag van de molen kon merken dat de wind van de richting van de Grote Kerk kwam, en ook als de wind van de chocoladefabriek van Ringers kwam. Dat laatste pand staat er ook nog, nu deel naast/aan/tegen de Noorder Arcade en huisvest al sinds lange tijd Piet Clerq. Arie noemde wind die over dat gebouw kwam een chocoladewindje.
Anyway, in die periode van de procedure rond de bouw van Noorder Arcade is al bedacht 't Roode Hert te verplaatsen, naar Koedijk, of een stukje oostelijker naar een erf van een verdwenen stolp aan de Munnikenweg. Ik veronderstel dat die locatie in het open polderland (bescherm gebied!) nu nog steeds de beoogde locatie is, maar weet dat niet zeker. In ieder geval zou de molen dan nog wel op zichtafstand van zijn oude plek komen, en langs de weg waar hij nu ook min of meer langs staat (in de vork van de Munnikenweg en Frieseweg). In ieder geval was Koedijk destijds al afgevallen, hoewel dat niet aan Koedijk lag…
Het grote probleem nu is vooral de ontwikkeling van bedrijventerrein Huiswaard, nu vooral bekend onder de naam Overstad, gelegen tussen de spoorlijn, de Hoornsevaart en het centrum. Er zijn daar al jaren allerlei plannen, en je weet wel hoe dat gaat. Hoe hoger hoe beter, maar hoe hoog het ook wordt, lager dan nu wordt het zeker niet. Kortom, alleen verslechtering van de windvang die opgeteld moet worden bij de reeds bestaande windbelemmering.
Persoonlijk vind ik het jammer dat het zo ver moet komen, want de huidige plek is al een heel oude molenlocatie en ondanks de huidige omgeving wel een fraaie in die vork van 2 oude wegen.
Aan de andere kant: Arie Berkhout heeft zich altijd ingezet die molen in bedrijf te houden, heeft dat ook in een clausule opgenomen toen de molen aan de meelfabriek van Timmerman werd verkocht, die daarna werd overgenomen door Meneba en het beiden netjes hebben volgehouden totdat Meneba besloot dat het niet meer bij de core business paste en de molen verkocht aan de huidige stichting.
Gemeente Alkmaar (meen ik) heeft betaald aan de nieuwe elektromotor die de fraaie diesel verving (wat ik nog steeds jammer vind, vooral dat die motor verwijderd is, maar uit oogpunt van bedrijfszekerheid is die elektromotor zelf goed te verdigen), en toen er op een van de verdere bouwplannen over Overstad commentaar geleverd werd dat dit nog verder ten koste zou gaan van het maalbedrijf was de reactie van de wethouder: je hebt nu toch een elektromotor? Kortom, het hele concept van een op wind malende WINDmolen is ze nog volslagen onbekend. Of men wil het niet begrijpen, wegens andere belangen die meer geld opleveren…
Groetsels,
Andreas de Vos
Groetels,
Andreas de Vos