Onbekende molen

  • David van B

    Al surfend op het internet naar misschien interesante stukjes over molens kwam ik deze foto tegen van een voor mij onbekende molen. Wie weet welke molen dit is, zo in mijn ogen gezien gebeurt met deze molen erg weinig. Er lijkt geen vangtouw aanwezig te zijn en ook de zeilen en windborden zijn achterwege.

    gegroet,

    David

    http://antsjetiek.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/02/15/wielen_013.jpg

  • Tom Blaak

    Volgens mij is het molen De Reiger in Nijetrijne ( Friesland), inmiddels draaivaardig gerestaureerd, particulier eigendom en in gebruik als recreatiewoning.

    Groet,

    Tom

  • Jaap Tiedema

    Dit is de molen van het Ouddeel tussen Tytsjerk en Leeuwarden.

    De molen heeft geen binnenwerk meer en er is een kleine woning van gemaakt.

    Jaap Tiedema.

  • Tom Blaak

    Zat ik in ieder geval in dezelfde provincie haha. Ik vind ze vaak zoveel op elkaar lijken in Friesland

    Het lijkt me erg krap in t molentje om in te wonen. Verhoudingsgewijs zijn er best wel wat molens ingericht als recreatiewoning in Friesland. De 2 van Nijetrijne, en deze, en dan ook nog in Langweer.

    Groetjes,

    Tom

    ( die best graag in een molen zou willen wonen, misschien ooit in de Souburgh-molen ofzo :) )

  • Muldertje

    zie: http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=135

    Toby

  • Bart Hoofs

    Beide molens zijn ingericht als recreatiewoning. Minder bekend is dat de Reiger enige tijd terug is gerestaureerd door molenmaker Bertus Dijkstra uit Sloten (Fr.).

    Het was nog een hele klus om de nieuwe Derckx-roeden daar te krijgen vanwege de veengrond aldus Willem Dijkstra. Er waren plannen om de molen te laten draaien.

    Als je de andere molen ziet dan schrik je je rot. Kijk op de molendatabase:

    http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=111

    Daar had wel wat geld van de RWR 2007 naar toe gemogen…

    Bart

  • Jaap Tiedema

    Sterker nog Bart: Er is geld naar Nijetrijne gegaan.

    Er zijn nieuwe eigenaren, die meteen gebruik hebben gemaakt van de RRWR2007.

    De molen van het Ouddeel onder Tytsjerk is inderdaad klein. De tussenzolder is ingericht als slaapkamer, de trap/ladder naar de kapzolder is vervangen door een vlizotrap. Beneden is een klein toilet en douche in de voormalige schroefbak gemaakt. Begane grond is ingericht als keuken/woonkamer.

    Volgens mij staat de molen nog te koop, dus Tom…………..

    Groetnissen,

    Jaap.

  • Frank Klören

    Ik ben eind jaren zeventig of begin jaren tachtig wel eens in dit molentje geweest. De molen was uitgesloopt en in de vijzelkom was een kelder of een keukentje of zo. Men was er toen aan bezig. De bomen en de bebouwing kan ik me niet herinneren. Wel was er nogal wat hout op het erf zelf.

    Als jong molenliefhebber werd ik destijds vriendelijk ontvangen.

    Op de Rabobank-kalender uit begin jaren zeventig staat een foto van dit molentje in een nog open landschap.

    Frank Klören

  • David van B

    Als ik dit zo lees en bekijk op de molendatabase dan is er geen sprake meer van een authentieke molen. Mocht dit zomaar gebeuren dat de inrichting is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor ordinaire woonruimte en zo het authentieke, originele molenhart is verdwenen? Hoe kan het zo gebeuren dat een monumentaal object zo kan worden verbouwd, zeg maar geruïneerd.

    Gegroet,

    David.

  • Tom Blaak

    Ha David,

    Dat verbouwing mogelijk was is heel simpel. |In die tijd werd er nog niet naar molens gekeken zoals men dat nu doet. Men zag de verbouwing van de molen als een vorm van behoud. Iets dat in deze tijd ondenkbaar is!

    Groetjes,

    Tom