Smering taatslager

  • Piet Lodder

    Beste molenvrienden,

    Enige tijd geleden werd er op dit prikbord gesproken over het smeren van het taatslager. Er was toen enige discussie over welk middel hier het beste voor geschikt is.

    Op De Jonge Sophia hebben wij te maken met een problematisch lager. Er moest veel olie worden ververst omdat het lager regelmatig begon te gillen. Ik gebruikte daarvoor cardanolie, maar zoals toen terecht werd opgemerkt, geeft dat een vieze olielucht in de molen.

    Toen ik ergens in augustus weer met het lager bezig was kwam er op dat moment een bezoeker binnen. Het bleek de Country Manager Benelux van Castrol te zijn die zeer geïnteresseerd was in de materie. Hij stelde vast dat ik voor een dergelijk lager niet het juiste smeermiddel gebruikte en beloofde op de zaak terug te komen. Tot mijn grote verrassing stond er enkele dagen later een tas van Castrol bij mij thuis met daarin een bus met een smeermiddel.

    Het betreft het middel Castrol Tribol Foodproof 8765 USDA1. Het middel is reukloos en wordt o.a. gebruikt in omgevingen waar consumptiegoederen worden vervaardigd. Het doet uitstekend zijn werk want tot nu toe heb ik er slechts eenmaal een beetje van gebruikt en de taats heeft zich tot mijn grote vreugde niet meer laten horen.

    Ik beveel dit middel graag in jullie aandacht aan.

    Groeten,

    Piet Lodder

  • Jacob Dekker

    Kijk, dit is nu eens een bericht, waar je wat aan hebt. Dit lijkt me een ideaal taatssmeermiddel, vooral omdat het voedselvriendelijk is en niet stinkt.

    Nu zullen er wel weer een aantal puristen onder ons zijn die vinden dat dergelijke moderniteiten niet op een molen thuishoren en die blijven tobben met raapolie, wonderolie en wat dies meer zij om zo de historie geen geweld aan te doen. Maar we leven nu in 2008 en we hebben geen moeite met het gebruiken van allerlei moderniteiten in ons dagelijks leven, dus waarom niet op onze molens. Wel onder voorwaarde dat een dergelijke handeling het karakter van de molen niet aantast.

    Groet, jAAp

  • Peter van Kuik

    Kan je die man ook niet eens vragen naar een goed smeermiddel voor de hals en pen? Reuzel is wel leuk, maar zomers te dun en 's winters te dik en bovendien niet zo heel erg hygienisch. Tevens graag adressen waar je deze middelen kan kopen.

    Groeten Peter

  • Mark den Boer

    Beste Jacob,

    Ik neem aan dat je bedoelt dat je op dit soort moderniteiten pas terugvalt (of vooruitstapt, dat ligt eraan hoe je het bekijkt) nadat de gewone middelen niet meer volstaan. Dus als wonderolie of raapolie goed voldoet, waarom dan overgaan op iets dat nog uitgevonden moest worden toen onze molens al oud waren? Raapolie kan overigens natuurlijk ook geen kwaad als het onverhoopt in de voedselketen terecht mocht komen.

    Je begrijpt dat ik al jaren met raapolie werk en daar nog nooit problemen mee heb gehad. In de smederij gebruik ik het zelfs als boorolie, al heeft dat ook te maken met een lichtelijk overschot van raapolie in het museum.

    Hartelijke groeten,

    Mark ‘olieboer’ den Boer

  • Jacob Dekker

    Beste Mark,

    Misschien een beetje ongelukkig verwoord, maar dat bedoel ik inderdaad.

    Groet, jAAp

  • Piet Lodder

    Hallo Peter,

    Ik ben het met je eens v.w.b. de reuzel. Mijn ervaring is, wat ik er ‘s morgens op smeer is er ’s avonds weer vanaf gedropen en dat geeft een vieze boel onder het halslager.

    De betreffende meneer is echter tot 6 oktober niet per e-mail te bereiken. Bij gelegenheid kom ik nog op jouw vragen terug.

    Groeten,

    Piet Lodder

  • Mario Collombon

    Ik heb die ervaring met verse reuzel helemaal niet. Smeert prima, zomer en winter. Wanneer het in de winter echt vriest en dus de reuzel wel wat harder is dan gaat er een druppeltje olie over de hals en pen en loopt het allemaal prima.

    De reuzel hang ik te drogen op de luizolder omdat het in de zomer in de kap door de warmte teveel drupt.

    groeten Mario

  • wout v tienhoven

    ik ben het mario eens wat de reusel aan gaat vr gr wout

  • wout v tienhoven

    bedank piet voor de info vr gr wout

  • Andreas de Vos

    Ik hang de reuzel in de kap aan de hanebalk voor het bovenwiel (achter het wiel als je bij de penbalk staat, dus aan de kant van het voorkeuvelens). Bij De Eendracht maak ik me er niet zo druk om en lijkt het druppelen wel mee te vallen, thuis op de Sluismolen heb ik een vuilniszak over de 2 hangeniersbalken gelegd (wat klossen erop) om brokjes reuzel en eventuele druppels op te vangen.

    Het smeert prima, zowel zomer als winter. Afhankelijk van de conditie van de steen (de entree eigenlijk) en hoe hard gedraaid wordt moet af en toe wat bijgesmeerd worden. Ik controleer minimaal elke 4 uur.

    Als reuzel er 's avonds allemaal af gelopen is is dat logisch als je de hele draaidag niet meer gesmeerd hebt. Het is een verbruiksysteem, vet dat er tussen geweest is “verdwijnt” het wordt weg geperst en komt niet meer terug. Afhankelijk van de staat van het halslager wordt een as sneller of minder snel warm, hoe warmer hoe dunner de reuzel wordt en sneller het wegloopt.

    Dat ligt m.i. dus niet aan de reuzel, elk smeervet zal dit probleem hebben. Shell Alvania dat reeds in de begintijd van GVM in zwang raakte (en nog is, vraag me niet waarom, toen waren er zeker geen varkens, dus geen reuzel?) verdwijnt ook…

    Wat betreft de hygiene: reuzel is niet vies, tenzij je het verkeerd bewaart. De reuzel die ik op de molen gebruik raakt zelfs nooit beschimmeld!

    Groetsels,

    Andreas de Vos