Hoi Margreet,
Nou de reuzel hier varieert ook hoor. Toevallig gisteren een lap naar beneden gehaald (voor de wateras) en dat is maar een schraal dun ding. Ik liep ermee door de kap en het licht scheen er een beetje door…
Toevallig heb ik algelopen zaterdag weer een voorraadje nieuwe reuzel binnen, was helaas maar 5 kg deze keer. Ik haal het altijd bij een biologisch-dynamische slagerij (De Groene Weg) in Alkmaar. De prijzen schijnen ook omhoog gegaan te zijn, maar de slager zei dat ik komende week maar moest komen betalen want er klopte iets niet met de prijs. Kwam nu op bijna 7 euro per kilo, en dat kon niet kloppen (was 1 tot 2 euro).
Wat die kwaliteit betreft: geen lap is hetzelfde. Er zijn vliezen met een mooie dikke laag vet erop, zonder vliezen erin (vergelijkbaar met dat gemarmerde rundvlees zeg maar), er zijn vliezen met een dunne laag vet, met het vet tussen 2 vliezen (een dikke en een dunnere, erg lastig) en er zijn ook vliezen waar het vet doorweven is met dunner vlies. Ook erg lastig.
Reuzel smeren met een spaan doe ik nooit, ik schraap het met een oud mes, of een oude lepel (werk vaak ook goed, vooral met mooie lappen reuzel) van het vlies, of bij een mooie droge lap kun je er plakjes af breken die eenvoudig van het vlies pellen. Dat smeer ik op de as en frot een brok tussen as en halssteen (aan de entree). Als het koud en stug is kneed ik het wat (ook handig met drogere brokkelige reuzel).
Ik vind het superspul. Veel molenaars behandelen het op verschillende manieren t.o.v. andere. Ik doe dat zoals ik dat geleerd heb en het bevalt me prima, nooit problemen met bederf of schimmel.
Ik heb het plan (al heel lang) om nog eens een stukje t.b.v. de Gildebrief te schrijven met wat foto's van hoe ik verse reuzel behandel. Dat idee kreeg ik na een leuke discussie met Barend Zinkweg, alweer een tijd geleden n.a.v. een vraag van hem op het prikbord.
Wie weet komt het maken van de plaatjes er binnenkort van, met die nieuwe voorraad.
Groetsels,
Andreas de Vos