De Hollandsche Molen zélf bepaalde ooit het criterium en ik vind het vrij helder: als een molen wordt onttakeld (verwijderen van de roeden is wat mij betreft voldoende), zonder dat er uitzicht is op spoedig herstel, wordt de molen van de lijst van bestaande molens afgevoerd.
Zo simpel is het.
Heerjansdam is een goed voorbeeld. Een ander voorbeeld: de molen van Kolham is jaren geleden verbrand; er zijn allerlei plannen en ook initiatieven geweest, maar er staat nog steeds geen molen. Alle reden om dit als een verdwenen molen te beschouwen.
Ik zit momenteel met de gewetensvraag of Zuidwolde (Dr.) dezelfde kant op moet: de roeden zijn gestreken omdat de eigenaar de zoveelste nieuwe ophekking van zijn molen beu was en niets voelt voor herstel (zo heb ik althans begrepen).
Aan de andere kant heb ik ook wel eens een mailtje naar Nelly gestuurd met de vraag, of zij een molen uit haar database kon verwijderen. De reden laat zich raden.
Maar wie weet het antwoord op de simpele vraag: “ Wat is een molen?” Dat antwoord is er niet.
Groet,
Leo