Molen Landzicht Heerjansdam

  • Tom Blaak

    Volgend op het bericht van Jan Althof met betrekking tot restauratie van de korenmolen van Heerjansdam:

    Door de gemeente Zwijndrecht is er € 66.000,- beschikbaar gesteld en door het Rijk ruim € 38.000,-. Hoe het 1 en ander ingevuld gaat worden is mij nog niet bekend.

    Volgens mij is er op de voeghouten na nog geen vast plan wat wel en wat niet aangepakt gaat worden. Het lijkt mij dat de men ook de romp aan zal pakken en balkkoppen reviseren.

    Wordt vervolgd…..

    Groet,

    Tom

    Wordt vervolgd……………..

  • Jacob Dekker

    Allemaal erg mooi, maar ik ben van mening dat als die molen daar blijft staan, het allemaal weggegooid geld is, als de de omliggende bomen en struiken niet over een afstand van 300 meter van de molen volgens de richtlijnen voor de molenbiotoop verwijderd en gesnoeid worden. Bovendien zal er dan ook nog een molenbeschermingzone in het bestemmingsplan opgenomen moeten worden, anders zal de molen in no-time weer belaagd worden door die @%$#**%# bomen

    En dat zie ik niet zitten. We weten allemaal hoe onmogelijk het is om bomen die er al meer dan een generatie staan weg te krijgen.

    Jammer, maar zonde van die 104.000 euro

    Jacob Dekker

  • Peter van Kuik

    Als het geld besteed wordt aan het herstellen van de romp en kap is het geen weggegooit geld, want je behoed de molen ermee voor verder verval en bewaard het inwendige ieder geval voor de toekomst.

    Wiekenkruis herplaatsen e.d. is inderdaad redelijk zinloos.

    Ik wilde deze molen opzoeken in de molendatabase, maar bleek in de verdwenen molendatabase te moeten kijken, alleen maar omdat de roeden ontbreken. Ik vind dit toch een heel vreemd criterium, waardoor waardevolle incomplete molens als verdwenen molens worden beschouwd.

  • leo middelkoop

    De Hollandsche Molen zélf bepaalde ooit het criterium en ik vind het vrij helder: als een molen wordt onttakeld (verwijderen van de roeden is wat mij betreft voldoende), zonder dat er uitzicht is op spoedig herstel, wordt de molen van de lijst van bestaande molens afgevoerd.

    Zo simpel is het.

    Heerjansdam is een goed voorbeeld. Een ander voorbeeld: de molen van Kolham is jaren geleden verbrand; er zijn allerlei plannen en ook initiatieven geweest, maar er staat nog steeds geen molen. Alle reden om dit als een verdwenen molen te beschouwen.

    Ik zit momenteel met de gewetensvraag of Zuidwolde (Dr.) dezelfde kant op moet: de roeden zijn gestreken omdat de eigenaar de zoveelste nieuwe ophekking van zijn molen beu was en niets voelt voor herstel (zo heb ik althans begrepen).

    Aan de andere kant heb ik ook wel eens een mailtje naar Nelly gestuurd met de vraag, of zij een molen uit haar database kon verwijderen. De reden laat zich raden.

    Maar wie weet het antwoord op de simpele vraag: “ Wat is een molen?” Dat antwoord is er niet.

    Groet,

    Leo

  • leo middelkoop

    Sorry, ik had moeten linken aan de reactie van Peter van Kuik. Ik hoop dat mijn antwoord verder duidelijk is.

    Groet,

    Leo

  • Willem Entrop

    Een molendatabase dient alles onder één dak te brengen, dus bestaande en verdwenen in één groot databestand. Er is dan bovendien het voordeel dat een diskussie over wat onder een bestaande of verdwenen molen wordt verstaan niet meer nodig is, evenmin die van het omschrijven van de criteria waaraan deze zouden moeten voldoen om in een hokje te kunnen worden gestopt. Maar het grote voordeel van één grote database is in mijn ogen dat ook de verbanden met het heden en verleden beter tot zijn recht komen. Denk daarbij aan hergebruikte onderdelen zoals assen en roeden.

    Conclusie: Slecht de heilige huisjes van de onderscheiden redacties en voeg de database bestaande en verdwenen molens samen tot een geheel. Heel veel gebruikers zullen dit kunnen waarderen.

    Groeten,

    Willem

  • Theo de Rooij

    Ik heb zojuist even op de google eart gekeken bij deze molen en het viel me erg op dat er toch nog wat open plekken zijn door div. sportvelden. Ik ben nog nooit bij deze molen zelf wezen kijken dus neem me niks kwalijk, maar zoals ik het zie lijkt het me nog mee te vallen. Ik vindt de omgeving er veel weg hebben van hier (Westmolen in Gorinchem) en durf bijna wel te zeggen dat het hier op het westen en noorden meer bomen staan als dat ik daar zie. Mocht dat idd. zo zijn dan zou ik toch voor een volledige restauratie gaan want zeker s'winters moet draaien daar echt wel mogelijk zijn. Hier loopt de molen nu een flinke gang en hoewel het hier erg slecht draaien is in de zomer met alle bomen rollen de omwentelingen er aardig op. Gelukkig kleuren de bomen al aardig en vallen er al veel bladeren dus het wordt weer steeds leuker! Succes daar in Heerjansdam! Vriendelijke groet, Theo de Rooij

  • Peter van Kuik

    De Hollandse Molen hanteerd dat kriterium in hun eigen molenbestand niet meer, daar staan nu ook diverse rompen op, zo te zien zo ongeveer alles wat op de monumentenlijst staat als incomplete molens. Dat zou ook voor de molendatabase een keuze kunnen zijn.

    Ik zou er echter voor pleiten om alle molens + restanten op te nemen die nog tot de eerste verdiepingsvloer aanwezig zijn. Daarmee pak je vrijwel alle zichtbare molens en molenrestanten in 1 database en krijg je niet dat gekrampachtige geschuif van molens naar de verdwenen molendatabase, terwijl ze helemaal niet verdwenen zijn.

    Molenrestanten zijn bovendien ook interessant en ik zou het nuttig vinden als je die makkelijk kan onderscheiden van echt verdwenen molens. Door ze in de database op te nemen verhoog je als “molenwereld” ook de waardering voor deze restanten. Nu lijk je het omgekeerde te zeggen : als de roeden eruit zijn is het geen molen meer en niet meer de moeite waard om te bezoeken e.d.

    Peter

  • leo middelkoop

    Jouw ideeën zijn beslist de moeite van het bestuderen waard, maar ik kan en ga hierover niet in mijn eentje beslissen.

    Hier kom ik nog op terug.

    Groet,

    Leo

  • Barend Zinkweg

    En dan zou het fantasties zijn als aan zo'n grote algemene database ook allerlei partikuliere databases gekoppeld of ingevoegd worden. Ik ben er van overtuigd dat er links en rechts allerlei mensen zelf verzamelingen hebben die alleen voor de betrokkenen toegankelijk zijn.