Molen Landzicht Heerjansdam

  • Stefan Boumans

    De Elderse molen / De Ellenaar te Mierlo staat vooralsnog nog in de database van bestaande/complete molens.

  • Rob Pols

    Theo, jij hebt natuurlijk wel een wiekenkruis met Van Bussel-stroomlijn, haha.

    O, reken morgen niet op me in de Big Windmill City vanwege familiebezigheden…

    Groeten, Rob (die ook nooit in Heerjansdam is gweest).

  • Peter van Kuik

    Bedankt Leo voor de intentie om er ieder geval eens naar te kijken.

    Er zijn natuurlijk nog wel een paar andere criteria mogelijk:

    De minst ingrijpende is alle molens met kap (op of naast de molen) te accepteren, dan pak je in ieder geval alle molens met compleet staande werk en voorkom je het jojo-en van en naar de verdwenen molen database omdat de roeden er toevallig een poosje uit zijn.

    Een fase verder is alle rompen tot aan kapzolderhoogte erbij.

    Nog een fase verder is alle molens en restanten waar de ruimte nog aanwezig is waar de belangrijkste werktuigen nog in stonden. Voor korenmolens betekend dit dat de steenzolder er nog in moet zitten, voor industriemolens is de onderbouw met schuren genoeg en voor poldermolens bijvoorbeeld complete fundatie plus tenmiste tot de eerste balklaag nog aanwezig. Op deze manier pak je alle restanten waar nog iets van het wezen van de molen in zit.

    Ook nog mogelijk is alle molens en restanten die op de monumentenlijst staan.

    Mijn voorkeur is zoals al aangegeven alle molens en restanten die nog duidelijk herkenbaar zijn, met als bijvoorbeeld eenvoudig criterium dat tenminste de balklaag van de eerste verdieping er nog moet zijn. Dit om te voorkomen dat je elke overgebleven kruipaal of afgebrokkeld muurtje moet gaan opnemen.

    Een onderachtkant van een korenmolen bijvoorbeeld is op zichzelf misschien niet zo heel interessant, maar het is vaak toch wel aardig om deze een keer te bezoeken om te zien hoe deze staat in de omgeving. Zelfde geldt voor onderstukken van poldemolens, je kan toch zie hoe deze ooit in relatie tot de polder stonden. Daarom denk ik dat alles wat nog niet helemaal verdwenen is, niet in de verdwenen molendatabase hoort, maar in de molendatabase. Ook al omdat je hiermee waarde toekent aan deze restanten.

    Ik ben benieuwd tot welk concept jullie gaan komen.

    Groeten Peter

  • Stefan Boumans

    > De Hollandse Molen hanteerd dat kriterium in hun eigen molenbestand niet meer

    Wellicht is dit geen criteirum voor al of niet opnemen meer, maar op het zoekformulier wordt dan wel weer onderscheid gemaakt tussen complete molens en restanten.

    > Molenrestanten zijn bovendien ook interessant en ik zou het nuttig vinden

    > als je die makkelijk kan onderscheiden van echt verdwenen molens

    Als je kijkt naar het zoekformulier van de database van de verdwenen molens zul je daar zie dat er ook onderscheid gemaakt wordt tussen restanten en geheel verdwenen molens (en molens waarvan nog wel “iets” in het landschap te herkennen of aanwezig is).

    Het kan natuurlijk gemakkelijk zijn alles in één bak te gooien. Dat lijkt mij bovendien nog beter dan het onderscheid te verschuiven naar wel of niet meer aanwezig of herkenbaar. Ik heb echter de indruk dat voor de meeste bezoekers van de website(s) het onderscheid tussen complete en incomplete of verdwenen molens meer bij hun interesses past.

    Gooi je alles in één bak, dan moet je sowieso toch een categorisering aanbrengen. Wil je immers bezoekers die op zoek zijn naar alleen complete molens steeds vermoeien door ze ook restanten van welke aard dan ook toe te voegen aan de zoekresultaten?

    Gelden de elders genoemde criteria ook voor watervluchtmolens?

    Op molens.nl kun je zoeken naar opgenomen restanten van wind- en watermolens. Uiteraard kun je dezelfde vragen ook voor windmotoren en ros- en karnmolens stellen.

  • Willem Entrop

    Inderdaad bestaan er buiten de op internet bestaande molendatabase ook (grote)particuliere verzamelingen van molengegevens. Zo verzamel ik al jaren gegevens van molens uit de drie noordelijke provincies met als zwaartepunt de provincie Fryslân. Ik maak hierin geen onderscheid tussen bestaand en verdwenen. Op dit moment zijn zo'n kleine 7000 molens in mijn (digitale) bestanden opgenomen. Deze hoeveelheid gegevens (uitsluitend van deze provincies) zal vooral van de niet meer bestaande molens aanmerkelijk meer mogelijkheden bieden dan bijvoorbeeld de huidige database “Verdwenen molens”. Graag zou ik deze ook voor anderen toegankelijk maken via internet, onder de voorwaarde dat deze bestanden niet gesplitst worden in, een in mijn ogen, niet zo zinvolle opdeling in bestaand en verdwenen. Hier ontstaat dan een probleem met de molendatabase, die deze opdeling helaas wel kent. Kontakten met de redactie hebben in het verleden niet tot overeenstemming geleid. Recent heb ik opnieuw aan de redactie “Bestaande Molens” verzocht de mogelijkheid te bekijken of het toch niet mogelijk is mijn bestanden in zijn geheel op te nemen in genoemde database.

    Ik ben in afwachting van hun reactie.

    Groeten,

    Willem Entrop

  • Henk

    Ik zie hier een aantal opmerkingen over de database verdwenen molens.

    Niemand betrekt Nelly hierbij,wat mij zeer bevreemd.

    De database is nl.door haar opgezet en gefinancierd en heeft geen enkele binding met iemand.

  • Andre Koopal

    Als Leo zegt ‘Dat kan ik niet alleen beslissen’ dan weet ik zeker dat hij het heeft over overleggen met Nelly. Dus dat komt wel goed.

    De verdwenen molendatabase is een heel goed stuk werk, maar de demarkatie met restanten en de verdwenen molendatabase word door sommigen als niet ideaal gezien. Vragen naar het waarom is natuurlijk totaal niet verkeerd.

    Groetjes,

    Andre