Achtse molen draait weer!!

• Mario en Jeroen

Na het krantenartikel gelezen te hebben in het Eindhovens Dagblad besloot ik 30 sept. per mail de nieuwe eigenaresse, Elvira Heijmans, te polsen hoe ze het zou vinden als de molen ook weer zou gaan draaien. Ze was meteen erg positief dus dat viel niet tegen! We besloten binnenkort een afspraak te plannen maar daar ging wat tijd overheen en ik hoorde niets…..

Dussss..

afgelopen zaterdag eind van de middag besloten Jeroen en ik nog ff langs Acht te rijden en ze bleek in de molen aan het werk te zijn! Meteen hartelijk onvangen en kregen gelijk een hele rondleiding. De staat van gevlucht enz. bleek verrassend goed te zijn en we besloten op zondat terug te gaan om de hals en pen schoon te maken. Dat was zo gebeurd, maar draaien ging nog niet want een schutting en heg op de belt stonden in de weg. Daar werd op maandag wat aan gedaan en het wordt nu zo gemaakt dat 1 schuttingdeel uitneembaar is als we willen draaien. De het is goed gekortwiekt zodat het gevlucht er net doorheen draait :) Helaas kan de molen alleen op ZW draaien, maargoed beter iets dan niets.

Het waaide aardig maandagavond en hij liep meteen leuk!! Ook gisteravond weer geweest om wat te klussen en vanavond was het dan zover. De opening van de bed and breakfast en de molen!! Even 2 zeilen uit nuenen voorgehangen en toen deed ie het zowaar met erg weinig wind!

Het ligt nu in de bedoeling de molen een paar keer per maand te laten draaien. De eigenaresse is in ieder geval erg enthousiast!

Ik denk dat de foto`s voor zich spreken :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=ONAAUENT

• Mario

Sorry voor de spelfouten maar ik heb het even snel getikt ;)

Voor wie zich afvraagt wat de gaten in de kapzolder zijn, daar hebben wietlampen gehangen. Er zit ook 1 extra zolder net onder de kapzolder, oorsprongelijk was de luizolder ook hoog net als in Nuenen.

• Tim Dreessen

Hoi Mario en Jeroen,

hartstikke goed initiatief, leuk dat de molen nu en dan weer zal draaien! Ik kwam er in mijn jeugd nog wel eens langs, heb er dus positieve herinneringen aan.

Groeten,

Tim

• Tom Blaak

Prima initiatief inderdaad!!! Tim, heb jij goede herinneringen aan een altijd stilstaande molen :)?

Jeroen en Mario, jullie hebben het erover dat de molen alleen op het Zuidwesten kan draaien, wat is er mis met het kruiwerk van deze molen? Is hier sprake van een ingezakt kruiwerk na vele jaren stilstand?

Ik had in een eerder stadium begrepen dat de roeden moesten worden doorgehaald om de veiligheid van een draaiend wiekenkruis te kunnen waarborgen, naar ik begreep is de staat van de roeden toch, goed? Dus ook rond en in de askop?

Succes daar!!!

Groetjes,

Tom

• Mario Collombon

Hoi Tom,

De molen kan alleen op ZW draaien doordat op de rand van de molenberg diverse hekwerken en een schutting staan. Bovendien is de kruibok niet al te best en kunnen de spaken van de haspel niet rond doordat de ramen van de koekoek in de molenberg in de weg zitten. Verder moet kruien volgens mij niet veel problemen geven.

De staart is wat ingezakt vandaar dat we nu een stut tussen staartbalk en muurwerk hebben gezet tegen verder inzakken. De staart zelf hebben we provisorisch vastgezet met de bezetketting en aan de andere kant een kettingtakel omdat we de kruikabel niet op spanning kunnen zetten.

De hekwerken en schutting wil de eigenaresse (nog) niet kwijt i.v.m. de privacy van de gasten omdat de molenberg in de zomermaanden een soort terras is en je dan niet te kijk wil zitten voor het drukke verkeer over de Boschdijk. We hebben aangegeven dat struiken zetten aan de voet van de molenberg (denk aan Halsteren) ook een optie kan zijn. Maarja je kan natuurlijk niet alles tegelijk willen.

Roeden doorhalen is natuurlijk altijd goed maar volgens mij geen voorwaarde om wel of niet te kunnen draaien. Er zaten geen sporen van roestwater op de roeden wat je ook wel eens ziet, en tussen de roedwiggen ook geen zichtbare roestvorming. Ik weet molens waar de staat van de roeden wat dat betreft veel slechter is!

Ook de bliksemafleider gaat gemaakt worden, de klem zat namelijk nog aan de roe maar de flexibele kabel was afgebroken. We hebben nu een reserve kavel van Roosje er voor nood aan gelegd.

Tenslotte wordt een afspraak gepland worden met Adriaens voor een ronde door de molen, misschien dat bepaalde zaken aangepakt kunnen worden.

• Camiel Damen

Hoi Mario en Jeroen,

Hartstikke mooi nieuws van de Boschdijk! Zo te zien is het leeghalen van de molen nog beperkt gebleven, zo zie ik nog de koning en het spoorwiel.

groeten,

Camiel

• Rob Simons

Hoi Mario en Jeroen,

Mooi initiatief van jullie! En erg mooi dat Mevr. Heijmans hiervoor open staat!

Groeten,

Rob

• Bart Hoofs

Mooi werk! Wat een genot die molen weer te zien draaien. Wat jammer dat onze molenvriend Gerard van Baardwijk dit niet meer mee kan maken. Die ergerde zich al jaren dat de molen nooit draaide.

Het hekwerk is enige jaren terug vernieuwd door Adriaens molenbouw uit Weert.

De staart is in de 90-er jaren meen ik gedeeltelijk opgelapt door hen. Voegwerk is recent gedaan. Nu maar hopen dat er ook een PIP-plan wordt gemaakt. Ook de biotoop verdient zorg en werk maar een sympatieke molenaar uit de omgeving met kennis van zaken zal zeker zijn medewerking hier aan willen geven.

Tot slot: maar waar is het binnenwerk gebleven?

De molen van Acht is haast het broertje van Nuenen gezien bouwheer Van Himbergen.

Succes.

Bart

• Peter van Kuik

Ik heb bewondering voor de energie die jullie in zo'n verweeste molen stoppen. Ik hoop dat de eigenaresse ook zo enthousiast wordt dat ze die schuttingen weer verwijdert en wat anders bedenkt. Want als je maar op 1 windrichting kan draaien gaat de lol er toch gauw af ben ik bang voor. Die kruibok is wel op te lossen door de staart uit te zetten of de spaken aan de buitenkant van de bok zetten. Ik ben ook benieuwd wat met de steenrondsels en spillen is gebeurd, maar wat er nog in zit valt mij niet tegen. Zo te zien is alles wat er nog is orgineel en in goede staat. Hoeveel molens hebben nog zo'n mooie orginele kap? Ik zie op de foto's ook ergens het jaartal 1850. De molen is van 1893. Zijn de onderdelen 2de hands geplaatst en zo ja waarvandaan?

• Mario Collombon

Hoi Peter,

Ik ben jaloers op die kap! Zo'n platte kap met ‘Brabantse baard’ heeft er in Nuenen tot '71 ook op gezeten. De Annemie lijkt, afgezien van de kleurstelling, sprekend op de Roosdonck voor de restauratie van 1971.

Let ook eens op de roostervloer, die ligt tussen de roosterhouten op de overring getimmerd i.p.v. op de roosterhouten.

De voeghouten zijn ook oud en de linker heeft een aangescherfde voeghoutkop. Verder zijn er 2 steunderbalken i.p.v. 1. Tijdens het draaien afgelopen maandag met toch aardig wat wind gaf de kap totaal geen kik.

Het jaartal 1852 staat in de vulstukken van de bovenas, dus er zullen inderdaad 2e hands onderdelen gebruikt zijn. De molen is van 1891 en heeft in 1991 voor het laatst gedraaid ivm het 100-jarig bestaan. Ik hoorde dat John de Jongh en Mark Dwarswaard destijds gedraaid hebben.

Gelukkig heeft de huidige eigenaresse alle onderdelen die er nog in zaten gehandhaafd en ook alle zolders. Volgens de krant zou ze er zolders uit willen slopen maar dat waren indianenverhalen en ze was er bepaald niet over te spreken dat de krant dat suggereerde. Waar bijvoorbeeld de steenrondsels zijn gebleven is niet bekend.

groeten Mario