Achtse molen draait weer!!

• Mario Collombon

Hé Camiel,

Jammer dat draaien er niet in zat toen jij nog aan de Boschdijk woonde! Ben jij er destijds wel in geweest toen er weer plannen waren om te draaien of niet?

groeten Mario

• Camiel Damen

Ik heb ooit aangeboden dat ik bij storm even een kijkje ging nemen of alles goed ging, maar dat was niet nodig. Wel ben ik een keer op de berg geweest, toen bleek de roeketting niet vast te liggen, enz.

Toen de molen opnieuw werd opgehekt, had ik aardig hoop dat De Annemie weer ging draaien, maar met de contacten met de toenmalige eigenaar ging het niet vlot. Daarna is de molen diverse malen van eigenaar veranderd. Blijkbaar had de een na laatste gehoord dat een molen zolders heeft i.p.v. verdiepingen…, holder de bolder, we kweken wiet op zolder…

Echt goed dat jij en Jeroen hier aan de gang zijn gegaan. Met het uitzetten van de staart moet je wel makkelijk langs die koekoeken komen. Mooi dat die molen nog de originele kruibok heeft, vroeger had 'ie zelfs loopschoren i.p.v. kettingen (of kettingtakels :p) aan de staart.

• Camiel Damen

Toen de molen voor de zoveelste maal werd verkocht, deze keer aan een aannemer (wiens dochter er moest gaan wonen), kwam mij ter ore dat die aannemer vond dat er wel heel veel in de weg zat. Die aannemer leende regelmatig personeel uit aan een aannemer die regelmatig voor mijn toenmalige werkgever (een woningstichting), werkzaamheden uitvoerde.

Zo werd mij toen ooit gevraagd: “Jij doet toch wat met die molens.” De aap kwam uit de mouw, het gaande werk van de Annemie was beschikbaar voor completering van andere molens en het zou al gedemonteerd zijn.

Via stichting De Eindhovense Molens is er melding gemaakt bij de gemeente Eindhoven over het voornemen om het gaande werk te verwijderen. Hierna is het altijd stil gebleven, maar wellicht heeft Bouw- en Woningtoezicht en eventueel RACM wel ingegrepen.

Ik ieder geval word ik wel blij als ik de foto's zie van de bonkelaar, koning en spoorwiel.

Mario en Jeroen: Zijn er nog meer oude sporen, zoals lichtwerken e.d.?

• jeroen

hoi Camiel,

er zijn nog wel meer oude sporen te vinden, de nieuwe eigenaresse heeft alles wat erin zat zo gelaten.

zo zijn er bij het luik van de luizolder een aantal haken te zien.

recht daarboven op de plafond van de luizolder (denk de ‘'wietzolder’' even weg, onderkant kapzolder dus) heb je diezelfde haken.

op een foto van het luiwerk in het boek ‘'van billen en kruien’' is te zien dat door die haken een aantal touwen zijn gespannen.

waar dit voor diende weet ik ook niet, misschien dat een prikker kan helpen?

groeten, jeroen, die het prachtig vindt om op de Annemie te mogen meehelpen:)

• jeroen

ps. foto 12 van het album in het eerste bericht is van die haken.

• Mario Collombon

Hé Jeroen,

Ik denk dat het een soort van fantasie afscheiding is geweest van het trapgat i.p.v. een traphek + leuning. Dus uit de periode dat de molen al bewoond werd.

groeten Mario

• Robert Van't Geloof

He jongens Wat goed dat jullie er mee draaien.

suc6 verder he.

grt robert