Molen terug in stadsbeeld Bunschoten

• Stefan Teeling

En waarom, is het onderachtkant van beton?? Waren de bakstenen op of zo (:-D) ??

Geld zal het probleem denk ik wel zijn.

Is dit eigenlijk wel een goed bouw materiaal in de molenbouw en gaat het wel lang mee??? Tenslotte als ik aan beton denk, denk ik aan slechte kwaliteit en revolutiebouw, zeker omdat een behoorlijk arsenaal aan “nieuwe” bruggen en gebouwen het na zo'n 30 á 40 jaar het veld al weer moeten ruimen, omdat de kwaliteit terug begint te lopen.

Mvg. Stefan Teeling

• Peter

Wikipedia ontleent haar informatie aan het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek: Bunschoten is een gemeente en stad in de Nederlandse provincie Utrecht.

• Justin vd Heuvel

Hoor de wind waait door de bomen……………..

Zal wel een fokkenmolentje gaan worden………

• klaas zaal

én mijn persoonlijk favoriet:

fauël's fokken met remkleppen, je zou niets beters kunnen hebben!

én de favoriet van mijn leermeester Jan Eeland:

velen hebben mond genoeg om iemand's werk te kraken,

maar zelden hand genoeg om beter werk te maken!

Speciaal gecopieerd voor onze gezellige Justin uit een ander draadje, met dank aan Ruben-4gever.

Van de fantastische nieuwbouw te Koedijk valt te melden dat de stenen onderbouw klaar is en het houtwerk klaar ligt om verscheept te worden richting NH kanaal. Wat een aanwinst voor dat dorp en wijde omgeving!

vr gr Klaas Zaal

• Justin vd Heuvel

Nou niet boos worden Klaas! Ik maakte gewoon een flauwe grap.

Wat die fokken betreft: Geweldige uitvinding, maar ik zou het zonde vinden om een molen gewoon fokken te geven. Kijk maar naar “Concordia” te Ede. Ik vind het gewoon jammer dat dan historische feiten verdraaid worden. Ik sluit me daarom aan bij een eerder bericht van Peter van Kuik.

"velen hebben mond genoeg

om iemand's werk te kraken,

maar zelden hand genoeg

om beter werk te maken!"

Prachtig stukje. Helemaal mee eens, maar het was niet mijn bedoeling om de boel af te kraken hoor. Zo ben ik helemaal niet.

Groetjes, Justin

• Meelmuisje

Stefan Teeling schreef:

>

> En waarom, is het onderachtkant van beton?? Waren de

> bakstenen op of zo (:-D) ??

> Geld zal het probleem denk ik wel zijn.

>

> Is dit eigenlijk wel een goed bouw materiaal in de molenbouw

> en gaat het wel lang mee??? Tenslotte als ik aan beton denk,

> denk ik aan slechte kwaliteit en revolutiebouw, zeker omdat

> een behoorlijk arsenaal aan “nieuwe” bruggen en gebouwen het

> na zo'n 30 á 40 jaar het veld al weer moeten ruimen, omdat de

> kwaliteit terug begint te lopen.

>

> Mvg. Stefan Teeling

Het onderachtkant is expres met beton gemaakt. Wel zal voor zover ik het weet om het beton bakstenen worden geplaatst zodat je er niks van ziet!

Het wieksysteem dat erop komt is mij onbekend. Ik hoop zelf dat er fokken met regelkleppen opkomen:)!

• Martin E. van Doornik

Nou, kon ik niet weten. Bij een uiterlijk van een boerendorp dacht ik nooit aan een stad. Volgens Wikipedia zou er stadsrechten zijn verleend. Van een stad verwacht ik vaak de vroegere vestingbouw, poorten als die nog bestaan, grote gebouwen en meer van dit soort dingen. Naarden bijvoorbeeld, waar ik vroeger heel vaak kwam. Den Haag heeft het uiterlijk van een grote stad maar is officieel nog altijd een dorp, net als Hilversum. Mooi dat het zo molenarme noorden van de prov. Utrecht in korte tijd twee molens bij heeft gekregen (de andere is Soest)!

• Rob Pols

“Het wieksysteem dat erop komt is mij onbekend. Ik hoop zelf dat er fokken met regelkleppen opkomen!”

Maar dat heeft die molen helemaal nooit gehad! Zal er beroepsmatig gemalen gaan worden? Denk het niet. Dus waarom dan fokken met remkleppen?!

Gewoon een mooi kruis met oud-tuig zoals het oorspronkelijk is geweest. Er zijn nog wel wat oude foto's waar dit op te zien is.

Groeten, Rob.

• Swieber jr

Molen staat nu aan de stadsgracht, welke op kaarten en luchtfoto's goed te zien is.

In de omgeving van Bunschoten zijn meerdere kleine plaatsen met stadsrechten; Nijkerk bijvoorbeeld. Maar onderschat de krachten van Bunschoten niet…. .

groetend

Swieber jr

• Meelmuisje

Tja…

Weesp heeft ze ook niet oorspronkelijk gehad.. Dan maalt deze natuurlijk wel erg regelmatig!

De Gaaspermolen is ook een voorbeeld die nu fokken heeft! De molen staat in een niet al te beste omgeving en dan lijkt het mij toch wel mooi dat zo'n systeem heeft.

Bunschoten staat nou ook niet super in de wind. Oorspronkelijk gebouwd zoals vroeger is die molen zoiezo niet meer omdat er een heel restaurant tegen aan komt toch ????) En neem nou ook dat betonnen onder 8-kant.. Ik vind dat er nu ook gewoon aan molens gerommeld mag worden. Of ze nou beroepsmatig malen of alleen maar voor de prins! Vroeger deden ze daar ook niet moeilijk over! Dus waarom nu wel?

Gr, Thomas Griffioen