Molen terug in stadsbeeld Bunschoten

• Ruud Bax

Alleen voor de prins is oud hollands meer dan genoeg, alleen moet het goed aangebracht worden.

vr. gr. Ruud Bax

• Willem Roose

Mee eens.

Een jaar of 10 geleden zag ik ook het liefts fokken met remkleppen en ik moet toegeven: als je een jaar of 10 beroepsmatig hebt gemalen (zoals ik), is het een ideaal systeem. Maar nu mijn molen (De Roode Leeuw in Gouda voor zover iemand dat hier nog niet weet) al anderhalf jaar niet meer maalt - vanwege een restauratie niet maar niet tot uitvoering komt - heeft het systeem meer na- dan voordelen: de zeilen gaan amper meer open en als ze al niet compleet versleten waren , had ik ze er anderhalf jaar geleden al afgehaald… Voor die paar zakken vlokken waarvoor de molen tegenwoordig nog 1 a 2 maal per week draait, heb ik de zeilen eigenlijk niet nodig (let op mijn woorden: dat zal met een ‘fokkenmolen’ in Bunschoten precies hetzelfde zijn). Nadeel is wel dat ik tegenwoordig om de haverklap de borden moet uitnemen, remkleppen moet openbinden etc. omdat ik de boel anders verre van stormveilig vindt, zeker nu ik niet meer in de molen woon. Gewoon Oud-Hollands tuig dus op die molen in Bunschoten s.v.p.; al was het alleen al omdat de oorspronkelijke molen hier nooit anders heeft gehad.

Ben trouwens wel benieuwd naar het wieksysteem dat De Koe in Ermelo krijgt: die had ik zijn laatste bedrijvige jaren nml. wel fokken met remkleppen, dus hier zou het (hoewel compleet overbodig) wel te verantwoorden zijn.

Maar laten we nou eens gewoon eerlijk zijn: meer dan 95% van de molenaars speelt toch gewoon in z'n vrije tijd met een molen? (Ja, ik tegenwoordig ook…)

Groet,

Willem

(die afgelopen middag zelfs op Den Arend in Bergambacht met z'n Oud-Hollandse ‘poppentuig’ aanvankelijk zonder zeilen kon malen….)

• Aadschouten

Even een vraagje

Hoeveel wordt er nu met deze gaasper molen echt gemalen

want je kunt een molen wel prima maalvaardig maken maar als er vervolgens niets meer mee gebeurd …….. weg gegooid geld, behalve dat de molenmaker er een boterham aan verdiend heeft.

vr gr Aad

• Meelmuisje

Hallo Aad,

Toen de molen net gerestaureerd was heeft ie min of meer alleen maar stilgestaan… Sinds dit jaar zien ik hem vaker anders staan. De laatste tijd zie ik hem meestal vrijdagmiddag malen (ik heb hem alleen nog maar malend gezien!)

Gr, Thomas

• Aadschouten

Dat is goed nieuws ,bedankt.