Ikea Molens

• Frank T

Hallo Bart,

Inderdaad ken ik de stichting “Ambiance” - vooral van mijn vroegere bezoeken aan Holten's Molen te Deurne. En inderdaad: Zwolle heeft daarvan ook een afdeling, evenals Vegelinsoord.

Maar jouw analyse inzake sfeer in een molen vanwege het al of niet aanwezig zijn van vierkante moeren deel ik niet. Het is bij authenticteit helemaal niet interessant om van smaak / sfeer of een bepaalde gewenste uitvoering uit te gaan. In historisch verband (toen de molen nog beroepsmatig in bedrijf was) kan immers van alles tot stand zijn gekomen. Wat daaruit resteert is pas echt authentiek.

Wat is ‘authentiek’ of ‘origineel’?

Dit is mijn definitie:

‘Origineel’ is de situatie die is ontstaan tijdens de bouw en gedurende de diverse gebruiksperioden – wat die dan ook mogen zijn geweest.

Een ‘originele’ situatie is herkenbaar aan zichtbare gebruikssporen en bestaat – indien aanwezig – uit historische lagen van de verschillende gebruiksperioden.

Dit laatste betreft aanpassingen, toevoegingen of verwijderingen van elementen. Aspecten die de keuzes beïnvloedden waren onder meer: de technische

ontwikkelingen, de gevraagde functie, de bouwlokatie (afhankelijk van de toenmalige infrastructuur, eigenaarsituaties, etc.), de streekgebonden ‘architectuur’, de beschikbaarheid van materialen en secundaire delen en de gebezigde bouwtechniek en maakmethode.

Soms stroken ‘originele molens’ niet met de ‘logische’ situatie die je vooraf verwachtte daar aan te treffen. Dergelijke situaties zijn bijvoorbeeld het gevolg van

armoedige omstandigheden, irrationele keuzes of toevalligheden.

De combinatie van alle aanwezige ‘originele’ – en tegelijk zeer kwetsbare! – eigenschappen geeft het betreffende object zijn ‘ziel’ en ‘identiteit’. Kortom: zijn

cultuurhistorische waarde.

Hier wordt helemaal niet gesproken over een bepaald object of detail, maar over ontwikkelingen. Dat is een veel bredere benadering die je ook buiten molens om kunt toepassen. Het overal willen toepassen van bijv. gesmede bouten en moeren is een te beperkte benadering m.i.

Vriendelijke groet,

Frank

• Frank T

oops: i.p.v. vierkante moeren bedoelde ik gesmede spijkers!

• Piet Groot

Frank,

De hedendaagse zeskante moeren, draadnagels en kruiskopschroeven ervaar ik in een beschermd monument als een dissonant.

Piet

• Frank T

Hallo Piet,

Het omgekeerde beweer ook ik niet; ik stel alleen dat historische waarde meer is dan sfeer en/of het toepassen van gesmede nagels!

Vriendelijke groet, Frank

• Piet Groot

Frank,

Historische waarde van een monument is net zoiets als bij boekhouden het eindsaldo.

En net als bij een boekhouding is het resultaat het plussen en minnen van de onderdelen met hun details.

Ik kan het ook vergelijken met restaureren van een oldtimer, je kunt voor het uiterlijk gaan of een auto echt restaureren tot in details.

En als je voor moderne prestaties gaat, maak je er een hotrod van; dat is echter onomkeerbaar.

Een historische molen is voor mij van een ander niveau.

Piet

• Peter van Kuik

Als je iets vervangt of reconstrueeerd dan zou je dat met de originele materiaaltypes moeten doen. Vierkante moeren is leuk, maar de meeste molens werden met scheerbouten gemaakt, en die zie je niet zo vaak in nieuwe wielen.

Als er echter nu iets toegevoegd moet worden aan een molen dat er nooit in heeft gezeten, moet je mijns insziens kunnen zien dat het in onze tijd is toegevoegd. Daarom vind ik kruiskopschroeven in een arbo hekje of koffiehok geen probleem en eigenlijk beter dan gesmede nagels. In het laatste geval kan je op den duur niet meer zien dat deze zaken er pas in onze tijd zijn ingezet. Wel mooier als je dan zwarte schroeven gebruikt, of platte schroevendraaier koppen.