West en Oost-Vlaamse molens

  • Rob Simons

    Meer nog: zetel- én Engels kruiwerk! Het zetelkruiwerk is kort na 1990 weer gecompleteerd, geloof ik, omdat de kap al twee keer uit het spoor was gelopen (de ene keer met hard malen en de andere keer met storm).

  • joop Overman

    Beste molenvrienden,

    Welnu ik ben ook weer wat wijzer. Ik dacht dat Herzele de enigste zetelkruier was maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Reden temeer om nog eens die kant op te gaan want er is dus nog genoeg te zien. Rob Simons vroeg of de andere molen in Ruiselede ook draaide maar helaas die stond die dag stil omdat de bewoner, en als ik het goed had begrepen was dat ook een molenmaker, er die dag helaas niet was.

    Groeten Joop Overman

  • Mike Ekelschot

    Die “andere” in Ruiselede is eigendom van Wieme, inderdad een molenmaker…

  • Mike Ekelschot

    échte molens genoeg in MOLA- Wachtebeke maar helaas geen ene die in elkaar steekt.

    Er staan naast de orangerie ongeveer 3 molens in opslag te smachten naar heroprichting.. (!)

  • joop Overman

    Hallo Rob,

    De Herentmolen in Meulebeke draaide helaas niet. De eigenaar schijnt al een tijd ziek te zijn. Maar deze man is ook al dik in de tachtig. Was wel jammer want dit is ook een zeer aparte molen met zijn bordes voor de roeden. Stond wel een mooie staakmolen bij als model waar volgens mij ook mee gemalen kon worden.

    De Koutermolen in Kortemark is inderdaad slecht te noemen. Ik weet niet of deze particulier is of in een stichting zit of eigendom is van de gemeente. Maar herstel zal wel een aardige duit gaan kosten.

    groeten Joop

  • Jan Althof

    Zo zie maar Joop wat een berichtje allemaal tevoorschijn kan brengen. Met al deze info kan ik eens gaan puzzelen om in het voorjaar een aantal van deze bijzondere molens te bezoeken. Mocht er iemand als gids mee willen of een idee hebben voor een route dan verneem ik dat graag.

    Groet,

    Jan

  • Bart Hoofs

    Het is een bijzonder kruiwerk maar op veel plaatsen ook erg molenaarsonvriendelijk. Zowel in Arendonk en Opbrakel vernam ik problemen met het zetelkruiwerk. Nadat molenmaker Johan de Punt in Arendonk langs kwam en de molen herstelde is er nog geen verbetering aldus de molenaar.

    Het is vreemd maar waar: op beide plaatsen verlangden de molenaars naar een Hollandse molenmaker want die kunnen het wel maken.

    Zelfs diep in de Vlaanders verneem je positieve geluiden over de molenmakers Adriaens en De Jongh. Dat is opvallend maak ook een compliment voor beide bedrijven.

    Bart

  • Joop Overman

    Hallo Jan,

    Je kan zoals ik al had aangegeven een molenkaartje van de Oost-Vlaamse molens verkrijgen via MOLA in Wachtebeke. Er is ook een overzichtskaartje te downloaden van de West-Vlaamse molens. http://www.wwmolens.be/kaart.htm

    Als je op de computer het kaartje oproept staan de molens met nummers aangegeven en door erop te gaan staan kan je de info van deze molens lezen. Het kaartje is handig om een route uit te stippelen. Heb ik ook gedaan en met je (als je het hebt) navigatie systeem kan je overal makkelijk komen. Voordeel is zelfs dat je de korste route kan kiezen en op wegen komt die je anders niet zou hebben gezien. Vooral bij de watermolens is dat wel makkelijk want die liggen vaak nogal verscholen. Hoewel navigatiesystemen ook wel eens de weg kwijt zijn. Zo kwamen wij bv. in Ronse bij de Brembosmolen. De navigatie zei bestemming bereikt maar geen molen te zien. Deze bleek dus nog ergens achter een gebouw te zitten, We kwamen daar achter doordat een bewoner uit zijn huis kwam in zijn auto stapte en ik hem vroeg waar ik de molen kan vinden. Wel zei hij rijd maar achter mij aan want ik ben de molenaar. Wel 50 meter verder een klein paadje in en daar stond de molen goed verscholen. Voor Oost-Vlaanderen heb ik nog niet zo een kaart op het internet kunnen vinden. Ik weet dat Damien de Leeuw druk bezig is met een geweldig mooie website te bouwen en als het goed is is de tip om dit te realiseren ook al bij hem aangekomen. Maar zoals alles geld er is even tijd voor nodig om zoiets te realiseren.

    Ik wens je alvast veel succes met het uitstippelen van een route.

    groeten Joop

  • Jan Althof

    Dag Joop,

    Opnieuw dank voor de nuttige info. Intussen heb ik voor morgen een kleine route uitgezet voor “Antwerpen”. Dat werkt wel mooi met die navigatiespullen. “Navigare necesse est”, is tenslotte ook de wapenspreuk van Rotterdam.

    Een rondje langs De Toremansmolen in Arendonk, Molen van Sint Anneke (linkeroever), De Eenhoorn aan de Scheldelaan en De Buitenmolen aan de Zandvlietsesteenweg.

    Alles is wel dicht maar naast een happie eten in Antwerpen is het een leuke toeristische aktie met mogelijk als opbrengst nog een mooi plaatje. De binnenkant komt later wel.

    groet,

    Jan.

  • Damien De Leeuw

    Hoi Joop,

    Er wordt druk gewerkt aan zo een molenkaartje maar de werkzaamheden liggen wat stil. Ik ben student en zit in mijn laatste jaar. Tot mijn spijt moet ik mijn molenactiviteiten wat staken tot het einde van dit schooljaar.

    Nadien komt er hopelijk wat tijd vrij zodat ik al mijn “molen”-plannen kan uitvoeren.

    Groet,

    Damien