Het onderstaande bericht verscheen in de Stentor op 17 November jl.
In de Verdwenen Molen Database staat niets over een tweede Ermelose molen. Misschien is deze romp door afbraak van silo's tevoorschijn gekomen. Indien mogelijk kan iemand een foto maken? Nu er zoveel belangstelling is voor de zojuist geopende “De Koe”, zou het leuk zijn om dit stukje geschiedenis ook te achterhalen.
Hartelijke Groet,
Peter de Vries
……………………………………………………..
Oude Meul ondergaat metamorfose
door Marco Gruben. maandag 17 november 2008 | 05:55 - de Stentor
ERMELO/TELGT - De Oude Meul aan de Telgterweg in de buurtschap Telgt in Ermelo heeft een nieuwe bewoner.
De karakteristieke molen zonder wieken doet sinds deze maand dienst als winkel voor dier, tuin- en bakbenodigdheden. Van paardenvoer, tot caviakooi, van blingbling hondenband tot bitterkoekjesmeel. Van hooibalen tot kunstmest.
Erwin Bakker is de nieuwe roerganger. Hij toverde de maalderij voor veevoer om in een authentieke, kleinschalige winkel, gericht op de agrarische kant van het buitenleven.
De geboren Ermeloër vond het wel mooi geweest na een tijd te hebben gefunctioneerd als NVM-makelaar en daarna assistent-bedrijfsleider van een Albert Heijn-filiaal. “Ik was wel uitgekeken op die branche. Zo onpersoonlijk, weinig ruimte voor eigen ideeën en initiatief.” Zijn bloed kroop waar het niet gaan kan: naar zijn agrarische aderen. Die hij in zijn jeugd al had ontdekt op een agrarische opleiding in Dronten.
Zijn ouders woonden naast de oude maalderij en Bakker trok de stoute schoenen aan. Hij kocht met behulp van zijn vader de oude molen op en transformeerde die in een ouderwetse buurtwinkel. Het best te vergelijken met de winkels van de Welkoop-keten. Bakker: “Maar die Welkoop-winkels gaan mij te ver. Waar ligt daar hun grens? Ze verkopen daar tegenwoordig ook verf en bandenplaksetjes. Nog niet een kwart van hun verkoopwaren is tegenwoordig nog afkomstig uit dierbenodigdheden. Dat wil ik niet.”
Bij Bakker staan dierbenodigdheden voorop en blijven die producten de boventoon voeren. “De groentak, zoals potgrond, kunstmest en bodemverbeteraars bied ik ook aan en dat loopt ook steeds beter, maar ik blijf me pertinent richten op de kleinschaligheid die ik met mijn winkel wil uitdragen. Ik wil een winkel runnen waar de mensen het buitenleven nog kunnen ervaren, waar we de klanten en hun huisdieren nog bij naam kennen. Met kennis van zaken voor de producten. De sfeer die ik wil bieden is het belangrijkst. We dragen de zakken voer nog gewoon voor de klant in de auto.”
Vooralsnog is Bakker perfect geslaagd in het creëren van de juiste dorpswinkelsfeer. De Oude Meul ademt alles van een oude buurtwinkel. Bakker verwijderde in het afgelopen jaar talloze kilo's oud-ijzer van overbodige silo's en herstelde het aangezicht van het pand met een typisch laadperron voor de molen.
Klaar is Bakker nog lang niet. In het voorjaar van 2009 wil hij naast de molen nog een kleine kinderboerderij bouwen, met onder meer schaapjes, geiten, een hangbuikzwijntje. “Die dieren maken de beleving van het buitenleven nog completer. Kinderen die de beesten kunnen aaien voor ze naar binnen komen. En binnen zelf een cakeje kunnen bakken. Dat is de bedoeling.”
Op de zolder liet Bakker - what's in a name - een bak- en cakestudio verrijzen. Met een koffiehoek en allerlei brood-, koek- en cakeproducten. “En ik wil er binnenkort ook bakworkshops gaan houden en kinderfeestjes aanbieden.”
Ideeën genoeg nog bij Bakker, die een jonge ondernemer is te noemen met zijn 27 jaren. “Ach ja, je hoort de mensen soms zeggen: ‘waar doet dat ventje van 27 het allemaal van?’ Ik ben daar eerlijk in. Mijn vader heeft mij geholpen door de molen te kopen. Die huur ik van hem. En de rest komt van de bank, leningen. Of het allemaal wel uit kan voor mij? Nu nog niet echt. Nu komt het nog wel goed uit dat mijn vrouw ook nog een paar uur per week werkt in het onderwijs. Hopelijk verdien ik er straks, na vijf jaar hard werken wat aan. Maar ik hoef er helemaal niet rijk van te worden. Sterker, ik ik blijf ondernemer hè. Krijg over vijf jaar waarschijnlijk weer nieuwe ideeën om mee aan de gang te gaan. En zo blijf je bezig.”
Financieel binnenlopen is geen doel van Bakker: “Of ik tot een grote winkelketen wil uitgroeien? Nooit. Ik houd juist van de kleinschaligheid. Daarom ben ik hiermee begonnen. Daar doe ik het voor.”