Naar aanleiding van dit bericht heb ik, als mede redactie lid van de database van verdwenen molens, enig navraag gedaan bij de plaatselijke historische vereniging en van hen kreeg ik na enkele maanden, het volgende antwoord:

Het kriebeltje op de stafkaart van ongeveer 1850 was hen ook al eens opgevallen vanwege de gelijkenis met de aanduiding voor een molen. Toch wist men mij wel zeker te vertellen dat dit toeval is. Het kadaster van 1832 geeft heel duidelijk één molen aan en deze stond ten noorden van het dorp. Er was hen geen enkel document bekend waaruit blijkt dat er nadien een molen zou zijn bijgekomen

De bedoelde molen werd in 1859 verkocht en in 1869 gesloopt, omdat er inmiddels een nieuwe was verrezen op de huidige molenplek.

Ook vóór 1832 is steeds sprake van de Ermelosche molen.

Twee molens zou ook economisch niet rendabel zijn geweest en als het al kon zou je er één in Telgt verwachten. Ermelo had in 1825 172 inwoners, Veldwijk 76, Telgt ong. 260. Het punt waar het ‘kriebeltje’ staat is wel pikant omdat er wat wegen samenkomen en het wegje er een onlogische bocht maakt. Daar zou dus best iets gestaan kunnen hebben. De molen is mogelijk verschillende malen verplaatst tussen 1423 en pakweg 1700. Wie weet? De naam Beltenakker voor een aanliggende akker doet de fantasie ook al op hol slaan, evenals het feit dat de molenaar van Ermelo er ook grond had. Maar volgens hen … geen molen rond 1860.

Groeten,

Jerry