Griep is goed

• Willem van Breenen

Omdat ik sinds ik terug ben uit Afrika al verkouden ben, en er als bonus een keelontsteking bovenop kreeg: lekker zitten internetten dit weekend. Ik ga niet graag naar de huisarts, maar ziek lekker uit.

Uitgebreid naar de foto's van de nieuwe Koe in Ermelo zitten kijken. Dat is een prachtige molen geworden zeg. Het blauw is even wennen, maar dat is ook omdat ik alleen zwartwit foto's van deze molen ken.

Wat me opviel waren de om de fokken heen geklampte zeilen. Dat ken ik alleen als verkeerd aangebrachte klampen (op de Jager in Woudsend), maar even zoeken en het blijkt op de oude foto's van de Koe ook te staan.

Goed werk van de tekenaar!

• Jaap van Driel

…“Dat ken ik alleen als verkeerd aangebrachte klampen (op de Jager in Woudsend),…”

Het is hier al vele keren aan de orde geweest in draadjes over fokken: zeilen om de fokken geklampt dragen sterk bij tot een rustiger draaigedrag in een vlagerige wind.

Om dat “verkeerd” te noemen, gaat me véél te ver in de verkeerde richting.

::: JaaP >>>

molenaar van De Jager te Woudsend

• Rob Pols

Hoi Willem, jij als afgestudeerd (?) huisarts kan zijn eigen recept uitschrijven, haha.

Beterschap in ieder geval.

Ik moest even zoeken naar foto's met daarop De Koe met zeilen over de fokken zoals jij beschrijft. Op de site van De Koe zijn twee foto's te zien van de opening van de molen met daarop de molen in de zeilen. Inderdaad: Beverklampjes!

Ik heb de nieuwe molen nog niet vergeleken met oude foto's, maar zo op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit. Ik hoop in deze vakantie een rondje ‘nieuwe’ molens te gaan doen: Soest, Bunschoten en Ermelo, met tussendoor Appel-Nijkerk en wat er verder opdoemt.

Groeten, Rob

• Rob Pols

Toch heeft De Jager ook zeilklampen aan de voorkant van de fokken, maar ik kan me geen foto herinneren waarop de zeilen aan deze zijde zijn geklampt. Met andere woorden: de wind in Woudsend is altijd vlagerig? :)

Groeten, Rob

• Jaap van Driel

Rob,

Zelfs als jij of andere fotografen ons veel vaker zouden hebben bespied, zou er verwaarloosbaar weinig kans zijn dat er geen foto's bekend zijn met geklampte zeilen aan de voorzijde.

De Jager heeft géén klampen aan de voorkant (voor de fokken).

Wel zijn er per end twee doorlopende heklatten - waar eventueel klampen op zouden kunnen worden aangebracht…

In de praktijk is gebleken dat we geen behoefte hebben aan een stap tussen:

- vier korte halven (stormeindjes gebruiken we alleen omdat het leuk staat ;) )

en

- vier leeg met verstoorde fokken (zeilen om de fokken).

Die tussenstap (zeilen aan de voorzijde in de hoek tussen de heklatten en de roede) is zo bewerkelijk dat we als we die “zeilstand” nodig zouden hebben zeker de voorklampen zouden hebben aangebracht.

Afgezien van onze eigen experimenten ter bevestiging van ons fokontwerp (lang geleden dus) laten we bij geschikte wind ongelovige thomassen (mio's en fokkenhaters) wel eens zelf ondervinden hoe een en ander werkt.

Voor de volledigheid:

Het dempende karakter van onze zeilvoering werkt natuurlijk niet alleen bij het scheren van het piekvermogen van vlagerige wind. Ook aan de bovenkant van het bruikbare regelmatige, constante deel van ons windregiem hebben we veel profijt van onze werkwijze.

Vergeet niet dat een houtzaagmolen (een zwaartekrachtmachine!) zich geen hoog toerental of uitschieters daarin kan veroorloven.

Net als overal dicht bij ruim water is het karakter van wind vlageriger dan in het binnenland.

::: JaaP >>>

• Jan Althof

Niet dat ik mij aangesproken voel, maar sinds wanneer is een Mio een ongelovige Thomas? ;-)

• Margreet

Dat moet hij/zij! Margreet

• Johannes Kooistra

Als je geen uitschieters of een hoog toerental kan veroorloven, zouden remkleppen een goede uitkomst zijn! Remkleppen zijn vele malen effectiever dan de zeilen om de fokken klampen.

groeten Johannes die heel blij is met een goed oudhollands gevlucht

• Rob Pols

Toch heeft van de houtzaagmolens alleen De Rat in IJlst (als ik het goed heb) regelborden in de fokken. De andere houtzagers met fokken (vaak op één roede) hebben géén remkleppen. Dat zal ook niet voor niets zijn, zo denk ik.

Gr. Rob

• Mario Collombon

Zou dat kunnen zijn omdat bij een houtzager een iets onregelmatiger gang niet zo bezwaarlijk is als bij een korenmolen?

groeten Mario