Griep is goed

• Rob Pols

Om met Marco van Basten (voetbalcoach) te spreken: dat zou zomaar kunnen.

• Jaap van Driel

1) …“Remkleppen zijn vele malen effectiever dan de zeilen om de fokken klampen.”

2) …“Johannes die heel blij is met een goed oudhollands gevlucht”…

!) Dit lijkt me een slag in de lucht :) — argumenten en metingen graag.

Waarom zouden we een goed werkende oplossing vervangen door een onderhoudsbehoeftige constructie?

2) Net wat je (net niet) zegt: “een goed oudhollands gevlucht”.

Dat is in ons geval: niet te snellopend en met een vrij hoog koppel.

Bij de reconstructie van De Jager in 1975 (kap en gevlucht geheel nieuw) was een tekening van een (voor een zaagmolen) te vlak gevlucht uit de la van de RDMZ getrokken. Het werkte voor geen meter: pas vanaf Bft4.

Ter gelegenheid van de vervanging van het slechte materiaal van de voorzomen et cetera hebben we eerst twee en later ook de andere twee einden voorzien van fokken die ontworpen (berekend op grond van windregiem en benodigd vermogen) zijn voor De Jager - rekening houdend met de beoogde klampmethode!

@ Rob Pols (23-12-2008 22:41)

Klopt in grote lijnen.

Maar bij (erg) langzaam draaien neemt de druk van de boom op de zagen af en krijgt het raam de tijd te gaan zwerven in de speling van de raamgeleiding. Dat kan het begin zijn van verlopende zagen; afhankelijk van de warrigheid van de boom, de breedte van het blad, de zetting (en de scherpte uiteraard).

- De aard van de raambeweging maakt het onmogelijk die speling volledig op te heffen.

::: JaaP >>>

• Johannes Kooistra

Hallo Jaap

Er bestaan onderhoudsarme remklepsystemen, die zeer goed werken. Als molenmaker heb ik deze oa gemaakt op molen de Weert in Meppel en kort geleden nog op een roede gezet van molen Windlust in Noordwolde.

Deze systemen ook degelijk getest, en er is echt wel een verschil als je de kleppen dichtbindt (fok zonder klep) of deze open en dicht laat gaan.

Ik zou zeggen ga eens mee kijken (zeker als het zwaar weer is).

De korenmolan in Sloten is na de restauratie het oudhollandsgevlucht aangepast(ook nieuwe roeden) Met de diepere zeeg en bredere borden is de molen daar veel rustiger van geworden en is malen met een licht windje geen enkel probleem.(afgezien van de windbellemering)

Op de Hersteller ben ik ook heel blij met oudhollands, vooral wanneer er heel veel wind is, gaan de borden er uit en kan ik lekker rustig slapen zonder wakker te worden geschud.

Groeten Johannes