Weltevreden Van Nationaal Belang!?

• Danny Bertou

Ik zat gisteren het artikel in de Molenwereld over de brand in De Weltevreden in Krimpen a/d Lek en ik dacht: ‘ Is de herbouw van de Weltevreden eigenlijk geen zaak van nationaal belang.’ Met andere woorden, mocht herbouw in Krimpen definitief van de baan zijn, zou er dan niet naar een andere locatie gezocht moeten worden(Kinderdijk. Schiedam, desnoods Lelystad) om deze bijzondere zaagmolen(en de onderdelen van die andere) althans voor Nederland te behouden. Overigens geen idee hoe de verantwoordelijkheid en financiering voor dit initiatief geregeld zou moeten worden, geen idee.

Als je helemaal je fantasie de vrije loop laat, zou het mooi zijn als het de aanzet zou kunnen vormen voor een Nationaal Molen (Openlucht)Museum voor verdwenen functies en modellen, bijv. De Beukmolen, Alblasserdam; De Pauw, Delft; Molen A-1, Bleiswijk(hellend scheprad), maar tegen die tijd hebben er al weer heel wat kredietcrises de revue gepasseerd….

• Rob Pols

Ik denk niet dat Jos Bazelmans dit plan een warm hart toedraagt….

Nee, ik vind zelf ook dat zo'n molen als Weltevreden hoort op de plaats waar hij heeft gestaan, dus in Krimpen én aan de Lek. Lelystad vind ik totaal onzinnig als plaats voor een historische windmolen, alleen al omdat er nooit een heeft gestaan.

Ik zou me er wel een moderne molen in de trant van de Nolet kunnen voorstellen, alleen dan wat kleiner uiteraard.

Molens in een museum lijkt mij ook niets. Ze horen gewoon thuis in hun natuurlijke omgeving, maar dat is geheel persoonlijk.

Groeten, Rob.

• Just!n vd Heuvel

daar ben ik het nou helemaal mee eens Rob!

• Mike Ekelschot

Lelystad lijkt mij anders helemaal niet zo'n gek idee, immers is de Bataviawerf dan wél iets dat je midden in deze moderne drooglegging zou verwachten?

Een orginele zaagmolen zou mijns inziens zeer educatief en historisch verantwoord zijn aan deze scheepswerf,wat ik niet kan zeggen van het, misselijkmakend, voorbeeld van platte commerce, Bataviastad…

• Margreet

Zou dat in Leeuwarden gesloopte achtkant nou gewoon in de container verdwenen zijn? Dat was even een andere vraag die me bezighield na lezing van Molenwereld. Oliemolens zijn nog een beetje zeldzamer dan zaagmolens en deze had wel een mooie geschiedenis vond ik, Margreet

• Stefan Teeling

Welk achkant bedoel je precies, die van de Caminghapoldermolen? Want verder zijn er recent geen achtkanten gesloopt in Leeuwarden, tenminste bij mijn weten.

Mvg. Stefan Teeling

• Danny Bertou

Het onderachtkant van oliemolen De Haan, dat geheel in een 19e eeuwse ombouw verstopt zat.

• Stefan Teeling

Dit is bij het schroot afval beland, want dit was te erg aangetast door boktor, houtworm, schimmel en houtrot. Bijna alles was aangetast. Het treurige is, het had niet hoeven te gebeuren, want in de tijd dat men met de “revitalisatie” wou gaan beginnen (2004-2005), was er nog nagenoeg niets aan de hand, alleen maar lichte aantasting en dit slechts in enkele balkjes.

Van De Haan

Mvg. Stefan Teeling

• Martin E. van Doornik

Heb ook gelezen in de Molenwereld. Wist niet dat er een achtkant in het vierkante gebouw zat! Ontzettend jammer dat niemand het achtkant opgemeten en gedocumenteerd heeft om zo achter de Friese molenbouwwijze van oliemolens te komen. Ik ken Leeuwarden niet zo goed, maar dat het kanaal nu een brede straat is geworden met kantoorkolossen, was wel ff schrikken.

Ik vind het in- en in-triest dat het Leeuwarder gemeentebestuur geen oog heeft voor de mooie oude binnenstad. Onderstaande foto heb ik in september 1971 gemaakt tijdens een fietstocht door Friesland. Eén van mijn mooie “oude-ansichtenachtige” foto's, waar ik graag naar kijk. Dit is de pittoreske Torenstraat met de Oldehove vanaf de Nieuwestad gezien. Behalve het winkelpand links is alles in de Torenstraat platgegooid voor lelijke moderne panden. Ook het Zaailand is niet meer wat het was. Dat onoogelijke glazen ding dat het fraaie rechtbankgebouw onfotografeerbaar maakt en het wangedrocht van de nieuwe schouwburg….

• Enkie

Ik begrijp niet wat iemand uit de molenwereld beweegt om met het voorstel te komen tot het oprichten van een molen volgens oud model in een polder welke totaal geen afiniteit heeft met het molen verleden.Mijns inziens is het totale nonsens om waar dan ook in een oud “Zuiderzee” een molen op te richten,want de daar onstane polders hebben niks met het droogmalen door en van windgedreven molens.Het mag dan wel zo zijn dat er Bataafse boten worden gebouwd van hout maardat betekend voor mij nog niet dat hier dan ook maar bijv.een paltrok moet komen.

Enkie